חדשות יהדות

גלית דיסטל אטבריאן: "שדולת הנשים, אתן מפחידות"

הסופרת והפובליציסטית גלית דיסטל אטבריאן מתחה ביקורת נוקבת על שדולת הנשים, שהגישה לבית המשפט המחוזי בנצרת את העתירה נגד קיומה של הפרדה במופע לציבור החרדי בעפולה: "הצלחתן להדיר את כל הנשים החרדיות שגרות בעפולה, ולא לאפשר להן לצאת לערב מוסיקלי נחמד. שללתן מהן את זה באטימות בריונית"

  • י"ג אב התשע"ט
מופע לציבור החרדי, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מופע לציבור החרדי, אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

האיסור שהטיל שופט בית המשפט המחוזי בנצרת, יונתן אברהם, על קיומה של הפרדה במופע לציבור החרדי בעפולה – איסור שבוטל בצהריים (רביעי) על ידי השופט עאטף עיילבוני, שהחזיר את ההחלטה בעניין לעיריית עפולה – ממשיך להסעיר את הציבוריות הישראלית.

לפוליטיקאים ומובילי דעת הקהל בציבור החרדי מצטרפים גם קולות רבים, שנשמעים בקרב אנשי תקשורת והגות בציבור הכללי, התוקפים את ההחלטה ומבהירים כי היא פוגעת באופן אנוש בזכויותיהם הבסיסיות של החרדים כאזרחים. אחד מהקולות הללו הינו זה של הסופרת והפובליציסטית גלית דיסטל אטבריאן. בפוסט שפרסמה בעמוד הפייסבוק שלה, מתחה דיסטל אטבריאן ביקורת נוקבת על שדולת הנשים, שהגישה את העתירה לבית המשפט המחוזי. להלן עיקרם של הדברים.

"לכבוד ארגון שדולת הנשים, בעקבות העתירה שלכן לבית המשפט המחוזי בעפולה, בוטל מופע מוסיקלי שנועד לציבור החרדי.

במאמר שפרסמתן ברשת כתבתן, בין היתר, ש'הפרדה היא מופע מרכזי מאוד של הדרה'. ובכן, מזל טוב, במלחמתכן הצודקת נגד הדרה הצלחתן להדיר את כל הנשים החרדיות שגרות בעפולה, כלומר להשאיר אותן בבית ולא לאפשר להן לצאת לערב מוסיקלי נחמד.

מדובר בנשים דלות אמצעים ומרובות ילדים, שהיו שמחות להתאוורר במופע היחיד מתוך 360 המופעים הממומנים שהתרחשו בעפולה השנה. ערב אחד שהוקדש רק להן, ערב אחד שהן בוודאי ציפו לו, בטח בחודש אוגוסט בו אין מסגרות לילדים.

זה בוודאי יישמע לכן מוזר, אבל יש נשים שלא יכולות לאפשר לעצמן ערב כזה בתשלום. יכול להיות שלכן, שם בשדולה, יש מנוי לקאמרי, תקציב לקייטנה פרטית ושולחן קבוע בבראסרי, אבל תאמינו או לא – ערב מוסיקלי בחינם הוא כל מה שהנשים החרדיות בעפולה יכלו להרשות לעצמן.

ואתן שללתן מהן אפילו את זה. שללתן את זה באטימות בריונית, שללתן את זה באלימות אנטי-נשית.

איך כתבתן? אתן לא מוכנות 'להנציח ולחזק סטריאוטיפים והסללה מגדרית ולדחוק לשוליים השפעה של נשים', חוץ מנשים חרדיות התכוונתן. כי חשוב להדגיש את זה – לא הייתה לכן שום בעיה לדחוק הצידה נשים חרדיות ולהשאיר אותן בבית.

 

"זו הבשורה הגדולה שלכן לנשים בישראל?"

אתן כותבות על 'סטריאוטיפים נשיים', וזה קצת משעשע עבור קבוצה שרואה באישה החרדית סטראוטיפ של פאה, שרוולים ארוכים והעדר בינה או בחירה חופשית.

ה'הסללה' הזאת שאתן כל כך אוהבות להשתמש בה – ובכן, קוראים לה אלוקים, והנשים החרדיות מאמינות באלוקים שלהן ובציוויים שלו. מי אתן שתחליטו בשבילן מה טוב להן?

זאת הבשורה הגדולה שלכן לנשים בישראל? זאת הדרך שלכן ל'קידום מעמד האישה'? מכל התחלואים בחברה הישראלית בחרתן להתבריין דווקא על הנשים האלה?

זה מפחיד. אתן מפחידות.

אתן מפחידות כי אתן האויב השקט, אתן האויב שמבית, אתן האויב הערמומי והחדש של הנשים בישראל. מעולם המשפט 'שמור אותי מאוהבי ומשונאי אשמר בעצמי' לא היה רלוונטי יותר.

אם אתן אלה ששומרות עלינו, מי ישמור עלינו מפניכן?

אני רוצה שתיקחו את הדבר הבא לתשומת לבכן: ההתעמרות שלכן באחיותינו החרדיות וההתעלמות (העקבית) שלכן ממה שבאמת חשוב הייתה צעד אחד יותר מדי.

אנחנו – נשים חילוניות, דתיות, מסורתיות, חרדיות וערביות – עומדות מולכן כמקשה אחת, ואומרות לכן בקול מפורש וגדול – לא עוד. לא בשמנו.

אל תתהדרו יותר בשם שלנו 'הנשים', בבואכן להילחם נגד נשים בישראל.

אנחנו – נשים חילוניות, מסורתיות, דתיות, חרדיות וערביות – נגן על זכותה של כל אישה לכונן את חייה בדיוק כפי שהיא מוצאת לנכון, ולא נאפשר לכן יותר לדכא אף אישה במרחב הישראלי.

על כל מחיצה – נילחם.

על כל חיג'אב – נילחם.

על כל כיסוי ראש – נילחם.

אחיות שלי למאבק, בואו נלמד ביחד את ארגון שדולת הנשים איך באמת נראית עוצמה נשית".

תגיות:עפולההפרדה מגדריתשדולת הנשים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה