חדשות בעולם

אוקראינה השתלטה על מכלית רוסית, רוסיה מאיימת להגיב

שירותי הביטחון של אוקראינה מסרו, כי המכלית הייתה מעורבת בתקרית במצר קרץ' בנובמבר 2018, במהלכה השתלטה הרוסים על שלושה כלי שיט אוקראיניים ושבו את אנשי צוותם. ברוסיה מאיימים: "יהיו לכך השלכות"

נמל איזמאיל, אוקראינה (צילום: שאטרסטוק)נמל איזמאיל, אוקראינה (צילום: שאטרסטוק)
אא

אוקראינה הודיעה היום (חמישי) כי עצרה מכלית רוסית שנכנסה לנמל איזמאיל בדרום המדינה. בהודעה שנמסרה מטעם שירותי הביטחון של אוקראינה (SBU), נטען כי המכלית הייתה מעורבת בתקרית שהתרחשה בנובמבר 2018 במצר קרץ', סמוך לחצי האי קרים, במהלכה השתלטה ספינת קרב רוסית על שלושה כלי שיט אוקראיניים ושבתה את אנשי הצוות שלהם.

בהודעה נאמר, כי בתקרית החמורה בשנה שעברה, המכלית הרוסית "ניימה" חסמה את דרכן של כלי השיט האוקראיניים, ובכך אפשרה לספינת הקרב הרוסית להשתלט עליהם. היא נכנסה אתמול לנמל איזמאיל, כשהיא נושאת את השם "ניקה ספיריט", וזאת – לטענת אוקראינה – "על מנת להסוות את מעורבותה בפעולות לא חוקיות", אך זוהתה על פי מספרה הימי הייחודי. הודעת ה- SBU הוסיפה, כי קבוצה של חוקרים ותובעים צבאיים ערכו חיפוש במכלית, באישור בית משפט, והחרימו מסמכים, הקלטות תקשורת רדיו שנעשו במהלך התקרית, וכן תפסו את יומן המסע של הספינה. אנשי הצוות של המכלית נחקרו. "המכלית זוהתה כראיה ממשית, והחוקרים מתכוונים לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרה", הובהר.

במוסקבה הגיבו בחריפות על תפיסתה של המכלית. חבר הפרלמנט הרוסי, ולדימיר דז'ברוב, המכהן כסגן יו"ר הוועדה לעניינים בינלאומיים בבית העליון של הפרלמנט, אמר כי מדובר ב"צעד בלתי חוקי לחלוטין" שיזיק ליחסים בין שתי המדינות. משרד החוץ הרוסי מסר לסוכנות הידיעות הרוסית טאס"ס כי פרטי האירוע נבדקים, על מנת שניתן יהיה לנקוט בצעדים המתאימים: "אם רוסים נלקחו כבני ערובה, זו תהיה הפרה חצופה של החוק הבינלאומי, ויהיו לכך השלכות".

בתקרית החמורה שהתרחשה במצר קרץ', המחבר בין הים השחור לים אזוב, פתחה ספינת קרב של רוסיה באש לעבר כלי שיט של הצי האוקראיני שניסה לעבור במצר. בהמשך השתלטו הרוסים על כלי השיט ועל שתי ספינות אוקראיניות נוספות, ולקחו את המלחים האוקראיניים בשבי. רוסיה טענה כי כלי השיט האוקראיניים חדרו למים הטריטוריאליים שלה. אוקראינה הכחישה והאשימה את רוסיה בתוקפנות.

התקרית הנוכחית מתרחשת דווקא על רקע ההתקדמות המסתמנת במגעים לשחרורם של המלחים האוקראיניים. נשיאה החדש של אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, שוחח לפני שבועיים בטלפון עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין. השניים דנו, בין היתר, בעסקה לחילופי אסירים בין שתי המדינות, וסיכמו כי הדיונים בסוגיה יימשכו. בנוסף למלחים האוקראיניים, רוסיה מחזיקה בעשרות אסירים של אוקראינה שנשבו במהלך הסכסוך שפרץ בין שתי המדינות ב- 2014, לאחר שרוסיה הכריזה על סיפוח חצי האי קרים. גם בידי אוקראינה שבויים רוסיים, אך מספרם אינו ידוע.

 

תגיות:רוסיהאוקראינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה