חדשות בעולם

כוח בריטי מיוחד עצר מכלית נפט איראנית

סוריה ניסתה להפר את הסנקציות האירופיות ונתקלה בכוח בריטי מיוחד שיירט את המכלית האיראנית. בזמן שב-2017 עמד סך החביות מטהראן ב-66 אלף, ב-2018 המספר נחתך בחצי והסתכם ב-32 אלף

מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)
אא

כוח מיוחד של הצי הבריטי, בשיתוף פעולה עם רשויות גיברלטר, עצרו הבוקר (חמישי) מכלית נפט איראנית שהייתה בדרכה לסוריה, פעולה המפרה את הסנקציות האירופיות על משטר אסד.

ראש ממשלת גיברלטר, פביאן פיקארדו, מסר כי המבצע התנהל משעות הבוקר המוקדמות על ידי סוכנויות אכיפת החוק של ארצו פעלו בסיוע של לוחמים מיוחדים מחיל הים המלכותי בנמל גיברלטר, במטרה ליירט את המכלית האיראנית. לדבריו, המבצע התאפשר הודות למידע מודיעיני כי המיכלית, גרייס 1, סייעה להפרת הסנקציות של האיחוד האירופי על סוריה. "יש לנו סיבה להאמין כי כלי השיט נושא נפט גולמי לבית הזיקוק באניאס שבסוריה", אמר פיקארדו.

במקביל, ממשלת בריטניה בירכה על "הפעולה האיתנה של הרשויות בגיברלטר", בסיועם לאתר וללכוד את הספינה האיראנית, שנשאה את דגל פנמה ושייכת לחברה בסינגפור. גם משרד החוץ הבריטי שיבח את "הרשויות בגיברלטר הפועלות לאכיפת משטר הסנקציות של האיחוד האירופי".

הרשויות בטריטוריה הבריטית לא מסרו מהו מקורו של הנפט שהיה על המכלית, אך מבדיקת סוכנות הידיעות בלומברג עולה כי לפני 3 חודשים הוטענה המכלית במסוף הנפט האיראני באי חארג. לאחר שהוטענה, עגנה הספינה במשך כמה שבועות בחופי איחוד האמירויות, משם המשיכה במסע סביב חלקה הדרומי של יבשת אפריקה, ובתחילת יוני חצתה את קייפטאון, כשהיא מעדיפה שלא לקצר את דרכה ולהפליג דרך תעלת סואץ.

הסיבה לסירובם לחצות דרך תעלת סואץ, ובמקום זאת לחצות את אפריקה וגיברלטר, נובעת מהעובדה כי גרייס 1 לא יכולה הייתה לעבור את התעלה כשהיא עמוסה בנפט, ומשום כך הייתה נאלצת לפרוק חצי מהמטען שלה ולהעמיס אותו על סירות קטנות, או לחילופין להעביר את הנפט דרך צינור הנפט סומד הנמצא במצרים, ומשם היו מעבירים את הנפט למזרח התיכון – עובדה שהייתה חושפת במיידית את הפרת הסנקציות. לשם ההבנה נציין כי הנתיב הימי מאיראן לסוריה – כמו שעשתה הספינה – הוא כ-23,300 ק"מ, בעוד שהנתיב הימי דרך הים האדום ותעלת סואץ הוא 6,600 ק"מ בלבד.

כזכור, מאז שנת 2011 מופעלות סנקציות כלכליות של האיחוד האירופי על משטר אסד, זאת בשל הפרה בוטה של זכויות אדם. סנקציות אלה הביאו לפגיעה אנושה בתעשיות הנפט של סוריה, עובדה שהשפיעה על כלכלתה המעורערת גם כך. לפי הערכה של האו"ם, בעקבות ההתכווצות הכלכלית, כ-83% מהסורים חיים כיום מתחת לקו העוני.

למרות העיצומים הבינלאומיים שהוטלו עליה, סוריה ממשיכה לקבל מטהראן נפו גולמי, וב-2018 דווח בבלומברג כי הרפובליקה האסלאמית, שסובלת בעצמה מסנקציות אמריקניות קשות, העבירה לפחות 32 אלף חביות נפט. ב-2017 המספר היה כפול מכך ועמד על 66 אלף חביות.

תגיות:איראןסוריהבריטניהגיברלטרמכלית נפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה