חדשות בעולם

ההסלמה בין רוסיה ואוקראינה: מועצת הביטחון תתכנס לדיון חירום מיוחד

התקרית החמורה אתמול במצר קרץ', במהלכה תפסו ספינות רוסיות שלושה כלי שיט של הצי האוקראיני ולקחו את מלחיהם בשבי, העלתה את המתיחות בין שתי המדינות לשיא חדש. אוקראינה האשימה את רוסיה בתוקפנות וקראה למערב להטיל עליה סנקציות. רוסיה האשימה את אוקראינה בפרובוקציה

מצר קרץ', תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)מצר קרץ', תמונת ארכיון (צילום: שאטרסטוק)
אא

רוחות מלחמה בין רוסיה ואוקראינה: נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, דרש היום (שני) מרוסיה לשחרר את מלחי הצי האוקראיני שנשבו על ידה אתמול בים אזוב. בישיבה דחופה של מועצת ההגנה והביטחון הלאומי של אוקראינה, אמר פורושנקו כי הפעולה הרוסית הברוטלית נגד הספינות האוקראיניות ואנשיהן מנוגדת למשפט הבינלאומי: "אנחנו דורשים להעביר אותם באופן מיידי לצד האוקראיני". אוקראינה הכריזה על העלאת הכוננות בקרב כוחותיה לדרגה הגבוהה ביותר, והמועצה אישרה את הצעתו של פורושנקו להכריז על משטר צבאי במדינה למשך 60 יום. ההצעה תובא היום לאישור הפרלמנט.

בתקרית החמורה שהתרחשה אמש במצר קרץ', הסמוך לחצי האי קרים ומחבר בין הים השחור לים אזוב, פתחה ספינת קרב של רוסיה באש לעבר כלי שיט של הצי האוקראיני שניסה לעבור במצר. בהמשך השתלטו הרוסים על כלי השיט ועל שתי ספינות אוקראיניות נוספות, ולקחו את המלחים האוקראיניים בשבי. על פי דיווחים באוקראינה, שישה מלחים נפצעו במהלך העימותים. אוקראינה האשימה את רוסיה בתוקפנות וקראה למדינות המערב "לנקוט את כל הצעדים ההכרחיים כדי להרתיע את התוקף באמצעות סנקציות חדשות וחיזוק של הסנקציות הקיימות".

שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה (FSB) הודיע כי ספינות סיור שלו תפסו שלושה כלי שיט אוקראיניים, לאחר שהללו חצו את הגבול, נכנסו ללא רשות למימיה הטריטוריאליים של רוסיה, ולא נענו לקריאות לעצור. על פי הרוסים, שלושה מלחים אוקראינים נפגעו, אך הם טופלו ולא נשקפת סכנה לחייהם. דוברת משרד החוץ של רוסיה, מריה זח'רובה, האשימה את אוקראינה בפרובוקציה ואמרה כי הדיפלומט הבכיר בשגרירות האוקראינית במוסקבה יזומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ. רוסיה, שסגרה אתמול את מצר קרץ' לתנועה, שבה ופתחה אותו הבוקר מחדש לשיט.

הספינה הרוסית נוגחת בכלי השיט האוקראיני (מתוך הטוויטר)

כזכור, ב- 2014 כבשה רוסיה את חצי האי קרים מידי אוקראינה וסיפחה אותו לשטחה. אוקראינה והקהילה הבינלאומית בכללותה אינן מכירות בסיפוח. בשנים שחלפו, במזרח אוקראינה ממשיכה להתנהל 'מלחמה שקטה', שבדרך כלל עוברת מתחת לרדאר התקשורתי, בין הצבא האוקראיני לבדלנים פרו-רוסים שהשתלטו בסיוע רוסי על שטחים באזור.

התקרית אתמול העלתה לשיא חדש את המתיחות בין רוסיה ואוקראינה, שבחודשים האחרונים נסובה סביב סוגיית השיט החופשי בים אזוב. על פי אמנה בילטרלית שנחתמה בין שתי המדינות ב- 2003, שתיהן רשאיות לעבור ולהשתמש בו באופן חופשי. לים אזוב חשיבות אסטרטגית עבור אוקראינה, מכיוון ש- 80% מהייצוא שלה עובר דרכו. מכאן גם נובעת חשיבותו של מצר קרץ' – שהינו המעבר היחיד בין ים אזוב לים השחור. בחודשים האחרונים הגבירו הרוסים את פעולות ההטרדה שלהם במטרה למנוע מצי הסוחר האוקראיני את המעבר החופשי בים אזוב. בחודש מאי הם חנכו גשר שנבנה לאורך מיצר קרץ', המחבר בין דרום רוסיה לחצי האי קרים, כך שלמעשה התנועה הימית במצר מתנהלת תחת עיניה הפקוחות של רוסיה. אוקראינה מאשימה את רוסיה בהטלה בפועל של מצור כלכלי על נמליה בים אזוב.

בעקבות התקרית אתמול, הוציאה לשכתה של פדריקה מוגריני, שרת החוץ של האיחוד האירופי, הודעה בה נאמר: "אנחנו מצפים מרוסיה להחזיר את חופש השיט במצר קרץ' ומפצירים בכולם לנהוג באיפוק". מועצת הביטחון תתכנס הערב (18:00, שעון ישראל) לדיון חירום מיוחד בהסלמה בים אזוב.

תגיות:אוקראינהרוסיה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה