חדשות בעולם

דיווח: צרפת הציעה לאיראן 15 מיליארד דולר – תמורת חזרתה להסכם הגרעין

העיתון "א-שרק אל-אווסט" דיווח, כי נשיא צרפת עמנואל מקרון הציע לאיראן אשראי בסך 15 מיליארד דולר, בתמורה לחזרתה המלאה להסכם הגרעין. הנשיא האיראני חסן רוחאני הביע את הסכמתו ליוזמה, אך במשמרות המהפכה ובממשל האמריקני דחו אותה

נשיא צרפת עמנואל מקרון (קרדיט: שארטרסטוק)נשיא צרפת עמנואל מקרון (קרדיט: שארטרסטוק)
אא

נשיא צרפת עמנואל מקרון עושה בשבועות האחרונים מאמצים קדחתניים לנסות ולהציל את הסכם הגרעין מפני קריסתו הסופית. העיתון "א-שרק אל אווסט", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (שלישי), כי במסגרת מאמציו הציע מקרון לנשיא איראן חסן רוחאני להעניק לארצו אשראי בסך 15 מיליארד, וזאת בתמורה לנסיגתה מהצעדים בהם נקטה בחודשים האחרונים להפחתת המחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין.

על פי הדיווח, המסתמך על מקורות דיפלומטיים מערביים, רוחאני הביע את נכונותו לקבל את היוזמה של מקרון, אך ב"משמרות המהפכה האיראניים" דורשים כי קודם כל על ארצות הברית להסיר את כל הסנקציות שהטילה על איראן. בכירים בממשל האמריקני הביעו אף הם התנגדות להצעה הצרפתית, והמליצו לנשיא טראמפ להמשיך במדיניות "הלחץ המקסימלי" המופעלת על משטר האייתוללות.

עוד נמסר בידיעה, כי מקרון העלה בהמשך הצעת פשרה, ליישום מדורג של יוזמתו. לפי ההצעה המתוקנת, טהראן לא תממש את איומיה לבצע ביום שישי הקרוב (ה- 6 בספטמבר) נסיגה נוספת מהתחייבויותיה להסכם הגרעין. בתמורה לריכוך זה בעמדת איראן, יינתן לה בשלב הראשון אשראי בסך 5 מיליארד דולר. בשלב השני, תחזור איראן באופן מלא למחויבויותיה בהסכם הגרעין, ובתמורה לכך תקבל אשראי נוסף של 10 מיליארד דולר. בשלב השלישי יתקיים משא ומתן עם איראן בנוגע למצב במזרח התיכון, כשעל סדר היום בשיחות יהיו, בין היתר, סוגיית הטילים הבליסטיים וארגון חיזבאללה.

רוחאני התייחס הבוקר למאמצים הדיפלומטיים בהובלת צרפת, שנועדו להחזיר את ארצו לשולחן המשא ומתן עם ארצות הברית. בנאום בפרלמנט בטהראן אמר רוחאני כי איראן קיבלה הצעות רבות בנידון, אך הבהיר: "התשובה שלנו תמיד תהיה שלילית". הוא הדגיש כי ארצו לא תנהל לעולם משא ומתן בילטרלי עם ארצות הברית, אך במידה והסנקציות יוסרו – היא תסכים להצטרף לשיחות רב-צדדיות עם הצדדים החתומים על הסכם הגרעין.

כזכור, לפני כחודשיים הודיעה טהראן על הגדלת רמת העשרת האורניום מעבר לרמה של 3.67%, וזאת בניגוד להסכם עליו חתמה ב- 2015. רוחאני הזהיר בנאומו, כי איראן תנקוט בסוף השבוע ב"שלב השלישי" בהפחתת מחויבויותיה להסכם הגרעין, אלא אם כן מדינות אירופה יודיעו עד אז על הסכמתן לקנות ממנה נפט.

דובר ממשלת איראן, עלי רבאי, אמר אתמול כי נרשמה התקדמות של ממש במגעים עם צרפת שנועדו לשמר את הסכם הגרעין. הוא ציין כי בשבועות האחרונים היו "שיחות רציניות" בין רוחאני לעמיתו הצרפתי, עמנואל מקרון: "למרבה המזל חלה התקרבות בעמדות בנושאים רבים. כעת מתקיימים דיונים טכניים על הדרכים לממש את ההתחייבויות האירופיות".

תגיות:עמנואל מקרוןחסן רוחאניהסכם הגרעיןאיראןצרפת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה