חדשות בעולם

כוננות קריטית בלונדון: נערכים לניסיון חטיפה איראני של ספינות בריטיות

בעקבות ניסיון ההשתלטות של משמרות המהפכה על ספינה בריטית, בלונדון העלו את רמת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, והנחו את כלי השיט הבריטיים במצרי הורמוז להיערך מפני ניסיונות עוינים. עם זאת, גורם ביטחוני אמר כי לבריטניה אין כוונה ללוות את כל הספינות הבריטיות

ספינת מלחמה (צילום: שאטרסטוק)ספינת מלחמה (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע המתיחות בין איראן לבריטניה, ברשת סקיי ניוז דיווחו היום (חמישי) כי כבר ביום שלישי, קודם לניסיון החטיפה האיראני של ספינה בריטית במפרץ, בריטניה העלתה את רמת הכוננות לרמה 3 – הרמה הגבוהה ביותר. על פי גורם ביטחוני, לונדון הורתה לכל הספינות המפליגות תחת דגלה במצרי הורמוז, להגביר את היערכות. הגורם הבהיר כי אין לצבא הבריטי כוונה ללוות את כל ספינות המסחר הבריטיות העוברות במצרי הורמוז. עם זאת אמר כי "נהיה נחושים בהגנה על האינטרסים הימיים של בריטניה במפרץ", אך הדגיש כי לבריטניה "אין עניין בהסלמת המצב עם איראן".

לפי הגורם הבריטי, בכל יום עוברות בממוצע 15-30 ספינות בריטיות במפרץ, כאשר בין אחת לשלוש נכנסות למצרי הורמוז.

המתיחות בין לונדון לטהראן החלה ביום חמישי האחרון, אז השתלטו כוחות קומנדו של הצי הבריטי על סיפונה של מכלית הנפט "גרייס 1" שעברה באותה עת בחופי גיברלטר, בעקבות מידע מודיעיני כי המכלית מובילה נפט לסוריה תוך הפרת הסנקציות על משטר אסד שהטיל האיחוד האירופי. איראן הכחישה זאת, אך עובדה זו לא מנעה ממנה לאיים על לונדון כי פעולותיה עשויות לגרור "תגובה הולמת".

מוקדם יותר אמר שר החוץ של בריטניה, ג'רמי האנט, כי הוא "גאה" בפעולה של הספינה הבריטית, ואמר כי לונדון עוקבת אחרי המצב. במקביל, הרשויות בגיברלטר העבירו את שני הבכירים במכלית למעצר, והיום הוגש נגדם כתב אישום בגין הפרת הסנקציות של האיחוד.

על פי הדיווח אמש ב-CNN, חמש סירות חמושות של משמרות המהפכה האיראניים ניסו להשתלט אתמול על מכלית נפט בריטית שעברה במפרץ הפרסי. על פי הדיווח, המכלית "בריטיש הריטג'" עשתה את דרכה החוצה מהמפרץ הפרסי, ונכנסה למצרי הורמוז, כאשר הסירות האיראניות התקרבו אליה. האיראנים דרשו מהמכלית לשנות את מסלולה ולעצור בסמוך למים הטריטוריאליים האיראניים. ספינת קרב של הצי הבריטי, שליוותה את המכלית, כיוונה כלי נשק לעבר הסירות האיראניות והזהירה אותן כי עליהן לסגת לאחור. התקרית הסתיימה לבסוף בנסיגת האיראנים.

הבוקר אישר את הדיווח דובר הממשלה הבריטית, והוסיף כי לונדון קוראת לאיראן לחדול מההסלמה. משמרות המהפכה הכחישו את הטענות ומסרו: "במהלך 24 השעות האחרונות לא הותקפה אף ספינה זרה, גם לא ספינה בריטית. במצב בו הייתה הוראה לעצור ספינות זרות, כוחותינו הימיים יכולים לבצע את ההוראה בדיוק ובמהירות".

נשיא איראן חסן רוחאני איים אתמול כי לפעולה הבריטית יהיו "השלכות", כלשונו. במהלך ישיבת הממשלה האיראנית אמר רוחאני כי בריטניה עשתה צעד "בזוי ושגוי". הוא הדגיש כי תפיסת המכלית הייתה צעד לא חוקי והזהיר את הבריטים: "אתם חוללתם אי יציבות, ומאוחר יותר תבינו את ההשלכות". רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד חוסיין באקרי, הבהיר שלשום כי "הצעד הבלתי חוקי של בריטניה לא יישאר ללא תגובה". בסוף השבוע איים מוחסן רזאי, מפקד בכיר במשמרות המהפכה, כי ארצו תגיב בהשתלטות על ספינה בריטית.

תגיות:בריטניהאיראןההסלמה במפרץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה