השבת שלי

"עמדתי ליד הטלפון בידיים בוערות, כשאחותי מחזיקה בהן ואומרת 'דבורי, שבת'": השבת של דבורי וקשטוק

על הרצון שלה לשקט ולמנוחה, מול הצורך של הילדים באמא פעילה, על הבעל שמבשל ולא שוכח מה אוהב כל אחיין, וגם על התמודדות לא פשוטה, דרכה הבינה עד כמה השבת חשובה עבורה: דבורי וקשטוק על השבת שלה

(בעיגול: דבורי וקשטוק)(בעיגול: דבורי וקשטוק)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת עבורי היא יום שכולו בית, שכן בשאר הימים אני מבלה זמן רב בעבודה. הייתי רוצה שזה יהיה יום שאוכל לחוות יותר לעומק, ולגלות את הנשמה היתרה שבו, אך לפעמים, מרוב עיסוק עם הילדים, 'יוצאת לי הנשמה', ומשום כך בשלב זה כנראה עוד לא מצאתי אותה". 

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"אני לא מבשלת כמעט דבר כבר כמה שנים, ובעלי, שאוהב מאד את המטבח, נכנס אליו כבר ביום חמישי, ומספיק להכין כמעט את הכל. אני מצידי אחראית על נושא האפייה והקינוחים, ופעם בכמה זמן מכינה כמות גדולה של קינוחים ועוגות, ומקפיאה לשבתות הקרובות.

"אחרי הבישולים בחמישי, יום שישי אצלנו הוא יום מתוכנן ומאורגן מאד, ובבוקר נשאר לנו לסיים רק דברים קטנים לקראת שבת, כך שעד שהילדים מגיעים הביתה, הכל פחות או יותר מוכן. כמובן שעד שבת תמיד יש מה לסדר שוב, שכן חיים בבית ארבעה ילדים שממשיכים לשחק וליצור בלאגן. יחד עם זאת, ברוב הפעמים אנחנו מצליחים להכניס את השבת בנחת, ולא ברגע האחרון. בעלי הרגיל אותנו למנוחה לפני שבת, כך שבימי שישי הארוכים אני בהחלט נחה בצהריים היטב, וכדי שזה יקרה, מתארגנת בהתאם.

"אני מצליחה להדליק נרות כמה דקות לפני הזמן, ולשבת בנחת לקפה ועוגה ולתהילים שלי. בזמן זה הילדים גם מקבלים ממתק לכבוד שבת, ואז מתחיל משא ומתן לגבי ירידה לגן השעשועים, כשאני רק רוצה מעט מנוחה, והם רוצים את אמא איתם.

"עניין מיוחד שהחלטנו להנהיג בביתנו, למרות העובדה שאיננו חסידי חב"ד, הוא שהבנות מדליקות נרות יחד איתי כבר מגיל שלוש. בבית בו גדלתי עבדנו עד הרגע האחרון, וגם לאחר הדלקת נרות, היו עוד דברים קטנים שנשאר לעשות. דווקא משום כך, חלמתי תמיד על כך שכל בנותיי ידליקו יחד איתי, ושפעולה זו תביא לידי הפסקה מוחלטת של העבודה. כאשר התחתנתי עם בעלי, גיליתי להפתעתי שאמו, שהגיעה מחסידות חב"ד, גם נוהגת כך, ואחיותיו מדליקות נרות מגיל שלוש. שמחתי מאד על כך שאני יכולה לממש בקלות בביתי את מה שחלמתי עליו, וההדלקה ביחד היא מנהג מדהים בעיניי. לאחר מכן כל הילדים מתאספים סביבי ואומרים 'שבת שלום' עם חיבוק ונשיקה הדדיים, אני להם והם לי".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"אנחנו מאד אוהבים דג סלומון ובכל פעם מכינים אותו בתיבול אחר. יחד עם זה באים סלטים, פשוטים יחסית וצלחת יפה ומזמינה של ירקות חתוכים. אנחנו מכינים גם 'סלט נשנושים' מיוחד, שהוא בעצם עלי חסה חתוכים וירקות, וחטיף נשנושים מפוזר מעל, ובעלי לא מוותר על הגפילטע פיש הנצחי, יחד עם סחוג תימני. לאחר מכן יש מרק עוף או מרק ירקות, ועוף מתוק עם תפוחי אדמה, ולמנה אחרונה יש מוס מושקע או ריבועי גלידיות קטנות, שהילדים קוראים להם 'מקקים'.

"בשבת בבוקר יש שוב דגים וסלטים, ביצים קשות מעוכות או חצויות וצ'ולנט עם קישקע, שהבן שלנו לא מוותר עליו. אני אישית לא 'מתבשרת' כמעט אף פעם, לא בשבת ולא ביום חול, מכיוון שאני חובבת קפה וטילונים. בזכות היותנו ירושלמים, המתגוררים בקרבת מקום למרכז החסידות שלנו, אנו זוכים לארח קרובי משפחה רבים, המגיעים במהלך השנה לשבתות מיוחדות בחסידות, או לכל שבת אחרת בה האדמו"ר מחליט לקיים טיש. מבחינת האוכל, יש לי אחיין ששותה רק סודה, אחר שאוהב פפסי קר, ועוד אחד שאוהב אותו דווקא חם. יש עוד אחד שמקפיד על תזונה בלי גלוטן, אחד שלא יכול להעביר שבת בלי טחינה, ועוד כל מיני יוצאים מן הכלל, ובעלי זוכר את כולם ודואג באופן מעורר השתאות לכל אחד לפי מה שהוא אוהב וצריך".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"שולחן שסביבו יושבים כולם, מדברים ומקשקשים, וגם זמן שמפגיש אותנו עם מאבקי הכוחות בין הילדים וההתמודדויות הרגילות של בית עם ילדים - מי ישב ליד אבא, מי ליד אמא, ומי ישב שם כבר לפני שלוש שנים. בשבת אני משתדלת לעגל פינות כדי שיהיה נעים יותר לכולם, ושמחה בכל פעם שהדבר הוא אכן כך. ברוך ה' יש לנו סביב השולחן הרבה רגעים שמחים ומדהימים.

"עבור הבת השלישית שלנו, שבקושי אוכלת, מצאתי דרך להכניס בכל זאת מעט אוכל לפיה דרך משחק 'המלך אמר'. בגרסה שלנו למשחק, כל ילד בתורו אומר מה אוכלים עכשיו, וכולם צריכים לציית לדבריו. בשבתות החורף, שבהן סעודת הערב היא ארוכה יותר, אנחנו נוהגים שכל אחד אומר משהו טוב על עצמו ועל כל אחד מבני המשפחה, ויש לנו סביב השולחן גם הרבה שירים וריקודים, סיפורי פרשת השבוע וסיפורים על גדולי תורה. המטרה שלנו בשולחן היא בעיקר לייצר זמן מעצים של יחד משפחתי והרבה שמחה".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הזמן שבו אני יכולה סוף סוף לשבת על הספה עם כוס קפה ועוגה, ולקרוא בנחת ספרים מקצועיים. הילדים נמצאים באותו זמן בגן השעשועים, או משחקים יפה בסלון, כשהם מערבבים מגנטים עם קפלות, פליימוביל ומכוניות ומה לא, ולי יש את הנחת ליהנות מזמן השקט הזה עד שמתחילה ביניהם המריבה הראשונה".

מהו האתגר שלך בשבת?

"אם לענות בכנות, אז הרבה אנשים מדברים על שבת בתור 'וואו', אך כאמא לילדים קטנים, שבת עבורי היא לפעמים היום הכי קשה בשבוע. דווקא ביום זה, בו אני מעוניינת בשקט ומנוחה, הילדים הכי רוצים את אמא, שתהיה נוכחת, תשחק ותרד איתם לגינה. לי אישית הרבה יותר קל לשבת עם מטופלת בקליניקה מאשר לשבת עם ילד ולהקריא לו סיפור, וקשה לי גם כשאני סוגרת את כל התריסים בליל שבת כדי לזכות בעוד שעה של שינה, ובכל זאת בשבע בבוקר הם כולם על הרגליים, אחרי שכבר קפצו על המיטות.

"הילדים הם החשובים ביותר בחיי, וברור לי שלגדל אותם זהו התפקיד העיקרי שלי עכשיו, אבל אני עדיין חווה את הקושי הכרוך בגידול ילדים קטנים, ויודעת גם שבעוד כמה שנים המצב הזה ישתנה. בכל אופן, אני חושבת שהשבת היא ממש נס, משום שכאישה שלא עוצרת לרגע, היא 'מכריחה' אותי להניח למחשב, לנייד, ללקוחות, ל'צריך לעשות\לסדר\לסיים\לקדם', ופשוט להיות אדם, אישה, אמא".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"חשוב לי להכין לסעודות משהו שהילדים אוהבים, כמו 'סלט הנשנושים' שלנו עם ירקות וחטיף הנשנושים, שהם מחכים לו כל השבוע. בנוסף, בשבת יש יותר ממתקים מאשר במשך השבוע, יחד עם מנות אחרונות מושקעות, או גלידה קנויה. כל האוכל המפנק הזה עושה את השבת אחרת ונותן לילדים, וגם לנו, את התחושה שהיא מיוחדת וחשובה.

"בנוסף, בכל סעודת ליל שבת כל ילד מתיישב ליד בעלי בראש השולחן עם התיקייה או דפי הקשר שלו, ומספר את פרשת השבוע ואת מה שעבר עליו השבוע במסגרת החינוכית, כשכולם מאזינים, וגם קצת מתערבים ו'עוזרים' לו. בסיום כל אחד בוחר לו ממתק, וכפי שאפשר להבין, ממתקים בהחלט עוזרים לנו בכל מיני מצבים.

"לאחר הסעודה בשבתות החורף אנחנו יושבים לשחק עם הילדים יחד. בתי בת השש וחצי, שנמצאת בחוג מחול, מרקידה את כולם אחריה, והילדים שהיו בחוג ספורט מאתגרים את כולנו בזחילה על הריצפה. כמובן שכאשר יש אורחים השמחה גדולה שבעתיים, והילדים תמיד מצפים להם ושמחים מאד בבואם".

שבת בלתי נשכחת

“בתקופה בה הייתי גרושה והתרחקתי מהעולם החרדי, התגוררתי בדירה עם שותפה לא דתית, שהייתה גם חברה טובה מאד שלי. באותו זמן חיפשתי את דרכי, אך היו קווים אדומים שלא חציתי, כמו שמירת שבת וכשרות. בשלב מסוים, חלה אביה של שותפתי לדירה, והיה ברור לנו שימיו ספורים. היא הלכה להיות איתו בשבת בבית החולים, ואילו אני שהיתי בבית הוריי. המכשיר הסלולרי שלי היה דלוק, אך על מצב שקט, ובאופן כללי חברות ידעו שלא מתקשרים אליי בשבת. אולם בשבת זו המצב היה אחרת ובצהריים ראיתי את המכשיר מצלצל, כשעל הצג מופיעה שותפתי לדירה. ידעתי שהיא מתקשרת להודיע לי על פטירתו של אביה, היה ברור לי שהיא זקוקה לי מאד, והרגשתי שאני חייבת לענות לה. עמדתי ליד הטלפון בידיים בוערות, ואחותי הגדולה, שגם היא התארחה אצל הוריי, עמדה לידי, החזיקה לי אותן, ואמרה לי 'דבורי, שבת! דבורי, שבת!'. באותם רגעים הייתי קרועה בתוכי, כאשר מצד אחד ברור לי שעליי להיות לצידה של חברתי הטובה ברגע הכי קשה שלה, ומצד שני - חשוב לי לשמור על היום הקדוש בכל מחיר. זה היה רגע שאני מאמינה שאישה חרדית, שנולדה כזו וכל חייה היו כאלה, לא יכולה להבין. זה להיקרע בין עולמות. בעזרת אחותי, שעמדה לידי ועודדה אותי להתגבר ולזכור את סולם הערכים שגדלנו עליו, הצלחתי להחזיק את עצמי בכוח, ולא עניתי לה, אבל לא הפסקתי לבכות עד יציאת השבת, גם על אבא שלה, גם על העובדה שלא יכולתי להיות שם בשבילה, וגם... על שאני בכלל עומדת בניסיון, שלא קיים בעולם ממנו אני מגיעה. לאחר הלוויה וימי השבעה, בהם נכחתי כבת משפחה, אמרה לי החברה שקשה לה לקבל את מה שקרה, ואיך שדווקא ברגע שבו היא הכי נזקקה לי לא הייתי איתה. לקח לה ולי זמן לגשר על אותו מקום כואב, מכיוון שלא יכולתי להסביר לה את מה שגדלתי עליו. זו לא הייתה השבת היחידה שבה הייתי בניסיון על גבול הבלתי אפשרי, ואני שמחה שלמרות הכל עמדתי בכולם. מאז הנייד שלי סגור מערב שבת ועד צאתו. אין יותר נייד פתוח. ובעיקר, ההתמודדויות האלו נתנו לי כוח לעמוד על הדבר החשוב לי כל כך, ולא לוותר אף פעם על השבת, בכל מחיר ובכל מצב".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

עוגת גבינה ונוגט

זו עוגת הבית שלנו. תיזהרו, כי היא קלה להכנה וממכרת.

מומלץ בתבנית חד פעמית עגולה:

150 גרם ביסקוויטים מרוסקים (אל תמדדו, פשוט תרסקו ותשפכו לתבנית)

100 גרם חמאה מומסת

לערבב, למעוך וליצור בסיס

מלית

850 גרם גבינה 5%

1 כוס סוכר

2 סוכר וניל

4 ביצים

3 כפות קורנפלור

1 שמנת חמוצה 9%

מלית נוגט

100 גרם אבקת נוגט (ניתן לרכוש בכל חנות למוצרי אפיה)

4 כפות שמן

לערבב יחד לבלילה חלקה

הרכבה:

מעל הבסיס שופכים מחצית ממלית הגבינה, מעליה מורחים את בלילת הנוגט, שופכים את בלילת הגבינה שנותרה, ואופים בתנור בתוך תבנית עם מים, בחום של 180 מעלות, כשעה.

העוגה מתקשה במקרר, כך שאפשר להוציא אותה מהתנור גם כשנראה שהיא לא מוכנה עד הסוף. 

בהנאה!

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלידבורי וקשטוק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה