חדשות בארץ

מתאם השבויים והנעדרים: "חמאס חי בלה לה לנד – לא תהיה עסקת שליט נוספת"

בראיון במלאת חמש שנים למבצע "צוק איתן", אמר מתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, כי חמאס שוגה בהבנת המציאות: "סינוואר חושב שיהיו תשלומים דומים לעסקת שליט. אין מצב שזה יקרה שוב". הוא קרא למנהיגות ארגון הטרור לצאת מקיבעונה ולהפסיק למשוך זמן: "לא תהיה הסדרה עמוקה וממשית ללא החזרת החיילים והאזרחים"

ירון בלום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ירון בלום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

מתאם השבויים והנעדרים, ירון בלום, אמר היום (שלישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב עמוקות במאמצים לקדם את סוגיית השבויים והנעדרים. בראיון שהעניק לאסתי פרז בכאן רשת ב', במלאת חמש שנים למבצע "צוק איתן", אמר בלום כי הפגישה, שהתקיימה בשבוע שעבר בין נתניהו לבין בני משפחותיהם של החיילים והאזרחים הנמצאים בידי חמאס, לא הייתה טעות, וזאת על אף שהסתיימה בטונים צורמים ובטענות קשות נגד ראש הממשלה.

"הכוונה הייתה טובה מאוד", הבהיר בלום. "היה פה רעיון שהובל על ידי ארצות הברית, שבו היא רצתה לקיים דיון במועצת הביטחון שבו סוגיית השבויים והנעדרים הישראליים תעלה שוב לסדר היום הציבורי הבינלאומי, עם גינויים הולמים נגד חמאס. לא שחמאס מתרגש מגינויים בינלאומיים או פועל על פי אמנות בינלאומיות, אלא המטרה הייתה להעביר מסרים למדינות העולם הנורמלי, וגם למדינות הערביות ששוכנות לצדנו, גם כאלו שאין לנו יחסים ידועים ומוכרים עמן. הרעיון היה נכון. אני יכול להצטער על העניין הזה, הכוונה הייתה טובה".

בלום הוסיף כי "סוגיית השבויים והנעדרים מדירה שינה מעיני הרבה מאוד אנשים. יש קשר שוטף עם כל המשפחות –  שלי, של ראש המל"ל, של ראש הממשלה והרבה מאוד עובדי ציבור אחרים, כולל צמרת צה"ל וראשי המוסד והשב"כ. הפגישות מתקיימות הרבה פעמים לבקשת המשפחות. הן ארוכות, ולא תמיד נעימות לנו כבעלי תפקידים, אבל אני חושב שהן חשובות". 

מתאם השבויים והנעדרים הדגיש כי מתקיימת כל העת עשייה מבצעית בכל הנוגע לכלל נעדרי צה"ל: "אסור לעשות את ההשוואה, אבל הבאתו של זכריה באומל לקבר ישראל, לאחר 37 שנים, מוסיפה הרבה מאוד מוטיבציה". הוא הבהיר כי אין כל הבדל בין אזרחים לחיילים מבחינת הטיפול בסוגיית השבויים והנעדרים: "שני האזרחים שנשבו הם חולים, לוקים בנפשם, ולא היו אחראים למעשיהם, ולכן המחויבות של מדינת ישראל היא גדולה. אנחנו לא עושים הפרדה בין שתי הסוגיות". הוא ציין כי בידי ישראל "קצוות חוט", שמספקים אינדיקציה בנוגע למצבם של אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.

בלום טען כי בכירי חמאס הממונים על תיק השבויים והנעדרים – יחיא סינוואר, מרואן עיסא, רוחי מושתהא ואחרים – שוגים בהבנת המציאות, כאשר הם מצפים כי ישראל תסכים לעסקת חילופין דומה לעסקת שליט: "חמאס חי בלה לה לנד. סינוואר חושב שיהיו תשלומים דומים לעסקת שליט או מתקרבים לפרומיל ממנה. זו לא תקופת שליט. המלצות ועדת שמגר מדברות על הלימה בין ה'תשלום' לבין התוצאה. שכל אחד יעשה לעצמו חשבון האם הוא מוכן להחזיר 450 רוצחים עם דם על הידיים. אני מעריך שאין מצב שזה יקרה שוב".

בהתייחסו למימד המדיני, אמר בלום כי "מתנהלים צירי משא ומתן עם כמה מדינות מעורבות, קודם כל מצרים". הוא הדגיש כי "מדברים עם חמאס באופן עקיף בלבד. הוא ארגון טרור, וככזה אנחנו לא מדברים אתו ישירות". הוא ציין, עם זאת, כי "חמאס עדיין מקובע בעמדתו, מושך זמן ומושך רגליים. הם לא מעוניינים לשאת ולתת בתקופה זו".

בלום דחה בראיון את הטענות הנשמעות בישראל נגד הצעדים שנעשו על מנת להקל על המשבר ההומניטרי ברצועה, ובכללם הזרמת הכסף הקטארי, וזאת מבלי שחלה התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים. לדבריו, מדובר בחמצן בלבד שניתן לתושבי הרצועה, מכיוון ש"ייבוש" מוחלט של הרצועה יוביל למלחמה שישראל אינה מעוניינת בה. "חמאס צריך להתעורר ולהבין שמשהו בחברה הישראלית ובמדיניות הישראלית השתנה", הבהיר מתאם השבויים והנעדרים. "הגיע הזמן שמנהיגות חמאס תגלה אומץ מנהיגותי ותבין שלא תהיה הסדרה עמוקה וממשית ללא החזרת חיילינו ואזרחינו. לא הצלחנו עדיין במשימה, כי חמאס לא נמצא באזור החיוג של ניהול משא ומתן, למרות כל השחקנים".

תגיות:חמאסירון בלוםהשבויים והנעדרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה