חדשות בעולם

ארצות הברית: בית הנבחרים גינה את הנשיא טראמפ

הצעת הגינוי הסמלית, שעברה ברוב קולות של הנציגים הדמוקרטיים אליהם הצטרפו ארבעה רפובליקנים, קבעה כי התבטאויותיו של טראמפ נגד ארבע חברות הקונגרס הדמוקרטיות היו "הערות גזעניות". טראמפ: "אין לי עצם גזענית אחת בגוף"

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

בית הנבחרים של ארצות הברית אישר הלילה (רביעי) ברוב קולות הצעת החלטה, המגנה את הנשיא דונלד טראמפ על ציוצי הטוויטר שלו נגד ארבע חברות קונגרס לא-לבנות מהמפלגה הדמוקרטית, בהם קרא להן לחזור למדינות מהן באו. ההחלטה עברה ברוב של 240 תומכים מול 187 מתנגדים. ארבעה חברי קונגרס רפובליקנים ונציג עצמאי הצטרפו לרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים והצביעו בעד ההצעה, הסמלית במהותה, שגינתה בחריפות את "הערותיו הגזעניות של טראמפ, שמעניקות לגיטימציה לפחד ולשנאה כלפי מהגרים ומיעוטים".

הסערה התורנית ביחסים בין טראמפ והמפלגה הדמוקרטית החלה ביום ראשון, כאשר הנשיא האמריקני תקף בחשבון הטוויטר שלו את ארבע הנציגות הדמוקרטיות – אילהאן עומאר, ראשידה טליב, אלכסנדריה אוקסיו-קורטז ואיאנה פרסלי. הארבע – שזו קדנציה ראשונה שלהן בבית הנבחרים – באות ממשפחות של בני מיעוטים, שהגיעו בעבר לארצות הברית והתאזרחו בה. טליב שמוצאה פלסטינית, אוקסיו-אורטז שנולדה לאם מפורטו ריקו, ופרסלי האפרו-אמריקנית נולדו בארצות הברית, בעוד אילהאן עומר היגרה בילדותה עם בני משפחתה מסומליה. הרביעייה, הזוכה לכינוי "היחידה", משתייכת לפלג הרדיקלי במפלגה הדמוקרטית, שהשפעתו הולכת וגוברת בשנים האחרונות.

"מאוד מעניין לראות את חברות הקונגרס הדמוקרטיות 'הפרוגרסיביות', שבמקור באו ממדינות שהממשלות שלהן הן קטסטרופה מוחלטת – הגרועות, המושחתות והכושלות בעולם, אם בכלל יש להן ממשלה מתפקדת – שאומרות כעת בקול וברשעות לאזרחי ארצות הברית, האומה הגדולה והחזקה ביותר על פני כדור הארץ, כיצד לנהל את הממשל שלנו", כתב טראמפ. "למה שהן לא ישובו לשם ויעזרו לתקן את המקומות ההרוסים ומוכי הפשע מהם הגיעו, ואז יבואו ויראו לנו איך לעשות זאת?".

הנשיא תקף בדבריו התבטאויות בוטות, שהשמיעו חברות הקונגרס ביחס לסוגיית ההגירה הבלתי חוקית לארצות הברית וביחס לישראל ומדיניותה. כך, למשל, אוקסיו-קורטז השוותה בשבוע שעבר בין מחנות המעצר שבהם ארצות הברית נוהגת להחזיק את המהגרים אליה באופן בלתי חוקי לבין מחנות הריכוז בשואה. לעומאר וטליב, שהינן מוסלמיות, עבר של התבטאויות אנטי-ישראליות ואנטישמיות. בחודש פברואר חוללה עומאר סערה כשטענה כי איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הפועלת במסדרונות בתי הקונגרס, שיחדה חברי קונגרס כדי שיתמכו בישראל.

טראמפ המשיך למחרת במתקפתו החריפה, והאשים את ארבע הנציגות הדמוקרטיות באנטישמיות, באנטי-אמריקניות, בנטייה אנטי-ישראלית ובתמיכה בארגון הטרור אל-קאעדה. "הן מדברות על ישראל כעל אוסף של בריונים, לא הקורבנות של כל האזור. מתי חברות הקונגרס השמאלניות הרדיקליות יתנצלו בפני המדינה שלנו, בפני אזרחי ישראל ואפילו בפני משרד הנשיא, על השפה הגסה שבה השתמשו ועל הדברים הנוראים שהן אמרו? כל כך הרבה אנשים כועסים עליהן ועל הפעולות האיומות שלהן".

"כולנו יודעים שמדובר באוסף של קומוניסטים", הוסיף הנשיא האמריקני. "הן שונאות את ישראל, שונאות את המדינה שלנו, ומאשימות את מי שתומכים בישראל שהם עושים זאת עבור כסף. אם אתן לא מרוצות כאן, אתן יכולות לעזוב. זו הבחירה שלכן, ורק שלכן". טראמפ חזר על דבריו גם אתמול: "המדינה שלנו חופשיה, יפה ומאוד מצליחה. אם אתן שונאות אותה, או אם אינכן מרוצות כאן, אתן יכולות לעזוב".

 

"אין לי עצם גזענית אחת בגוף"

דבריו של טראמפ זכו למתקפת מחץ מצד המפלגה הדמוקרטית ולהגשת הצעת הגינוי, שכאמור עברה הלילה. יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, שדווקא נמצאת בתקופה האחרונה בעימות פוליטי פנים-מפלגתי עם הרביעייה, תקפה את טראמפ בחריפות מעל בימת בית הנבחרים: "כל החברים כאן, דמוקרטים ורפובליקנים, צריכים להצטרף אלינו בגינוי הציוצים הגזעניים של הנשיא. לעשות פחות מזה יהיה דחייה מהדהדת של ערכינו והתכחשות מבישה לשבועה שנשבענו להגן על העם האמריקני".

על אף שגם במפלגה הרפובליקנית נשמעו גינויים ספורדיים לדבריו של טראמפ, רובם המכריע של חברי הקונגרס מטעם המפלגה הגן עליו מפני המתקפה הדמוקרטית. מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, הסנאטור מיץ' מקונל, אמר אתמול כי "הנשיא אינו גזען", והפציר בשני צדי המתרס הפוליטי להנמיך את הלהבות של הרטוריקה שלהם: "יש חשיבות למלים שלנו. כולנו צריכים לתרום לרמה טובה יותר של שיח", אמר לכתבים. מנהיג המיעוט הרפובליקני בבית הנבחרים, קווין מקארת'י, אמר אף הוא כי הערותיו של טראמפ לא היו גזעניות וכי הסערה שפרצה בעקבותיהן היא פוליטית בלבד.

טראמפ עצמו כתב אתמול בטוויטר כי "הציוצים לא היו גזעניים. אין לי עצם גזענית אחת בגוף". לקראת ההצבעה על הצעת הגינוי, הוא קרא לנציגים הרפובליקנים בבית הנבחרים ש"לא להפגין 'חולשה' ולא ליפול למלכודת הדמוקרטית. זו הייתה צריכה להיות הצבעה על השפה המזוהמת, ההצהרות והשקרים של ארבע חברות הקונגרס, שאני מאמין בכנות – בהתבסס על פעולותיהן – כי הן שונאות את המדינה שלנו". לאחר ההצבעה הביע הנשיא סיפוק מהרוב הרפובליקני המוחץ שהתנגד לגינוי: "ההצבעה הרפובליקנית הייתה 187-4. כל כך טוב לראות כיצד המפלגה הרפובליקנית הייתה מאוחדת".

תגיות:ארצות הבריתדונלד טראמפבית הנבחריםהמפלגה הדמוקרטיתהמפלגה הרפובליקנית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה