חדשות בארץ

בכיר איראני: לא רוצים בהשמדתה של ישראל, מנוגד לחוקי האסלאם

בכיר במשטר האייתוללות באיראן אמר הלילה כי ארצו איננה מעוניינת בפיתוחו של נשק גרעיני, ובוודאי שלא לעשות בו שימוש להשמדת ישראל. הוא הצהיר כי הסכם הגרעין שחתמה ארצו היה טעות, ותקף את מדיניות ה"מקסימום לחץ" של טראמפ שנועד להכניע את איראן באמצעות החלשת הכלכלה שלה. במקביל, הלילה הזהירה ארצות הברית את יוון לבל תסייע למכלית האיראנית שעושה כעת את דרכה אליה, והודיעה כי תמיכה כזו תיחשב כתמיכה בטרור

שמחאני (צילום: שאטרסטוק)שמחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

בצל הסנקציות החריפות שהטיל הממשל האמריקני על טהראן, הלילה (שלישי) הצהיר המזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, כי "אירן מעולם לא הייתה צריכה לחתום על הסכם הגרעין". בראיון לרשת NBC, שמחאני תקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וטען כי "מדיניות הסנקציות של טראמפ לא נועדה ליצור משא ומתן", אלא כדי "לגרום לאירן להיכנע". לדבריו, "כל עוד ארה"ב תנקוט בצעדים הללו, אירן לא תשוב לשולחן הדיונים".

ב-2015 חתם ממשלו של ברק אובמה, יחד עם מעצמות נוספות, על הסכם הגרעין מול איראן, מה שהוביל להסרה הדרגתית של הסנקציות עליה. במאי אשתקד הודיע טראמפ על פרישה מההסכם והחזרה של כל הסנקציות – האחרונה שבהן על תעשיית הנפט שהובילה להידרדרות נוספת של הכלכלה האיראנית. בתחילת החודש התייחס נשיא איראן, חסן רוחאני, למגמת ההתפרקות של הסכם הגרעין ולשורת הנסיגות של ארצו ממנו, ואמר כי "שלום עם איראן יהיה האם של כל הסכמי השלום – ומלחמה עם איראן תהיה אם כל המלחמות".

בריאיון, שמחאני הכחיש בנחרצות כי ארצו חותרת להשגת נשק גרעיני לצורך השמדתה של ישראל, זאת "משום שזה אסור על פי האסלאם". הבכיר הוסיף וטען כי אין בכוחה של החזקת פצצת אטום כדי לספק ביטחון למדינה המחזיקה, וציין כדוגמה את ישראל. לפי שמחאני, איראן לא מעוניינת כלל בהשמדתה של ישראל, וכי "מי שיקבע את גורלה יהיו הפלסטינים".

"אני מאמין שמי שרוצה בהשמדת ישראל זו המדינה שלא רואה את המציאות בעיניים", אמר הבכיר  האיראני והחווה לנשיא טראמפ ולסגל יועציו שמקדמים את תכנית השלום במזרח התיכון. "הם הכריזו על ירושלים כבירת ישראל והם רוצים להגיע ל'עסקת המאה'".

 

ארצות הברית מזהירה את יוון: סיוע למכלית האיראנית ייחשב כתמיכה בטרור

הדברים נאמרים ברקע המשבר החריף בין טהראן למערב, זאת בעקבות השתלטותה של הראשונה על מכליות נפט שחוצות את מצרי הורמוז – כמחאה על הסנקציות האמריקניות שמונעות מהם לייצא נפט. המשבר הידרדר עוד יותר כאשר בחודש שעבר השתלטה בריטניה על מכלית הנפט האיראנית "גרייס 1", בעת שזו ניסתה להעביר נפט לסוריה דרך מפרץ גיברלטר, שם נתפסה והוחרמה בידי הרשויות במקום. אתמול שחררה גיברלטר את המכלית לדרכה, ובתגובה הנפיק הממשל האמריקני צו מעצר כנגד המכלית, עובדה שלא מנעה מהרשויות בגיברלטר שלא לפעול להסגרתה. המכלית נמצאת כעת בדרכה ליוון, ושר החוץ האיראני, מוחמד זריף, אמר אתמול כי צו המעצר האמריקני הינו "תבוסה אומללה".

הלילה הבהירה וושינגטון לאתונה כי כל סיוע למכלית ייחשב "תמיכה בארגון טרור". מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, אמר כי הוא "מצר על כך שהמכלית שוחררה מבריטניה".

שמחאני התייחס למכלית האיראנית וטען כי הממשל האמריקני טועה בקביעתו כי איראן מהווה מקור של טרור שמערער את היציבות באזור, וכי חיילי צבא איראן הקריבו את חייהם על מנת להביס את ארגוני הטרור אל קאעידה ודאעש שבסוריה. עם זאת, שמחאני לא הכחיש כי ארצו האחראית הישירה לפגיעה במכליות הנפט במצרי הורמוז בחודשים האחרונים. 

תגיות:איראןעלי שמחאניהסכם הגרעיןנשק גרעיני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה