חדשות בארץ

האם אהוד ברק יתנצל בפני ערביי ישראל?

יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, שוקל להתנצל בפני ערביי ישראל על אירועי אוקטובר 2000, וזאת במסגרת מאמציו לבצע חיבור פוליטי בגוש השמאל לקראת הבחירות הקרובות

ברק (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)ברק (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

יו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, שוקל להתנצל בפני ערביי ישראל ובפני בני משפחותיהם של ההרוגים שמצאו את מותם במהלך אירועי אוקטובר 2000. כך דיווח אמש (שני) מרדכי גילת בכאן חדשות.

על פי הידיעה, ברק מעוניין לחזק את הקשר עם ערביי ישראל, וזאת במסגרת מאמציו לבצע חיבור פוליטי בגוש השמאל, שיכלול בנוסף למפלגתו את מפלגות מרצ והעבודה. בימים האחרונים הוא נפגש עם בכירים במרצ בעבר ובהווה, שדחקו בו לבצע את המהלך על מנת לחזק את אמונו של הציבור הערבי בו. בהקשר זה שמע ברק דברים ברוח דומה מזהבה גלאון וחיים אורון, שכיהנו בעבר בתפקיד יו"ר מרצ, וכן מהיו"ר הנוכחי, ניצן הורביץ. אורון, עמו נפגש ברק אתמול, טען בפניו כי חייבים לקרב את הציבור הערבי כבר בבחירות הקרובות.

כזכור, ב- 1 באוקטובר 2000 – יומיים לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה – החלו ערביי ישראל בהפגנות המוניות, שהידרדרו להתפרעויות ולאלימות קשה, שכללה הצתות, חסימת כבישים ופגיעה ביהודים. במהלך הפעילות המשטרתית לריסון המהומות, עשו השוטרים שימוש באמצעים לפיזור הפגנות וגם באש חיה, ממנה נהרגו 13 מפגינים פלסטינים, 12 מהם אזרחי ישראל ואדם נוסף תושב עזה. במהלך ההתפרעויות נהרג בכור ז'אן, נהג יהודי שנסע בכביש החוף, כתוצאה מאבנים שהושלכו לעבר מכוניתו ליד הכפר ג'סר א-זרקא.

בעקבות אירועי אוקטובר 2000, הורה ברק – שכיהן אז כראש הממשלה – על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת האירועים. הוועדה בראשות השופט תיאודור אור מתחה ביקורת כפולה – הן על הרשויות והן על מנהיגים בציבור הערבי.

 

בהלול: "ברק אינו חביב על הציבור הערבי"

חבר הכנסת לשעבר מטעם מפלגת העבודה, זוהיר בהלול, הגיב הבוקר על הפרסום לפיו ברק שוקל להתנצל בפני הציבור הערבי. "מאוחר מדי ודל מדי", אמר בהלול בראיון לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בכאן רשת ב'. לדבריו, על ברק היה להתנצל בפני הציבור הערבי בעת כהונתו כראש הממשלה. הוא הבהיר כי "ודאי שצריך לומר סליחה לערבים, אבל לא ממניעים אלקטורליים".

בהלול הוסיף כי "ברק אינו חביב על הציבור הערבי. גם כאשר כיהן בתפקיד החשוב ביותר במדינה, הוא לא חבר לציבור הערבי, אפילו לא גילה סימפטיה, אפילו לא טיפת סנטימנט. אירועי אוקטובר חקוקים בתולדות המדינה וביחסים המורכבים והמאוד מדממים בין הציבור הערבי ומדינת ישראל. באותה תקופה, ברק היה אחראי על המדינה והתנהלותה מול המיעוט הערבי. היד הייתה קלה על ההדק. הוא אינו יכול לחמוק, גם במשפט הציבורי וההיסטורי, בפני מתן הדין".

למעשה, בתחילת 2001 ברק התנצל לפחות פעמיים בפני הציבור הערבי על מותם של המפגינים. עיתוי ההתנצלות אז היה ערב הבחירות המיוחדות לראשות הממשלה, בהן ניצח לבסוף אריאל שרון. ברק זכור גם כמי שבספטבר 1997 – בזמן כהונתו כיו"ר העבודה – ביקש בשמה של מפלגתו את סליחתם של בני עדות המזרח על היחס אליהם בשנים שלאחר קום המדינה.

תגיות:ערביי ישראלאהוד ברקבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה