חדשות בארץ

האם חיל האוויר תקף יעדים איראניים בעיראק?

מקורות דיפלומטיים מערביים מסרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט", כי מטוס חמקן ישראלי תקף לפני כשבוע וחצי בסיס צבאי בעיראק, בו אוחסנו טילים בליסטיים איראניים. עוד דווח על מתקפה נוספת שלשום על בסיס אחר בעיראק, בה נהרגו גורמים איראניים

מטוס חמקן F-35 של חיל האוויר (צילום: שאטרסטוק)מטוס חמקן F-35 של חיל האוויר (צילום: שאטרסטוק)
אא

העיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, דיווח הבוקר (שלישי) כי במהלך השבועיים האחרונים ישראל תקפה פעמיים יעדים איראניים בעיראק.

מקורות דיפלומטיים מערביים מסרו לעיתון, כי ישראל הרחיבה לאחרונה את מעגל התקיפות נגד איראן, וכי כעת מטרות איראניות בעיראק נמצאות אף הן על הכוונת של צה"ל. על פי הדיווח, ב- 19 ביולי תקף מטוס F-35 של חיל האוויר הישראלי את הבסיס הצבאי אמרלי, הנמצא במחוז סלאח-אדין שבצפון-מערב עיראק. זאת בניגוד להערכות מוקדמות, שטענו כי התקיפה בוצעה על ידי כטב"ם.

דיווח זה מצטרף לידיעות על מתקפה אווירית נוספת שהתרחשה שלשום במחנה אבו מונתזר אל-מוחמדאוי, לשעבר בסיס אשרף, הממוקם במחוז דיאלא, צפונית-מזרחית לבגדאד – כ- 80 ק"מ מגבול עיראק-איראן. על פי הנטען, מתקפה זו נועדה לפגוע במשאית בתוך המחנה, שהיו עליה משגרי טילים בליסטיים שהועברו זמן קצר לפני כן מאיראן, וכי יועצים איראניים נפגעו במהלכה. דיווחים אחרים טענו כי התקיפה כוונה גם כנגד גורמים של מיליציות איראניות, כוח קודס של משמרות המהפכה וחיזבאללה הלבנוני, וכי 40 איש נהרגו ועשרות נוספים נפצעו.

רשת "אל-ערביה" דיווחה ב- 19 ביולי כי בסיס אמרלי, המשתייך למיליציות "הגיוס העממי" השיעיות בעיראק המזוהות עם איראן, הותקף על ידי כלי טיס בלתי מזוהה, וכי היעד היה מחסן של טילים בליסטיים שהועברו לאחרונה מאיראן. על פי הידיעה, בתקיפה נהרגו מספר אנשים המשתייכים למשמרות המהפכה האיראניים ולארגון חיזבאללה הלבנוני. ארצות הברית הכחישה כי היא מעורבת בתקיפה.

בתחילת השנה הציג אגף המודיעין בצה"ל בפני פורום מטכ"ל את הערכת המודיעין האסטרטגית לשנת 2019, ממנה עלה כי איראן משנה בהדרגה את מערך ההתבססות שלה בסוריה ופועלת להתבסס יותר לעומק בעיראק. העמקת הנוכחות הצבאית האיראנית בעיראק מתבצעת באמצעות מיליציות שיעיות, שבעת הצורך יוכלו לחבור לכוחות האיראניים והפרו-איראניים בסוריה ובלבנון. התבססות איראנית בעיראק תאפשר לה לאיים על ישראל בשיגור טילים, וכן תפתח את ציר המסדרון הקרקעי מטהראן עד הגולן. על רקע הערכות אלו, המליץ אמ"ן לתת את תשומת הלב הראויה לאיום האיראני מכיוון עיראק.

בספטמבר שעבר דיווחה סוכנות הידיעות "רויטרס" כי איראן העבירה טילים בליסטיים לטווח קצר למיליציות השיעיות בעיראק, וכי היא מתכננת גם להקים בעיראק מפעלים לייצור טילים. הידיעה הסתמכה על מקורות איראניים, עיראקיים וגורמי מודיעין מערביים. פקיד בכיר איראני מסר לסוכנות כי העברת הטילים נועדה לשמש כ"תוכנית גיבוי למקרה שאיראן תותקף". הוא הוסיף כי לא מדובר במספר גבוה של טילים – "כמה עשרות, אבל אם יהיה צורך המספר יכול לגדול". על פי הכתבה, מדובר בטילי "זילזאל", "פאתח 110" ו"זולפיקאר", שמסוגלים לפגוע במטרות בטווח שבין 200 עד 700 ק"מ – כך שאם יוצבו במערב עיראק או בדרומה הם עלולים להוות איום על תל אביב ועל ריאד בירת סעודיה. גורם מערבי אמר כי "נראה שאיראן הפכה את עיראק לבסיס טילים קדמי". איראן הגיבה על הדיווח ב"רויטרס" בהכחשה תקיפה. דובר משרד החוץ האיראני אמר כי "ידיעות שקריות ומגוחכות כאלו נועדו אך ורק לפגוע ביחסי החוץ של איראן, במיוחד עם שכנותיה".

תגיות:איראןעיראקצה"לטילים בליסטיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה