חדשות בעולם

הפרובוקציה הבאה? חברות הקונגרס תומכות ה- BDS מתכוונות לבקר בישראל

אילהאן עומאר וראשידה טלאיב, חברת הקונגרס המוסלמיות המייצגות את המפלגה הדמוקרטית, הודיעו על כוונתן להגיע בשבועות הקרובים לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. ראש הממשלה בנימין נתניהו יצטרך להחליט האם לאפשר את כניסתן לארץ, על אף תמיכתן בתנועת החרם נגד ישראל

בניין הקפיטול, מושב בית הנבחרים של ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)בניין הקפיטול, מושב בית הנבחרים של ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)
אא

חברת בית הנבחרים האמריקני, אילהאן עומאר, מתכוונת להגיע בשבועות הקרובים לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. בראיון לאתר היהודי "Jewish Insider" אמרה עומאר כי זו תהיה עבורה הזדמנות "ללמוד יותר" על המצב בשטח וכיצד ניתן להתקדם לעבר פתרון שתי המדינות. "באמת, כל מה שאני שומעת מצביע על כך ששני הצדדים מרגישים שיש עדיין כיבוש", הוסיפה.

עמיתתה של עומאר בבית הנבחרים, ראשידה טלאיב, מתכננת אף היא להגיע לביקור בארץ. שתי חברות הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית עמדו השבוע במוקדה של סערה פוליטית בארצות הברית, שהחלה כאשר הנשיא דונלד טראמפ תקף בחריפות אותן ושתי נציגות דמוקרטיות נוספות בבית הנבחרים – אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואיאנה פרסלי. הארבע – שזו קדנציה ראשונה שלהן בבית הנבחרים – שזו קדנציה ראשונה שלהן בבית הנבחרים – באות ממשפחות של בני מיעוטים, שהגיעו בעבר לארצות הברית והתאזרחו בה. טלאיב שמוצאה פלסטיני, אוקסיו-אורטז – שנולדה לאם מפורטו ריקו – ופרסלי האפרו-אמריקנית נולדו בארצות הברית, בעוד עומאר היגרה בילדותה עם בני משפחתה מסומליה. הרביעייה, המכנה את עצמה "היחידה", משתייכת לפלג הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, שהשפעתו הולכת וגוברת בשנים האחרונות.

בסדרת ציוצים בחשבון הטוויטר שלו, האשים טראמפ את הארבע באנטישמיות, באנטי-אמריקניות, בנטייה אנטי-ישראלית ובתמיכה בארגון הטרור אל-קאעדה. "מאוד מעניין לראות את חברות הקונגרס הדמוקרטיות 'הפרוגרסיביות', שבמקור באו ממדינות שהממשלות שלהן הן קטסטרופה מוחלטת, שאומרות כעת בקול וברשעות לאזרחי ארצות הברית כיצד לנהל את הממשל שלנו", כתב טראמפ. "למה שהן לא ישובו לשם ויעזרו לתקן את המקומות ההרוסים ומוכי הפשע מהם הגיעו, ואז יבואו ויראו לנו איך לעשות זאת?".

דבריו של הנשיא זכו למתקפה גורפת במפלגה הדמוקרטית. בית הנבחרים אישר הצעת גינוי, סמלית במהותה, שגינתה בחריפות את "הערותיו הגזעניות של טראמפ, שמעניקות לגיטימציה לפחד ולשנאה כלפי מהגרים ומיעוטים". לרוב הדמוקרטי בקונגרס הצטרפו ארבעה נציגים רפובליקנים. טראמפ עצמו כתב בטוויטר כי "הציוצים לא היו גזעניים. אין לי עצם גזענית אחת בגוף".

לעומאר וטלאיב, שתי המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס האמריקני, עבר של התבטאויות בוטות ושערורייתיות. בשנת 2012 אמרה עומאר כי ישראל "הפנטה את העולם" על מנת שתוכל להמשיך באין מפריע בביצוע "מעשיה המרושעים". בחודש פברואר השנה היא גרמה לסערה כאשר טענה כי איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הפועלת במסדרונות בתי הקונגרס, שיחדה חברי קונגרס כדי שיתמכו בישראל. חודש לאחר מכן חוללה עומאר שערורייה נוספת, כאשר הגדירה את פיגועי ה- 11 בספטמבר כ"משהו שאנשים מסוימים עשו". התבטאותה זכתה לגינויים מצד הרפובליקנים, אך גם לביקורת בקרב האגף המתון של המפלגה הדמוקרטית. בחודש מאי עוררה טלאיב זעם רב, כאשר אמרה: "אבותיי הפלסטינים איבדו את אדמתם – חלקם את חייהם – את פרנסתם וכבוד האדם שלהם, ובמובנים רבים את הקיום שלהם, וכל זאת בשם הניסיון ליצור מקלט בטוח ליהודים לאחר השואה, לאחר הטרגדיה והרדיפה הנוראית של היהודים ברחבי העולם באותו הזמן. אני אוהבת את העובדה שהיו אלו אבותיי שבמובנים רבים סיפקו זאת. אך הם עשו זאת באופן שנטל מהם את כבוד האדם שלהם, וזה נכפה עליהם".

שתי חברות הקונגרס המוסלמיות ידועות גם בתמיכתם בתנועת ה- BDS הקוראת לחרם על ישראל. על רקע זה, ייתכן וכניסתן לגבולות ישראל תיאסר, מאחר ותיקון חוק הכניסה לישראל, שעבר ב- 2017, אוסר על שר הפנים לאפשר לפעילי BDS להיכנס לארץ – למעט מקרים חריגים. על פי הדיווח ב"הארץ", מכיוון שמדובר בסוגיה נפיצה הנוגעת ליחסי ישראל-ארצות הברית, מי שיפסוק בסופו של דבר האם לאשר לעומאר וטלאיב להיכנס לישראל יהיה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בתוך כך, בית הנבחרים דחה הלילה ברוב גדול את הצעתו של חבר הקונגרס אל גרין לפתוח בתהליכי הדחה נגד טראמפ, וזאת על רקע מתקפותיו של הנשיא על ארבע הנציגות הדמוקרטיות הפרוגרסיביות. טראמפ מצדו המשיך, כעבור מספר שעות, במתקפתו על הרביעייה. בכנס בחירות בצפון קרוליינה הוא אמר כי "הקולות המובילים של המפלגה הדמוקרטית הם אנשי שמאל קיצונים, שדוחים את כל מה שהאומה שלנו מייצגת. האידיאולוגים השמאלנים הללו רואה באומה שלנו כוח של רשע".

במהלך נאומו הזכיר טראמפ את שמותיהן של ארבע חברות הקונגרס וציטט התבטאויות עבר שלהן. כאשר הגיע לעומאר, הוא אמר כי "יש לה היסטוריה של אמירות אנטישמיות מרושעות". הקהל הגיב בקריאות "שלח אותה בחזרה!". טראמפ הוסיף כי יש לו "הצעה לקיצונים מלאי השנאה, המנסים שוב ושוב לקרוע את ארצנו. אף פעם אין להם דבר טוב לומר. לכן אני אומר: אם הן לא אוהבים את זה, תנו להם לעזוב. זו הבחירה שלהם".

תגיות:ארצות הבריתדונלד טראמפאילהאן עומאר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה