חדשות בארץ

"שופטי בג"ץ בחרו בפלפולים משפטיים ולא בשכל הישר"

בית המשפט העליון החליט לבטל את פסק הדין של שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, עאטף עיילבוני, וקבע כי הוא חרג מסמכותו כשביטל פסק דין שאסר על הפרדה במופע בעפולה. במפלגות החרדיות הגיבו במתקפה על שופטי בג"ץ: "הם לא רואים לנגד עיניהם לא זכויות מיעוט ולא דמוקרטיה"

בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בית המשפט העליון בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

אלפים מתושביה החרדים של עפולה – גברים ונשים – נהנו אמש (רביעי) מהמופע המוזיקלי בפארק העירוני, בהשתתפותם של הזמרים מוטי שטיינמץ וחיים ישראל. המופע נערך בהפרדה מלאה, וקיומו התאפשר לאחר ששופט בית המשפט המחוזי בנצרת, עאטף עיילבוני, ביטל את החלטתו של השופט יונתן אברהם – שהורה בתחילת השבוע לאסור את ההפרדה – והחזיר את סמכות ההחלטה בעניין לעיריית עפולה, שאישרה את ההפרדה.

אלא שלקראת סיום המופע, הגיעה מירושלים הידיעה כי בית המשפט העליון קיבל את הערעור שהגישה שדולת הנשים וביטל את פסק הדין של עיילבוני. השופטים עוזי פוגלמן, יוסי אלרון ואלכס שטיין קבעו כי עיילבוני, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, פעל בחוסר סמכות כאשר ביטל פסק דין של אותו בית משפט שניתן שלושה ימים קודם לכן, וכי אסור היה לקיים את המופע בהפרדה. השופטים הדגישו בפסק דינם כי לא נכנסו "לגופה של המחלוקת" בסוגיית ההפרדה וכי הם אינם מביעים בה עמדה.

להחלטה שקיבל בית המשפט העליון לא הייתה משמעות מעשית, לאור העובדה שהאירוע בעפולה עמד כבר לפני סיומו. למרות זאת, ועל אף שההחלטה הייתה בעלת אופי פרוצדורלי בלבד, היא זכתה למתקפה מצד המפלגות החרדיות. מש"ס מסרו את התגובה הבאה: "צר לנו ששופטי בג"ץ בחרו בפלפולים משפטיים לא רלוונטיים על פני השכל הישר וההיגיון. אנו נמשיך להיאבק כדי לשנות את ההחלטה הזו, ולאפשר לכל ציבור במדינת ישראל את הזכות לחיות על פי אמונתו ואורחות חייו ללא כפייה".

יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, אמר כי החלטת בית המשפט העליון הייתה צפויה: "דווקא ההחלטה של השופט, שאפשר לקיים את האירוע, הייתה ההפתעה. כל האמירות שבית המשפט דואג לזכויות המיעוט – הכל שקר".

גפני הוסיף כי "כשזה מגיע לנושאים של הציבור החרדי או הדתי, זה מזכיר את הסיפור של רבי יונתן אייבשיץ עם החתול והעכבר. הם לא רואים לנגד עיניהם לא זכויות מיעוט ולא דמוקרטיה. זה מלחמה על השם ועל משיחו, ואנחנו לא נרפה, לא נוותר ונמשיך בעזרת השם את המאבק בכל הכוח".

חבר הכנסת משה ארבל (ש"ס), שהגיש את העתירה שאפשרה את קיום המופע, אמר: "שוב הוכח שישנה חשיבות עצומה להרכבים שיפוטיים מגוונים. אין ספק שיכולת ההכלה והבנת המצוקה האמיתית של החרדים כמיעוט בעיני שופט פריפריאלי ובן מיעוטים משמעותית. העליון חסר מהזן של כבוד השופט עיילבוני".

חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) הגיב: "ביטולו של פסק הדין בידי בג"ץ מוכיח פטרונות והתנשאות של יושבי מגדל השן, תוך כדי התעלמות ממגזרים אחרים. מבחינתם הציבור החרדי הוא שקוף וממודר".

מעברה השני של הקשת הפוליטית הובעה תמיכה בהחלטה שיצאה מבית המשפט בירושלים. ממפלגת המחנה הדמוקרטי נמסר כי "בית המשפט העליון הוא חומה בצורה ששומרת על חזון מגילת העצמאות: מדינת מופת של שוויון ללא הבדלי דת גזע ומין. זוהי בדיוק הסיבה שהכהאניסטים והסמוטריצ'ים נאבקים בו – הוא החומה שמפרידה בינינו לבין החזון המשיחי שלהם, חזון שנתניהו מוכן להגשים בתמורה לעסקת השוחד – מדינת הלכה תמורת הימלטות מאימת הדין. יש שופטים בירושלים".

תגיות:עפולהבג"ץהפרדה מגדרית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה