חדשות בעולם

בריטניה מודיעה על סנקציות כבדות על טהראן: "בוחנים מגוון אפשרויות"

שר החוץ הבריטי הודיע הבוקר כי במהלך היום יכריז על הטלת סנקציות חריפות על טהראן, ואמר כי ישקול אף השבה של הסנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין עם ב-2016. במקביל, לונדון משגרת מכתב בהול למועצת הביטחון של האו"ם ואומרת כי איראן הפרה את החוק הבינלאומי וכי היא שיקרה בנוגע לנסיבות שהובילו לעצירתה של המכלית הבריטית

שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט (צילום: שאטרסטוק)שר החוץ הבריטי, ג'רמי האנט (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר ההשתלטות האיראנית שלשום (שישי) על מכלית נפט בריטית במפרץ הפרסי, בלונדון מאיימים הבוקר בהטלת סנקציות חריפות על טהראן, זאת בעקבות "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". לפי דיווח של הטלגרף הבריטי, שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, הודיע הבוקר כי יכריז היום על שורת סנקציות חריפות על הרפובליקה האסלאמית. בדיווח אף נטען כי האנט גם אמר כי יבקש להקפיא את כל הנכסים שמחזיקה איראן בבנקים הבריטים, ואולי אף לדרוש להשיב סנקציות שהוסרו במסגרת הסכם הגרעין מ-2016.

במקביל, הבוקר שיגרה בריטניה מכתב בהול למועצת הביטחון של האו"ם, בו נאמר כי משמרות המהפכה התקרבו למכלית הבריטית בצורה מאיימת, ולבסוף השתלטו עליה כשהיא שהתה במים הטריטוריאליים של עומאן, ובכך הפרו את החוק הבינלאומי. בהתייחס לטענה האיראנית כי ההשתלטות נעשתה לאחר שכלי השיט נעצר כתוצאה ממעורבות בתאונה עם סירת דיג איראנית, טענו בלונדון כי אלו "טענות שקריות ולא מבוססות, ואנו שוקלים את צעדינו", נמסר במכתב. "לא נקבל צעדים כאלו שמאיימים על תנועת אניות במים בינלאומיים".

עם זאת, לצד האמירות הנחרצות נגד ההנהגה בטהראן, במכתב לאו"ם הודגש כי "איננו מעוניינים בעימות עם איראן, ואנו מעדיפים להפיג את המתיחות הגבוהה באזור", נאמר. "אנו פועלים לשחרר את המכלית מאיראן באמצעים דיפלומטיים". גם שר החוץ הבריטי הבהיר אתמול כי "אנחנו לא בוחנים אופציות צבאיות, אנחנו בוחנים דרכים דיפלומטיות לסיום התקרית",  זאת לאחר שבאותה נשימה גם ציין כי התגובה הבריטית לאיראן תהיה "מחושבת אך עוצמתית"

בדברים שמסר היום שר ההגנה של בריטניה, טוביאס אלווד, נאמר כי ארצו "בוחנת מגוון של אפשרויות" ומקיימת דיונים על כך עם בעלות בריתה. "האחריות הראשונה שלנו היא לוודא שנפתור את הבעיה עם הספינה הנוכחית ולדאוג לכך שכל ספינה עם דגל בריטי תוכל לפעול במים הללו - ולאחר מכן נסתכל על התמונה הרחבה".

הבוקר הודיעה טהראן כי כל 23 אנשי הצוות ששהו על המכלית הבריטית "Stena Impero" נמצאים במצב טוב. בדברים שנשא בפרלמנט האיראני טען ראש הפרלמנט, עלי לאריג'אני, כי "בריטניה ביצעה פעולה פיראטית ואנחנו הגבנו אליה". חבר הפרלמנט, חוסיינעלי חאג'י דליגאני, הביע תרעומת על כך שהפרלמנט האיראני לא שיבח דיו את פעולת אנשי משמרות המהפכה: "ציפינו שהפרלמנט ידבר על הצעד ההגון שנקטו משמרות המהפכה והצי כשהשתלטו על המכלית".

שליח איראן לבריטניה, חמיד באידינגד, קרא היום לבריטניה לרסן "כוחות פוליטיים פנימיים", שלטענתו מעוניינים בהסלמה של המתיחות השוררת בין שתי המדינות בעקבות ההשתלטות של איראן על שתי מכליות בריטיות, כאשר אחת מהן שוחררה כעבור זמן קצר. "ממשלת בריטניה צריכה לרסן את הכוחות הפוליטיים הפנימיים שרוצים להסלים את המתח הקיים בין אירן לבריטניה מעבר לנושא הספינות, זה די מסוכן ולא חכם בזמן הנוכחי הרגיש באזור", כתב באידינגד.

תגיות:ג'רמי האנטההסלמה במפרץסנקציותאיראןהאו"םהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה