פורום מומחיות

איך מתמודדים עם החששות לקראת העלייה לכיתה א'?

איך מתמודדים עם החשש מהמעבר לבית הספר, איך מחנכים את הפעוט לא להרביץ, ומה עושים עם הליקובקטר?

  • י"ב תמוז התשע"ט
(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

בתי הבכורה עולה לכיתה א'. היא חוששת, ולמען האמת, גם אני. חשוב לי שהמעבר יהיה בהצלחה, עם מקסימום השתדלות מבחינתי. מה עלי לעשות?

אמא יקרה ומסורה, ההשתדלות שלך תתבטא במספר תחומים במקביל.
כפי שציינת בשאלתך, העלייה לכיתה א' הינה מעבר - חברות חדשות, דרישות לימודיות, יכולות ומיומנויות קוגניטיביות, מוטוריות ועוד, וכמובן הרצון להצליח המלווה בחשש...
כהכנה למעבר, תוכלי לחשוב איתה על מעברים ואתגרים שהיא חששה מהם - מעבר לגן, מעבר דירה וכו', ולחזק אותה שעל אף ש"כל ההתחלות קשות" - עם השתדלות והשקעה בעז"ה נוחלים הצלחה!
כמו"כ, שתפי במעברים אישיים שחווית, והיי ערנית – עקבי אחר התנהגות בתך וגלי אמפתיה, עם המון הכלה לרגשות השונים, תוך החדרת מוטיבציה ואמון ביכולותיה.
בנוסף, עקבי אחר הנחיות הצוות החינוכי ופעלי לפיהן, מתוך הבנה שמטרתכם משותפת (מובן שאם ישנם קשיים שדורשים טיפול ולא כתבת עליהם, הכרחי שתשתפי את הצוות בהקדם - קושי לא נעלם מאליו... בדרך כלל, כשמתעלמים מקשיים - הם רק גדלים).
והכי חשוב...שאי תפילה, תפילה של אמא!
רוב נחת והצלחה.

(חן סרור, יועצת חינוכית ומנחת סדנאות)

* * *

יש לנו ילד בן שנה וחצי, מעט יותר. הוא ילד חכם במיוחד, הרבה יותר חכם מבני גילו. מה שמפריע לי זה שאנשים באים לפעמים לשמח אותו, ובמקום להיות נחמד, הוא נותן מכה למי שמתקרב.למשל, אני באה איתו לסבא שלו. סבא רוצה לשחק אתו, אבל הוא נותן לסבא סטירה.ניסינו לתת לו מכה קטנה על היד, לקחת לו דברים שהוא אוהב, אבל שום דבר לא עזר לנו.

כשתינוק פעוט וקטן מתנהג בצורה כזו, הוא כנראה רואה את זה אצל חבריו לגן, ושם לומד זאת, רואה זאת בבית בין האחים, או פשוט מרוויח משהו מזה שהוא נוהג כך. מה הוא מרוויח?

אני מאמינה שהילד "זוכה" על ידי התנהגותו להרבה מאוד שיחות ודיבורים, להרבה מאוד הסברים מיותרים.

כשילד מקבל מנות גדולות כל כך של דיבורים, של התייחסות, לא פלא שהוא ממשיך.

מהיום, הסבירו לו כבר בעת היציאה מהבית, שאסור להרים יד על סבא. "אם תעשה כך לסבא – נצטרך ללכת הביתה. בבית של סבא אפשר להיות רק אם מכבדים את סבא כפי שמגיע לו".

נכון, הפעוט עדיין לא ממש מבין. אבל הוא יבין עוד מעט, ממה שנעשה.

ברגע שהוא מרים יד על סבא, קחו אותו מהמקום באופן מידי. ללא כעס. הסבירו לו בקצרה את מה שכבר הסברתם לו והוא יודע שאסור להכות את סבא, וצאו מהבית.

הילד יצרח ויבכה. הוא ירצה להישאר אצל סבא, כפי שקורה תמיד, אבל את לא תאפשרי לו.

אמרי לו: "לא. אנחנו לא יכולים להישאר פה, אנחנו שומרים על סבא שלנו". הילדון עדיין ממש קטן, אבל תתפלאי לראות כמה הוא מבין.

ברגע שתצאי עם הקטן מהבית פעם ועוד פעם, והילד יבין שזה מכיוון שהוא מתנהג לסבא בצורה לא יפה – הוא לא ימשיך בכך, כי  הוא מתגעגע לסבא ורוצה להישאר אצלו.

(מנוחה פוקס, סופרת ומומחית תהליכי חינוך)

* * *

לאחרונה גילו אצלי את חיידק ההליקובקטר לאחר תקופה ארוכה שבה סבלתי מכאבי בטן חזקים. האם ניתן לטפל בו בדרך טבעית ובתזונה?

הליקובקטר הינו חיידק העלול להימצא במערכת העיכול. הימצאותו גורמת לתאי הקיבה להפריש חומצה בכמות גדולה הרבה יותר מהרגיל, ולגרום לכאבים ולכיבים כגון אולקוס במערכת העיכול ואף בקיבה. הוא מופיע בעיקר אצל משתמשים בתרופות המפחיתות הפרשת חומציות בקיבה, כדוגמת אלו הניתנות לחולי אולקוס. אצל אנשים הסובלים מאנמיה הנגרמת מחוסר ברזל קיימת נטייה גבוהה יותר ללקות בחיידק.

החיידק מדבק ועלול לעבור מפה לפה או מהצואה עקב תנאי הגיינה לא נאותים.

הטיפול הטבעי המומלץ:

להימנע משתיית קפאין, אלכוהול ומנטה;לאכול ארוחות קטנות כל שעתיים שלוש, ולהימנע מלאכול ארוחות גדולות;להימנע ממזון שמן; לאכול מאכלים המכילים עד 5% שומן בלבד; להימנע מבשר ומוצריו (או לפחות לעבור למזון המנוקה לגמרי משומן); להפחית בפירות ובירקות המכילים שפע ויטמין סי, כלומר אלו החומציים, כגון עגבניות, גמבות ופירות הדר; רצוי להפריד בין אכילה לבין שתייה, כלומר לשתות, ורק לאחר כעשרים דקות לאכול; לא לעשות פעילות גופנית ולא לנוח בשכיבה מיד אחרי האכילה, זה עלול לגרום לעליית החומצה; להימנע מאכילת לילה; להימנע מאכילה מהירה וממזון מהיר; להעדיף לאכול מזון ביתי מבושל עדין, ללא תוספת תבלינים חריפים או מלוחים מדי; לאכול ארוחות מסודרות המפוזרות על פני היממה, ולא לאחר 8 בערב לכל המאוחר; להוסיף פרוביוטיקה טבעית לתזונה היומית.

כטיפול טבעי ניתן להשתמש בשמן אורגנו.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:כיתה א'פורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה