חדשות בארץ

נתניהו בטקס לחללי צוק איתן: "לא יכול לפרט מה עושים עבור הנעדרים"

בטקס שנערך הערב בהר הרצל לציון 5 שנים למבצע צוק איתן, אמר ראש הממשלה כי "אנו פועלים להשגת רגיעה, אבל אנו נערכים לצאת למבצע צבאי רחב היקף שינחית מכה על החמאס והג'יהאד האסלאמי שהם לא ספגו עד היום". לאה גולדין: "אני רוצה להזכיר לכולם שהדר נהרג בהפסקת האש עם החמאס". ריבלין: "נוסיף לחלום על עתיד טוב יותר"

נתניהו בהר הרצל (צילום: פלאש 90)נתניהו בהר הרצל (צילום: פלאש 90)
אא

במלאות 5 שנים למבצע צוק איתן, הערב (שלישי) התקיים טקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל בהיכל הזיכרון הלאומי בהר הרצל. משפחות גולדין ושאול, כמו גם משפחות חללים נוספות, החרימו את האירוע וערכו טקס אלטרנטיבי מחוץ להר הרצל.

בטקס האלטרנטיבי השתתפו בנוסף תושבי הדרום ולוחמים שלחמו ביחד עם הדר גולדין ואורון שאול הי"ד, שגופותיהם עדיין מוחזקות בשבי החמאס, במערכה בעזה. הנוכחים לבשו חולצות שעליהן הוטבעו תמונותיהם של שני החללים, ומתחתן הכיתוב: "צוק איתן לא נגמר עד שיחזרו אורון והדר!". שמחה גולדין, אביו של הדר, אמר בנאומו: "חמש שנים לצוק איתן, אבל צוק איתן לא הסתיים. ראש הממשלה, שהוא ראש הממשלה במשך כל הזמן הזה, לא עושה את מה שצריך כדי להשיב את החללים".

"אני מאוד מעריך את הנשיא ואת הרמטכ"ל, אבל כל זמן שאנו עומדים מול החידלון הזה של ראש הממשלה, אני לא יכול להשתתף בטקס הזה (הממלכתי)", הסביר גולדין. "גם זהבה שאול ביקשה לומר שהיא מצטרפת אלינו במחאה הזאת".

לאה גולדין, אמו של הדר, אמרה: "אני רוצה להזכיר לכולם שהדר נהרג בהפסקת אש. החמאס הפר אותה. מאז צוק איתן זה לא נגמר - כי שורפים לנו את הגרון. יש פה משפחות מהעוטף - שורפים להם את הבתים, הורגים אותם. זה הניצחון של החמאס. בכל פעם שיש סבב אלים ונרקם איזה הסכם הפסקת אש, כל אחת כזו יכולה לתקף את הפסקת האש ב-2014 בדרישה שלא יכולה להיות הפסקת אש בלי החזרת החיילים".

בנאומו בטקס הממלכתי פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו למשפחות השכולות ואמר כי "בראש כולם אחיי ואחיותיי, בני משפחות הנופלים בצוק איתן. צוק הגבורה וההקרבה, הצוק שלא נסדק. אני דואב אתכם מעומק ליבי על אובדן חיילינו, ומצדיע בהוקרה אין קץ לגבורת בנינו. אני יודע מה גדול כאבכם ואני מחבק כל משפחה בכאבה. אני מכיר את התהום הנוראה שפעורה בחייכם בין הלפני ואחרי. אני יודע שאין מרגוע ושאין נחמה. וגם אם יש, הם לא באמת מכבים את להבת הייסורים עד קץ ימיכם.

 

ריבלין:  "שנה חלפה, ושוב אנחנו עומדים כאן יחד על הר הדמעות הזה"

"בשעת סכנה ומצוקה יקירנו נחלצו לעזרת יישובי הדרום. אני יודע את עוצמת המכה שנחתה שם, ואני יודע שהשקט היחסי הושג בזכות לוחמינו שנפלו במערכה. אנו מחויבים להחזיר הביתה את אורון שאול, הדר גולדין, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

"אינני יכול לפרט את כל מה שאנחנו עושים, אבל אנחנו עושים הרבה, הרבה מאוד. אני דבק בחובתי לראות את השיקול הכולל מתוקף היותי ראש ממשלה", הצהיר ראש הממשלה בהתייחס למאמצים שמפעילה ישראל להשיב את השבויים והנעדרים מידי החמאס. "אני מרכין את הראש מול השכול והכאב, ואני דבק בחובתי לראות את השיקול הכולל מתוקף חובתי כראש הממשלה. עשייתנו תקפה לכל נעדרי צהל, והוכחנו שאנו עומדים במילתנו כשהחזרנו ארצה את זכריה באומל ז"ל".

בנאומו, ראש הממשלה סקר את המתיחות הביטחונית בדרום, ואמר: "אני מבקר בשטח בקביעות עם הרמטכ"ל, עם צמרת פיקוד דרום, עם מפקדי האוגדות. אנו פועלים להשגת רגיעה, אבל אנו נערכים לצאת למערכה, למבצע צבאי רחב היקף שינחית מכה על החמאס והג'יהאד האסלאמי, מכה צבאית שהם לא ספגו עד היום. אינני יכול לפרט, אבל השותפים להכנות הללו שיושבים פה יודעים היטב שאלה אינם דברים בעלמא".

לאחריו עלה נשיא המדינה, ראובן ריבלין, שעמד בנאומו על השכול הרב שחוותה ישראל במבצע צוק איתן: "שנה חלפה, ושוב אנחנו עומדים כאן יחד על הר הדמעות הזה, ההר העצוב ביותר והיקר ביותר מכל ההרים. חמש שנים חלפו מאז תמו חמישים ימי צוק איתן. חמש שנים אנו נושאים את שמותיהם, פניהם היפים את שברי הסיפורים החלומות של 68 חיילים ושמונה אזרחים. עצוב למות באמצע תמוז, דווקא שהאפרסקים בשפע, כתבה המשוררת נעמי שמר. כתבה, וכמו ניבאה את המערכה הזו ואת מות בנינו שנפלו במשימה.

 

גנץ: "אין סיטואציה שאני מדבר על עזה ונושא השבויים לא עולה"

"מערכת צוק איתן יצאה לדרך כדי שנוכל לגדל את ילדינו בשקט. עבורנו, עבור שלום כולנו, עבור שלום הארץ הזו", הוסיף הנשיא. "את החלל שהותירו יקירכם לא נוכל למלא, אלא בכל שאר הימים, בכל שאר הדקות שבהן אתם נושאים את חסרונכם לבד - אנחנו גם זוכרים היטב שיש רבים שעדיין נמצאים בקו השיקום היומיומי הכאוב ואנו מבקשים לשלוח להם איחולי בריאות ושקט, מרגוע ללב, לנפש ולגוף".

עוד אמר נשיא המדינה כי "העמידה האיתנה והחוסן האזרחי של אזרחי העוטף אפשרו לצה"ל מימוש מטרות המבצע, אך המערכה לא תמה. חמש שנים אחרי הפסקת האש חמאס ממשיך לפעול על מנת לפגוע בריבונות הישראלית ומחזיק בגופותיהם של הדר גולדין, אורון שאול ואברה מנגיסטו. הוא ממשיך להחזיק שני מיליון אזרחים ברצועת עזה כבני ערובה, כדי לקדם את מדיניותו האכזרית הבוחרת במוות על פני החיים. נוסיף לחיות בארץ הזאת, לחרוש שדות ולגדל ילדים וילדות, ולחלום על עתיד טוב יותר למענם ולמעננו. יהי זכרם של חללי צה"ל, נופלי מערכת צוק איתן, צרור בלב החיים ובלב העם מדור לדור".

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, מי שהיה רמטכ"ל צוק איתן, שוחח בטקס עם המשפחות השכולות, ונשאל האם נושא השבויים והנעדרים יעמוד במרכז הקמפיין של מפלגתו. "זה נושא משמעותי, הוא חוצה מפלגות וחוצה ויכוחים. נושא משמעותי לכל ישראלי. זה לא עניין של להביע מחאה וכאב, זה שאלה של כלים פרקטיים. אין סיטואציה שאני מדבר על עזה והדבר הזה לא עולה", אמר גנץ והוסיף: "אני לא יושב כרגע על הציר המודיעיני וקבלת ההחלטות, כשכן, אני אוכל לדבר יותר קונקרטי".

במבצע צוק איתן שנערך בחודשים יולי-אוגוסט 2014, נהרגו 68 חיילים וחמישה אזרחים, נוסף למאות חיילים פצועים, חלקם מאושפזים בביתי החולים עד היום. בינואר 2017 הלך לעולמו החלל האחרון של המבצע, רב-סרן חגי בן ארי, כשנתיים וחצי לאחר פציעתו האנושה במערכה בעזה.

תגיות:צוק איתןבני גנץראובן ריבליןשבויים ונעדרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה