חדשות יהדות

חיים בהפרדה: "אם ציבור שלם מבקש להגיע למופע בהפרדה צריך לכבד את הרצון של הציבור הזה"

בין שדות עמק יזרעאל מתנוססת בירת האזור – עפולה. רגע אחרי ששככו הדי הסערה, שוחחנו עם ראש העירייה אבי אלקבץ וסגנו הרב צורי כהן, וגילינו עיר שיודעת ליצור חיים משותפים בין המגזרים ותושבים שיודעים להעניק כבוד הדדי. וגם: התחושות לאורך המאבק עד לרגע הניצחון, הפעילות של השר הרב דרעי, והמסר : "חייבים ללמוד לחיות יחד"

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

"שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה", הדהד קולו של יו"ר תנועת ש"ס השר הרב אריה דרעי והתגלגל ברחבי הפארק הגדול בעפולה לקול תשואות האלפים. ההתרגשות ניכרה היטב על פניו. יש שיאמרו שזמן רב לא ניכרה התרגשות רבה כל כך על הפנים שכבר ראו הכל.

לצידו, שמח וטוב לב גם הוא, עמד ראש העיר אבי אלקבץ, "אני ראש עיר של כולם וגאה להיות גם ראש עיר של הציבור החרדי. בהחלטה מושכלת הגיע היום השופט להחלטה החכמה הזאת. אני היום מתבייש להגיד שעשינו רק אירוע אחד לציבור החרדי, מגיע להם יותר. אנחנו דורשים שלא תהיה כפייה חילונית", אמר והודה לשר הרב דרעי על פעילותו הרבה בנושא וזכה למחיאות כפיים סוערות ובצדק. מול קומץ ראשי ערים שמנסים לבנות את תדמיתם הכושלת ולגרוף רווח פוליטי מהסתה נגד הציבור החרדי וממאבק נגד קודשי ישראל, אלקבץ הראה לכולם שאפשר גם אחרת. שכדי לקבל כותרת אין צורך לייצר עוד פילוג ושנאה, אדרבה, אפשר ורצוי לעשות את המעשה הנכון וסוף הכבוד לבוא.

מולם, למרגלות במת הענק המוארת ישבו וגם עמדו, בהפרדה מלאה כמובן, אלפי החוגגים, רוקדים ושרים, שמחים וצוהלים. על הבמה כיבדו את ה' מגרונם מיטב אמני הרגש והשמחה, ועוד זמן רב נשמעה בפארק בת קול שמהדהדת "ואפילו בהסתרה שבתוך ההסתרה, גם שם נמצא ה' יתברך". עוד אירוע איכותי מבית היוצר של מהפכת התרבות שמוביל השר הרב דרעי במשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל הוכתר בהצלחה, גם אם הפעם הדרך לשם הייתה קשה יותר מהרגיל.

איך הרגשת באותם רגעים על הבמה הגדולה מול קהל האלפים החוגגים? שאלתי את ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ ביום ראשון השבוע. "חשתי בהתרוממות רוח של ממש", הוא מרשה לעצמו להתפייט מעט. "זה כל כך עשה לי טוב לראות אלפים מבני הציבור החרדי ששמחים ונהנים בהתאם לאורחות חייהם, בהתאם לאמונתם, אין דבר יותר נפלא מזה".

היום הוא כבר יכול לחייך בנינוחות, אבל הדרך לרגע הזה הייתה רצופת מכשולים וקשיים. "זה לא היה קל, היו לחצים מאוד כבדים מכל הכיוונים", הוא מודה. "אבל אני האמנתי לאורך כל הדרך בצדקת הדרך והאמנתי שבעזרת ה' אנחנו ננצח, וברוך ה' אכן הצלחנו לטובת הציבור".

מי שהיה שרוי במתח רב יותר הוא סגן ראש העירייה הרב צורי כהן. "בשבועיים האחרונים לא הצלחתי להירדם בלילות, בקושי ישנתי, הייתי במתח גדול סביב האירוע הזה. בצום תשעה באב הגענו לבית המשפט המחוזי בנצרת עם קבוצה גדולה של כשישים נשים מתושבות העיר שבאו להביע את בקשתן לקיים את ההפרדה כנדרש ולאפשר גם להן ליהנות מאירוע כשר. הן עמדו בבית המשפט עם ספרי תהילים ובכו, זה לא רק על עוד אירוע, זה בכי טהור של נשים צדקניות שרוצות לשמור את גדרי הצניעות והקדושה בעם ישראל. הנשים ניסו לדבר עם העותרות נגד האירוע משדולת הנשים, להסביר להן את עמדתן, אך ראית באיזו התנשאות וגסות רוח אותן נשים מסתכלות על הנשים החרדיות, ורוצות לכפות עליהן בכפייה ובכוח את דעתן בניגוד לאמונתן, בניגוד לרצונן. כל ההתרחשויות הללו יצרו אצלי מתח רב.

"ברביעי בערב כשעמדנו למעלה על הבמה, עם יו"ר התנועה שלנו השר הרב אריה דרעי ועם ראש העיר – שמגיע לו יישר כח עצום והכרת תודה גדולה שעמד לימיננו - וראיתי את הקהל הגדול שכולם שרים ורוקדים, ראיתי את השמחה על פניו של הרב דרעי, אלו היו רגעים שכל המתח הרב שנאצר בתוכי התפרק החוצה ויצא בהודיה גדולה לה' יתברך. יהיה קשה לשכוח את הלילה הזה".

 

מאמין בדרך

אלקבץ, ייאמר לשבחו, אכן האמין לאורך כל הדרך שהאירוע צריך להתקיים. גם כשהעירייה הוכרחה למעשה להביע הסכמה מאולצת שלא תבצע הפרדה בשטח הפארק.

בראיונות שהעניק לכלי התקשורת מיד לאחר פסק הדין הראשון שהעניק שופט בית המשפט המחוזי בנצרת יונתן אברהם, הוא הסתייג מההחלטה. כך למשל אמר ל'מקור ראשון': "אם ציבור שלם מבקש להגיע למופע בהפרדה צריך לכבד את הרצון של הציבור הזה. זה מעין מופע תפילה שהוא למשפחות באוכלוסייה שמבקשות להגיע לאירוע בהפרדה ואני לא מבין למה צריך לכפות עליהם ישיבה מעורבת.

"אנחנו למעשה רצינו בחופש הגדול להעניק לכל התושבים שלנו חופשה נעימה עם הרבה מופעי תרבות וגם לציבור החרדי תוכננו אירועים כשהגדול והמרכזי שבהם אמור להתקיים ביום רביעי הקרוב. המחלקה לתרבות תורנית בעיר היא זו שהזמינה אותו והיא זו שמובילה אותו ואני בשמחה נעתרתי לתת להם את האמפי-פארק העירוני כדי שהם יוכלו לקיים את האירוע הזה כמו שצריך. ביום תשעה באב, יום שבו עם ישראל מתאבל על החורבן, אנחנו יודעים שהחורבן הגיע בגלל שנאת חינם וכולנו מקווים לקצת יותר פרגון ואהבה כדי שגם הציבור החרדי שחי בעיר שלנו יוכל ליהנות ממה שהציבור האחר מקבל מידי יום ושעה בעיר שלנו".

הוא לא אוהב את ההתערבות של גורמים זרים ומוזרים שמנסים להתסיס את האווירה וליצור מחלוקות בעם. לדבריו, שדולת הנשים "תבעה להרוס לציבור החרדי את אירוע התרבות הגדול והמשמעותי בשנה שהציעה להם העירייה. הרי אלו שהגיעו היום להגיש את העתירה הם לא הקהל שמגיע למופעים מעין אלו, הם לא ישבו במופע וסתם באים להפריע ופגעו בציבור שלם וחבל".

בדיון שהתקיים ביום רביעי שעבר בעתירה שהגישה תנועת ש"ס וח"כ הרב משה ארבל, דיבר אלקבץ והבהיר כי הוא והעירייה תומכים בקיום המופע בהפרדה, וכי ההסכמה לביטול ההפרדה שניתנה בדיון הקודם הייתה בטעות. השופט, עאטף עיילבוני, קיבל את הדברים ואף ציין זאת בפסק הדין: "לאור הצהרת ראש העיר, שלפיה שגה בעת מתן ההסכמה לביטול ההפרדה, החלטה שהובילה להצהרות על ביטול המופע – ברור שאותה החלטה התקבלה בצורה חפוזה. על כן, אני קובע שהחלטת הרשות מבוטלת, והעניין יוחזר לעירייה שתחליט אם לקיים את האירוע בהפרדה מגדרית אם לאו".

"כשקיבלנו את פסק הדין השני של כבוד השופט עאטף עיילבוני, שמחתי מאוד שהשופט התחשב בדברים שאמרתי וקבע שההחלטה חוזרת לידיים שלנו, ואנחנו – אני וגורמי המקצוע בעירייה – רשאים לקבוע כיצד יתקיים האירוע", אומר אלקבץ ל'הדרך'. "ואכן כינסנו באופן דחוף דיון בנושא, הייתה גם שיחה עם השר הרב אריה דרעי, וקיבלנו את ההחלטה הנכונה שהאירוע יערך כמתוכנן בהפרדה והציבור הצביע ברגליים ובא בהמוניו. תראה, אנחנו בפועל התחשבנו בהצעת הפשרה שהציע השופט עיילבוני, ועשינו גם מתחם שלישי שנועד למשפחות, הגיעו לשם רק ארבעה אנשים, בעוד שהמתחמים הנפרדים היו מלאים עד אפס מקום, זו ההוכחה הכי טובה מה באמת הציבור, גברים ונשים, רצה".

ויש לו גם הודעה חשובה: "אנחנו נמשיך ונקיים גם להבא אירועים כאלו בהפרדה לטובת הציבור החרדי, לצד מאות אירועים שאנחנו עורכים לציבור הכללי. אמרתי בנאומי במהלך המופע, שאני מתבייש שעשינו רק אירוע אחד לציבור החרדי וגם זה ישתנה, ראינו את הביקוש, את הנהירה של הקהל הגדול ואנחנו ניתן לכולם מענה. זו החובה שלנו, זה התפקיד שלנו ולא נאפשר להדיר חלק מתושבי העיר. זו לא פוליטיקה, וכל המאבק הזה לא היה פוליטי, אלא עניין עקרוני – לציבור החרדי מגיע ליהנות ולקבל את חלקו בדיוק כמו כל המגזרים במדינה, זו תפיסת עולמי".

כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)

 

חיים של כבוד

בזמן שבחוץ יהום הסער כשבמשך ימים ארוכים עסקה מדינה שלמה בשאלת הרת הגורל – האם תהיה או לא תהיה מחיצה באירוע בעפולה, בעפולה עצמה פחות מתרגשים ונרעשים. כאן למדו לחיות בשלום. "אומר לך את האמת", אומר לנו אלקבץ. "אני בכלל לא הופתעתי מהתמיכה הגדולה שקיבלתי לאורך כל התהליך מהציבור שלי מכל המגזרים, חילונים, דתיים וחרדים. אני מכיר את התושבים שלי ויודע שהם יודעים לחיות יחד, לכבד אחד את השני. מלבד קומץ צעקני שמנסה בכל כוחו לזרוע פילוג מכל מיני אינטרסים זרים, אבל הציבור לא קונה את זה, הם לא מצליחים להחדיר שנאה בינינו ולא יצליחו.

"הייתה תמיכה גדולה מכל רחבי הארץ ומכל קצוות הקשת, למעט כמה קנטרנים בודדים שכל הקיום שלהם מבוסס על מחלוקת ופירוד בין המגזרים. ראית איך אנשים שהם חילונים לכל דבר ועניין, מתקוממים נגד העוול שנעשה פה ומבינים שאנחנו חייבים לכבד איש את חברו, שאנחנו חייבים ללמוד לחיות יחד. התמיכה האדירה נתנה לנו הרבה מאוד כוח, זו תחושה טובה מאוד, לדעת שאתה עושה את המעשה הנכון וזוכה לתמיכה רחבה מכל החוגים, אני מקווה שנדע להמשיך להפיק את הלקחים שנלמדו בשבוע הזה, של סולידריות בין המגזרים, של הבנה שאנחנו עם אחד שחי יחד בארץ הזאת והיה זה שכרנו".

"הציבור החילוני בעיר רובו ככולו הביעו בנו תמיכה", מוסיף הרב צורי כהן. "חיזקו אותנו ותמכו בכך שאכן מגיע לנו לפחות אירוע אחד שמתאים לנו, שנעשה כולו על פי גדרי ההלכה. אני נולדתי בעפולה, אנחנו יודעים לחיות יחד בכבוד, להסתדר אחד עם השני, כפי שאנחנו עושים זאת כבר עשרות שנים ובהצלחה מרובה. לצערי כמה אנשים, אנשי יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, מנסים להביא גם לעפולה את רוח ההסתה נגד הציבור החרדי, נגד הדת, נגד היהדות, רק כדי לגרוף איזה רווח פוליטי קטנוני. זה לא יעזור להם. הציבור הרבה יותר חכם ממה שהם חושבים".

בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בחודש חשוון האחרון, אמנם הרשימה המאוחדת שס"ג לא תמכה באבי אלקבץ לראשות העיר, אך בניגוד למקומות אחרים שקידשו את המחלוקת והיריבות הפוליטית, כאן מבינים שזמן בחירות לחוד וזמן עשייה לחוד. "מה שהיה בבחירות לא רלוונטי", מצהיר אלקבץ. "מרגע אחרי הבחירות, אני ראש עיר של כולם ואני צריך לדאוג לכולם ולכבד את כולם. שמנו את אירועי הבחירות מאחורינו והיום כולנו עובדים יחד בשיתוף פעולה מלא הן עם הנציגים החרדים במועצה ובראשם סגני צורי כהן, והן עם נציגי הקהילות בעיר. שיתוף הפעולה הזה מביא איתו רק דברים טובים לתושבים בכל תחומי החיים, בחינוך, בתרבות, בשירותים העירוניים, והשאיפה שלנו היא להעמיק ולהרחיב את שיתוף הפעולה בין הצדדים".

סגנו הרב צורי כהן מסכים עם הדברים. "יש בינינו שיתוף פעולה מצוין, ראש העיר קשוב לצרכים שלנו, משתדל להיענות לדברים שאנחנו מציגים מתוך רצון כנה ואמיתי לדאוג לכולם, תמיד אנחנו מוצאים אצלו זמינות ואוזן קשובה, לעבוד יחד כתף אל כתף למען הציבור".

 

שושנת העמקים

כדי לנסות ולהבין איך בני שיחנו יודעים ליצור יחד שותפות אמיתית למען טובת העיר ולמען טובת התושבים, צריך להכיר אותם קצת יותר.

אבי אלקבץ נולד בצפת. מה שמיד מעלה את השאלה המתבקשת, על קשר משפחתי למקובל האלוקי רבי שלמה אלקבץ, שיצא לקראת שבת אל הרי צפת בהם חיבר את הפיוט הקדוש 'לכה דודי'. אלקבץ מחייך, הוא כבר שמע את השאלה הזו כנראה יותר מפעם אחת. "המשפחה שלנו הגיעה לארץ ממרוקו, אבל אנחנו מקווים שזכינו ויש בנו משהו מאותה קדושה וטהרה של רבי שלמה אלקבץ זכותו תגן עלינו".

את הילדות עבר בקריית חיים ואז התגייס לצבא, שם שירת במגוון תפקידים בהם סגן מפקד סטי"ל ובהמשך מונה לראש מדור תקציבים בחיל הים. הוא בוגר תואר ראשון ושני בכלכלה ומינהל עסקים ומרצה באוניברסיטה בתחומים אלו. את הרקורד הניהולי והכלכלי הביא איתו לעיריית עפולה כשמונה לפני למעלה מ-20 שנה למנכ"ל העירייה.

בתפקידו זה היה אחראי לניהול ופיתוח מיזמים רבים וגדולים שנבנו באותן שנים בעפולה. בתשס"ה עם פרישתו של ראש העיר הקודם, התמודד על התפקיד ונבחר. מכס ראש העיר הוא המשיך את תנופת הפיתוח והבינוי בעיר. בבחירות לרשויות המקומיות בתשס"ט נבחר שוב לקדנציה שנייה בראשות העיר. בבחירות שאחר כך הפסיד, אך לא ויתר ולפני כעשרה חודשים, בבחירות המקומיות האחרונות, שב לכס ראש העיר.

"אני בא מעולמות הניהול והכלכלה, ולהיות ראש עיר זה לדעת לנהל עסק מאוד גדול ומאוד מורכב. בתפיסה שלי, התושבים הם הלקוחות של העיר ושל העירייה, ואנחנו כמי שעומדים בראש ומנהלים את העסק, צריכים לעשות הכל כדי שהלקוח יהיה מרוצה, שהתושב יקבל את כל מה שמגיע לו על הצד הטוב ביותר. כמובן שעיר זה לא "סתם" עסק, יש פה פסיפס רבגוני של תושבים מכל המגזרים ומכל הציבורים שחיים בישראל, וצריך לדעת לגבש אותם יחד בהרמוניה".

אלקבץ, כאמור, אחראי ללא מעט מיזמים שנבנו בעיר בשנים האחרונות ויש לו חזון: "להפוך את עפולה להיות באמת בירת העמק, לא רק כתואר חביב, אלא להרחיב ולפתח אותה בכל המישורים, בבנייה, בחינוך, בתרבות – בירת עמק יזרעאל על כל המשתמע מכך.

"עפולה יכולה להוות פתרון מצוין למצוקת הדיור, הן לציבור החרדי והן לציבור הכללי. כולם ימצאו כאן את מבוקשם. ישנם פרויקטים שונים של בנייה בשנים האחרונות ואנחנו מתכננים לבנות עוד ועוד. יש כאן חיי קהילה, מוסדות חינוך, חיי חברה, שרק הולכים ומתפתחים".

 

ברוך צורי

הרב צורי כהן הוא עפולאי שורשי, כאן נולד, כאן בנה את ביתו וכאן הוא פעיל כבר שנים רבות. הסיפור שלו הוא סיפורה של ש"ס, וזה מסר שחשוב לו להעביר. "בגיל 18 התגייסתי לגולני, היו אז בחירות, אחי שהתגורר בירושלים, אמר לי 'צורי, אנחנו חייבים להצביע ש"ס, חייבים לתמוך במרן ולתת כוח לספרדים, לתת כוח ליהדות'. מאז אני ש"סניק, אני וכל המשפחה המורחבת. זו בעצם ש"ס, הבית החם שמחבר את כולנו למורשת האבות, למסורת הדורות", הוא מצהיר.

הוא עורך דין ועובד בחברת החשמל. לפעילות הציבורית נכנס בשנות השלושים לחייו, ומאז כבר מעל לעשרים שנה שהוא בזירה, עושה ומעשה, פועל ומפעיל. "ברוך ה' עפולה חווה תנופה גדולה, גשמית ורוחנית. לפני עשרים שנה היו קצת הרצאות, מעט פעילות, וגם זה בעיקר במימון פרטי ותרומות שנאספו מאחד לשני. היום יש פריחה עצומה, נפתחים פה עוד ועוד כוללים לאברכים, עשרות שיעורי תורה בכל רחבי העיר, פעילות תורנית ותרבותית לגברים, לנשים, לילדים, לבני נוער, בתמיכה ובסיוע של העירייה וכמובן של המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל והרשות לפיתוח הגליל.

"אין ספק שמאז שהשר הרב אריה דרעי נכנס למשרד ישנה תנופה עצומה, יש שינוי רוחבי בכל המישורים, יש שפע גדול של תקציבים שמגיעים לכל המגזרים, זה ברמה אחרת לגמרי. המשרד מפרסם כל הזמן עוד ועוד 'קול קורא' לפעילויות ותקציבים שבחיים לא חלמנו עליהם, הוא לימד אותנו לחשוב בגדול, לתכנן, ליזום, להעז ובעזרת ה' להצליח".

"הרב דרעי נכנס למשרד והביא תנופה של עשייה והרבה מאוד תקציבים", מצטרף לדברים ראש העיר אלקבץ. "זאת הזדמנות שוב להודות לו, לנציגי ש"ס, לצוות שלו, על הפעילות הרבה והתמיכה באירוע המדובר בפרט ובעפולה בכלל, ואנחנו נמנף עוד את שיתוף הפעולה".

"יש לנו עוד הרבה מאוד תכניות קדימה, גם לטווח הקרוב וגם לטווח הארוך", ממשיך הרב צורי. "הנה ממש עכשיו כשאנחנו מדברים, בדיוק חזרתי מהפעילות שעשינו בבריכה המקומית. לקחנו יום אחד לציבור החרדי, עם שעות נפרדות לגברים ולנשים, ושוב אתה רואה את הביקוש הגדול ואת הצורך של הציבור באירועים ובפעילות כזו, הגיעו 1,200 נשים ו-800 גברים, אלו מספרים גדולים, בוודאי לעפולה". נס שבשדולת הנשים לא שמעו על זה.

"בעזרת ה' אנחנו מתכננים כמה אירועים גם בימי חודש אלול, מו"ר הראש"ל הגאון הגדול רבי יצחק יוסף אמור להגיע לעיר, תהיה הופעה גדולה בהיכל התרבות עם יובל טייב, מעמדי סליחות ברחבי העיר. אישרנו כבר את התכניות גם לחול המועד סוכות, בכל ערב מתוכננת שמחת בית השואבה בשכונה אחרת והיד עוד נטויה".

גם הוא מצטרף לדבריו של ראש העיר, כי עפולה בהחלט יכולה להוות פתרון למצוקת הדיור. "אני עורך דין שמתעסק בנדל"ן, אני מכיר את הנושא מקרוב. יש פה בנייה בקנה מידה גדול, פיתוח נרחב של העיר, של התשתיות, עברנו כבר תב"ע מקיפה אחת, ואם יהיה צורך נעשה עוד אחת, וחשוב להדגיש - כולם קונים, גם חרדים וגם חילונים. בחלק מהמקומות הציבור החילוני משדרג את הדירות ועובר לשכונות החדשות, והציבור החרדי רוכש את הדירות הזולות יותר, אבל כולם נשארים בתוך העיר, אנחנו לא רוצים לדחוק אף אחד. היופי של עפולה זה שכולם מצליחים לגור יחד ויש את הפסיפס הזה שיוצר את עפולה וחשוב לנו לשמור על כך".

 

שביל הזהב

איך אתם מסכמים את הפרשייה הזו?

אבי אלקבץ: "השבוע עפולה עלתה לכותרות וזכתה לחשיפה נרחבת בקרב הציבור בארץ, אני חושב שמדובר בחשיפה חיובית. חשוב שגם קולה של עפולה נשמע בין מגוון הקולות. היום כולם כבר מכירים את עפולה ואת מה שיש לה להציע וזאת הזדמנות גדולה מבחינתנו – אני מנצל את הבמה הזאת לומר לציבור: בואו, תראו את עפולה, תראו את החיים המשותפים שבנינו כאן, תראו את הכבוד הדדי שיש בין המגזרים ואולי גם תרצו להצטרף".

הרב צורי כהן: "לאורך כל הדרך הרגשנו במוחש את יד ההשגחה הפרטית שמלווה אותנו. ראינו בעיניים איך הקדוש ברוך הוא דואג לנו, וגם דברים שהיו נראים כרעה התהפכו לטובה גמורה ומעז יצא מתוק. אין לי ספק שזה גם בזכות הנשים הצדקניות שפעלו רבות להצלחת המערכה. המסר שלי הוא פשוט וכפי שאמרתי אותו לאורך כל הכתבה: אפשר לחיות יחד, חייבים לחיות יחד, בואו בימים הללו שבין ימי האבל על חורבן בית המקדש שנחרב בגלל שנאת חינם, לבין ימי הרחמים והסליחות שאנו עושים בהם חשבון נפש, ובימים אלו ננסה למצוא את דרך המלך, את שביל הזהב, שמאחד בין כולנו, זו הדרך שמרן רבינו זצ"ל הנחיל לנו, זו הדרך של תנועת ש"ס, לקרב לבבות, להרבות אהבה ואחווה, ולאפשר לכולם לקבל את מה שמגיע להם".

פורסם לראשונה בשבועון "הדרך". למנוי משתלם חייגו 8427*

תגיות:הפרדהעפולה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה