חדשות בארץ

סערה במערכת הפוליטית: איימן עודה הביע נכונות לשבת בממשלת גנץ

בראיון ל"ידיעות אחרונות" אמר יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, כי בתנאים מסוימים יהיה מוכן להצטרף לקואליציית מרכז-שמאל בראשות יו"ר כחול לבן, בני גנץ. בכחול לבן מיהרו להתנער מהתבטאותו של עודה ולהבהיר כי לא יישבו עם המפלגות הערביות בממשלה אחת. השר גלעד ארדן: "ברור למי שיצביע לכחול לבן, שהוא כנראה יקבל ממשלת שמאל עם תומך טרור"

איימן עודה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)איימן עודה (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אא

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, הביע את נכונותו להיכנס לקואליציית מרכז-שמאל בראשות יו"ר כחול לבן, בני גנץ. עודה אמר את הדברים בראיון לנחום ברנע ב"ידיעות אחרונות", שיפורסם מחר (שישי) במלואו.

הצהרתו של עודה מהווה חריגה מהקונצנזוס ההיסטורי של המפלגות הערביות, שסירבו בעבר להיכנס לקואליציה של מחנה השמאל, אם כי העניקו לה בלוק חוסם מבחוץ. הרשימה המשותפת מורכבת מארבע מפלגות ערביות – חד"ש, בל"ד, תע"ם ורע"ם – ודבריו של עודה, שהינו יו"ר חד"ש, נאמרו על דעת עצמו ומבלי שהתייעץ קודם לכן עם חבריו לרשימה.

למרות ההתבטאות המפתיעה, עודה הבהיר כי הסכמתו להצטרף לקואליציה עתידית מותנית בנכונותן של כחול לבן ושאר השותפות הרלוונטיות להיענות לדרישות יסודיות בארבעה תחומים מרכזיים החשובים למגזר הערבי. בין היתר, דרש עודה להקפיא את הריסתם של מבנים בלתי חוקיים במגזר הערבי ולהקים עיר ערבית; לאסוף נשק ולהיאבק בפשיעה; לבנות בית חולים ציבורי בעיר ערבית; ובתחום המדיני – חידוש המשא ומתן עם הפלסטינים וביטול חוק הלאום.

 

"ארדן: מי שיצביע לכחול לבן יקבל ממשלת שמאל עם תומך טרור"

במערכת הפוליטית הגיבו הבוקר בסערה על דבריו של עודה. השר לביטחון פנים, גלעד ארדן (ליכוד), כתב בחשבון הטוויטר שלו : "עכשיו ברור למי שיצביע לכחול לבן, שהוא כנראה יקבל ממשלת שמאל עם תומך טרור. איימן עודה גם מבהיר מה המחיר שישראל תשלם: בנייה בלתי חוקית מופקרת, ביטול חוק הלאום, עוד מעונות לנשים מוכות במגזר (כי למה שידבר על תרבות וחינוך?) והמשך האשמת המשטרה בלבד באלימות במגזר הערבי. מי לא תרעד ידו?".

בכחול לבן מיהרו להתנער מההתבטאות של עודה. מספר 2 במפלגה, יאיר לפיד, דחה על הסף את האפשרות לשבת בממשלה אחת עם המפלגות הערביות. בראיון לכאן רשת ב', אמר לפיד: "איימן עודה לא יכול גם להגיד 'אנחנו נשב איתם בממשלה', אבל אז לצרף אליו את בל"ד, שזו חבורה של שונאי ישראל שלא מכירים במדינה יהודית. זה דיבור כפול, שלא מקובל על אף אחד אצלנו". לפיד הוסיף ותקף את המפלגות הערביות: "צריך לטפל בבעיות האמיתיות של אזרחי ישראל הערבים, יש להם בעיות אמיתיות שלא מטופלות שנים, בין השאר בגלל שיש להם ייצוג פוליטי נורא ואיום. שעודה יסתכל קודם על הבית שלו ויראה את מי הוא הכניס הביתה לפני שהוא מתחיל לנהל משאים ומתנים קואליציוניים".

מספר 4 בכחול לבן, גבי אשכנזי, דחה אף הוא את דבריו של עודה. בראיון לגלי צה"ל אמר אשכנזי: "אנחנו חושבים שאזרחי ישראל הערבים הם אזרחי שווי זכויות, וכך צריך לנהוג בהם, אבל עושים הבחנה בין הציבור הערבי הישראלי שנמצא וכמה להשתלב. לא נוכל לשבת עם מפלגות שלא מכירות בישראל כמדינה יהודית". חברו של אשכנזי למפלגה, יועז הנדל, אמר כי "כחול לבן תקים ממשלת אחדות לאומית רחבה וממלכתית. אנחנו מכבדים את אזרחי ישראל הערבים ורואים בהם אזרחים שזכאים לכל הזכויות, אבל לא נשב עם המפלגות הערביות שבבסיסן שוללות את קיומה של ישראל כמדינה יהודית. נקודה".

התבטאותו של עודה זכתה לביקורת נוקבת גם מתוך הרשימה המשותפת. יו"ר בל"ד, אמטאנס שחאדה, טען כי מדובר באמירה "אומללה", והבהיר כי היא אינה מקובלת על בל"ד ואינה מייצגת את עמדת הרשימה המשותפת. בראיון לכאן רשת ב', הוסיף שחאדה: "אני לא יודע גם אם חד"ש מקבלת את העמדה הזאת. לא יהיה מצב שהרשימה המשותפת תהיה חלק מקואליציה. בואו לא נשכח שגם גנץ או לפיד וכחול לבן אינם רוצים בכלל לפנות לרשימה המשותפת".

תגיות:הרשימה המשותפתבחירות 2019איימן עודהכחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה