חדשות בארץ

המגיש הבכיר כינה את הערבים "פראי אדם" – ונאלץ לחזור בו

ירון לונדון, הידוע כאיש שמאל, אמר בשידור בתאגיד כאן כי "הערבים הם פראי אדם. הם לא שונאים רק יהודים, הם רוצחים את עצמם בראש ובראשונה". בעקבות האולטימטום שהוצב לו על ידי התאגיד, הוא התנצל על דבריו: "לא התכוונתי לפרט הערבי, אלא להתנהגותן של החברות הערביות במדינות השכנות"

המלחמה בסוריה, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)המלחמה בסוריה, אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

מגיש הטלוויזיה הוותיק, ירון לונדון, הסתבך עם משטרת המחשבות של השמאל. אמש (שני), במהלך שידור בכאן 11, אמר לונדון כי "הערבים הם פראי אדם", ובעקבות הסערה שפרצה נאלץ היום לחזור בו מדבריו ולהתנצל.

"עשיו שונא ליעקב", אמר לונדון בשידור. "זאת העמדה המקובלת – הגויים רודפים אותנו ומנסים לרצוח אותנו, והערבים הם פראי אדם. אגב, אני מקבל את העמדה הזו – הערבים הם פראי אדם. הם לא שונאים רק יהודים, הם רוצחים את עצמם בראש ובראשונה. הבט ימינה, שמאלה, קדמה, מזרחה, מערבה – ערבים טובחים ערבים".

דבריו של לונדון נאמרו במסגרת דיון על הסדרה "הנערים" – הפקה אמריקנית-ישראלית, המשודרת בימים אלו. הסדרה – שעל פי כותרתה נועדה לעסוק בחטיפתם וברציחתם של נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואיל יפרח הי"ד ביוני 2014 על ידי מחבלי חמאס – מתמקדת בפועל ברצח של הנער הערבי מוחמד אבו ח'דיר, שהתרחש כשלושה שבועות לאחר מכן.

הסדרה גרמה לסערה ברשת, ורבים מתחו ביקורת נוקבת על האופן בו בחרה יוצריה להציג את השתלשלות האירועים בימים שקדמו למבצע צוק איתן. בין היתר, נטען כי הסדרה מתמקדת במודע באבל של משפחת אבו ח'דיר, תוך התעלמות בוטה מכאבן של שלוש המשפחות היהודיות ששכלו את בניהן. כך, למשל, בפוסט שכתבה בעמוד הפייסבוק שלה, הגדירה הפובליציסטית הימנית גלית דיסטל-אטבריאן את הסדרה כ"מגה-פיגוע אסטרטגי למדינת ישראל". לדבריה, "החטא העיקרי של הסדרה הוא בכך שהיא לקחה את היוצא מהכלל והפכה אותו לכלל, ואז לקחה את הכלל והפכה אותו ליוצא מהכלל. כי אם למשל חייזר יצפה בסדרה הזאת – ורוב הצופים האמריקנים הם חייזרים בהקשר הזה – הוא יהיה בטוח שבמדינת ישראל יש רוב יהודי רצחני שמבצע פיגועי טרור אכזריים ובלתי פוסקים במיעוט מוסלמי מבוהל ושוחר שלום".

בסוף התוכנית אמש, לאחר שברשתות החברתיות החלו להתקבל תגובות זועמות על דבריו, אמר לונדון: "אני מניח שזה ילך ככה. ערבים ואנשי שמאל מושבעים יאמרו – לונדון הוא גזען. אנשי ימין יאמרו – אפילו לונדון השמאלן אומר שהערבים הם רצחניים. זה משעמם, אל תעשו את זה בבקשה".

 

ההתנצלות בעקבות האולטימטום: "חלילה לי מלחשוב כי הערבים הם פראי אדם"

בכאן 11 מיהרו להגיב בחריפות על דבריו של לונדון, והגדירו אותם כ"אמירה של פרובוקטור עול ימים ולא של אושיית תרבות". בתאגיד השידור הבהירו כי הם מצפים מלונדון להתנצל על האמירה "עד מחר בחצות היום".

ואכן, לונדון מיהר 'לשחות עם הזרם' ולעמוד באולטימטום שניתן לו. "רבים, בעיקר מקרב צופינו הערבים, נפגעו מדברים שאמרתי אמש", נאמר בהודעה שהוציא לתקשורת. בשעת לילה שמעתי את הקלטת התוכנית ומצאתי כי הסתבכתי בלשוני, התנסחתי שלא כראוי וכי יש סיבה לעלבונם. אני מתנצל על כך".

לונדון המשיך והסביר למה התכוון בדבריו: "הדיון סב על הסיבה שבגללה התעניינו יוצרי הסדרה 'הנערים' בגורלו של הקורבן הערבי מוחמד אבו ח'דיר ובאישיותם של רוצחיו היהודים, יותר מאשר ברוצחיהם של הנערים מגוש עציון. טענתי כי יהודי אינו משתומם על כך שערבי רוצח יהודי. לעומת זאת, מתוך תפיסתו את עצמו כבן לעם נעלה מבחינה מוסרית, הוא מתקשה להשלים עם העובדה שמקרב בני עמו יצא רוצח נתעב. יוצרי הסדרה הונעו על ידי הרצון לגלות את שורשי הנגע, המפחיד אותם יותר מאשר מתנכל חיצוני. את היחס השונה לרוצחים משני העמים הסברתי בכך שיהודים תופסים את הערבים כפראי אדם רצחניים. התבוננות בסביבתנו הגיאוגרפית, כך אמרתי, מאששת את התפיסה הזאת".

"כמובן שבאומרי 'הערבים' לא התכוונתי לפרט הערבי, אלא להתנהגותן של החברות הערביות במדינות השכנות. מקביעה זו אין בדעתי לחזור, אך אני מודה כי מדבריי, שנאמרו בלהט הדיון, ניתן היה לשמוע הכללה גורפת. על כך אני מתנצל מעומק הלב ומבהיר כי חלילה לי מלחשוב כי הערבים הם פראי אדם", סיכם לונדון.

בתאגיד כאן הביעו שביעות רצון מהבהרתו של לונדון: "אנו מקבלים את ההתנצלות. אין בשידור הציבורי מקום להתבטאויות מסוג זה".

תגיות:ירון לונדוןהערבים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה