חדשות יהדות

את הטרנד הזה כבר אי אפשר לעצור: האמנים שוויתרו "בכיף" על הופעות בשבת

פאר טסי דחה בנימוס הופעה בלאס וגאס, להקת טיפקס החליטה בשיא כוחה להפסיק להופיע בשבת, הפסטיגל הישראלי הודיע על שבירת מסורת של 30 שנה, דודו אהרון ויתר על הופעות בכל העולם ואלי יצפאן מפתיע עם סיפור מהרב עובדיה יוסף: אלה האמנים שאותגרו על ידי תפיסת עולמם – ויכלו לה

(צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)(צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90)
אא

את הטרנד שתפס לו אחיזה בקרב המיינסטרים הישראלי כאשר סלבריטאים רבים החלו לשמור שבת, ניתן היה לראות בקיומו, או בעצם באי-קיומו, של הפסטיגל בשבת. היטיב לתאר זאת חנוך רוזן, במאי הפסטיגל, שבכלל טוען שמדובר בתופעה רחבה יותר מכפי שזה נראה. "זה התחיל בגלל הרבה מאוד אמנים שרצינו לקחת אותם למופע והם אמרו לנו, 'לא לא! שבת אנחנו לא מופיעים'. אז יושבים יחד וחושבים את מי ניקח השנה ו'לא, הוא לא עושה שבת, לא, היא לא עושה שבת'. והמספר התחיל לגדול", אמר. "ואז", תיאר רוזן את המהפך, "הגיע עומר אדם' ומאוד רצינו את עומר אדם באותה שנה, ועשינו את זה".

ההחלטה שלא להופיע בשבת שינתה, כך לפי כתב התרבות של קשת 12, יונתן ריגר, את כללי המשחק בעולם הבידור. העובדה שהפסטיגל, מופע הבידור הגדול בישראל, שבמשך 30 שנה קיים חמש הופעות בשבת, מחליט לשמור שבת – מעניקה מין "חותמת כשרות" לכל אמן שלא לעבוד בשבת.

כדי להבין את השינוי הרב שנוצר בשנים האחרונות, נציין כי בשנים עברו אמן שרצה לפרוץ, או להתפרנס מקהל שעבד בכל השבוע, היה מופיע בשישי בלילה. משכך, ניתן להעריך בזהירות כי המגמה המתרחבת של אמנים שומרי שבת, ככל הנראה רק תלך ותתרחב.

"לא הופעת בשבת מעולם?", נשאל דודו אהרון, וזה משיב לכתב מיניה וביה: "אני אנסח את זה יותר קל", אמר. "אני מזמין את כולם לנסות אותי להציע כמה שיותר כסף, שיבואו אפילו עם חופן שק של זהב – וזה לא יקרה". לאהרון, כמו לכל אדם עם עקרונות, יש רגעים שמאתגרים את תפיסת עולמו. אהרון מספר: "הייתה לי הופעה באוסטריה, הייתי אמור להופיע שם במוצ"ש, הטיסה תוכננה ליום שישי בבוקר, הייתי אמור לנחות שעתיים לפני כניסת שבת. הטיסה התעכבה וידעתי שבאותו רגע אני נשאר בארץ ואני לא טס להופיע שם", שיחזר. "היה לי מכבש של לחצים ועשו שאלת רב. שום דבר". אהרון לא טס והפסיד עשרות אלפי דולרים. למרבה ההפתעה, אהרון עיגן מין "סעיף שבת" שחסך ממנו תשלום ענק של פיצויים לאוסטרים.

 

"ההתלבטות הייתה אבל דחיתי את ההצעה בכיף"

אמן אחר, קובי פרץ, תיאר את הנחישות שלו שלא לחלל שבת, אפילו במחירים בלתי-נתפסים. "חרשתי את כל המועדונים בארץ, במיוחד בשישי עד שהגעתי למסקנה: ראיתי שכסף של יום שישי שאני מרוויח, אין בו ברכה", קבע. "היו לי לא מעט הצעות שאני קיבלתי, נגיד את ההצעה שקיבלתי בערב הסילבסטר שיצא אז ביום שישי", תיאר פרץ בקלילות משהו. "רצו אותי להופעות בארצות הברית, הופעה בצרפת, ובכלל כמה הופעות בעולם. הציעו לי לא מעט כסף. אני אומר לך, מספרים הזויים. סירבתי בנימוס, וסירבתי בכל תוקף. אמרתי: כל כסף וכל מספר שלא יהיה, ביום שישי אני לא מופיע".

שם נוסף שמצטרף למצעד האמנים הוא לאה שבת. "הייתה תקופה שהופעתי בשבת אבל ממש מעט", אמרה שבת. "אומרים שכשאתה מפסיק להופיע יום שישי מתוך רצון אמיתי, אז ההופעות והכסף מגיעים בצורה הרבה יותר גדולה וזורמת".

להקת טיפקס, לעומתם, החלה את דרכה לפני 30 שנה כלהקה שכל חבריה חילונים והיא הופיעה בשבת. אלא, שבשיא ההצלחה שלהם, ב-2001, החליטו חברי הלהקה להפסיק להופיע בשבת. בהמשך, שניים, מתוך שלושה חברים, התקרבו לדת כאשר אחד מהם אף הפך לחרדי.

פאר טסי, מספר על הצעה להופיע בלאס ביום שישי בערב, לדבריו, "באחד המקומות הכי-הכי נחשבים שם". טסי, כמו עמיתיו למקצוע, אמר כי הוא דחה את ההצעה "בכיף". עם זאת, טסי לא מתעלם או לא מגמד את הקושי הנפשי של כל בן אנוש לוותר "בכיף" על סכומי-עתק. "אני לא יכול להגיד לך שזה לא עשה לי משהו קטן, אולי יכולתי להרוויח את הסכום הזה באותו ערב אבל ההתלבטות לא הייתה".

"עצלנות עם רוחניות", כך מגדיר אלי יצפאן את החלטתו שלא להופיע בשבת. "היה לי ביקור אצל הרב עובדיה יוסף זכרונו לברכה והוא שאל אותי, אתה מופיע בשבת? אמרתי לו, כן. הוא אומר לי, לא, תוותר על זה. אתה יודע, אתה מופיע אבל אתם מביאים עוד 500 מכוניות, ועוד אנשים שלוקחים בייביסיטר. בקיצור, הראה לי איך אני מחלל את השבת. אני גורם לאנשים לחלל את השבת. באתי אחרי הביקור הזה לאמרגן שלי ואמרתי לו, תקשיב אני מפסיק להופיע בשבת. הוא חטף שוק, אמרתי לו, הכול יהיה בסדר", סיפר יצפאן.

את הכתבה מסיים חנוך, במאי הפסטיגל, בנימה מסתורית: "אני לא יודע מה הסיבה, אבל השנתיים האחרונות, שלא הופענו בשבת, היו ההצלחה הכלכלית הכי גדולה. תגיד: משהו מיסטי, משהו מהשמיים? לא יודע. אולי".

תגיות:שבתסלבריטאים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה