חדשות בארץ

מחשש לדיכוי אלים: מסתמנת רגיעה בהפגנות

למרות הערכות המשטרה כי תחול רגיעה מסוימת בהפגנות בני העדה האתיופית, כ-20 מפגינים יידו אבנים, ועוד שני מפגינים ניסו לזרוק בקבוקי תבערה. המשטרה הבהירה כי תנקוט ביד קשה כלפי מפגינים אלימים, ובמקביל הבהיר ראש הממשלה כי כוחות אכיפת החוק יפעלו ככל הצורך כדי למנוע אלימות

ההפגנה הערב בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)ההפגנה הערב בתל אביב (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

גוברת הערכה כי בהפגנות החריפות שהחלו אתמול (שלישי) במחאה על מותו של הצעיר האתיופי מירי שוטר, תסתמן רגיעה מסוימת, זאת כאשר הערב התחדשו ההפגנות, ומעט אחרי השעה 18:00 חסמו המפגינים את נתיבי איילון ממחלף ההלכה עד למחלף השלום, אולם כעבור שעה הכביש נפתח לתנועה.

הערכות לרגיעה באות לאחר שהבוקר הבהירו במשטרה כי הם לא מתכוונים לאפשר את חסימות הכבישים והאלימות החריגה שנקטו המפגינים אתמול כלפי נוסעים, וכי ינהגו באפס סובלנות כלפי מפגינים מפרי חוק. ראש הממשלה בנימין נתניהו גיבה את פעולות המשטרה, והערב, בפתח ישיבת ועדת השרים לקידום שילובם בחברה של יוצאי אתיופיה, שב והבהיר כי האלימות של המפגינים "חייבת להיפסק לאלתר".

ראש הממשלה הדגיש כי "מותו של סלומון טקה הוא טרגדיה גדולה, ליבנו עם המשפחה וגם יופקו לקחים. אבל דבר אחד ברור: אנחנו לא יכולים לסבול את האלימות שראינו אתמול. אנחנו לא יכולים לראות חסימת צירים אלימה, אנחנו לא יכולים לראות בקבוקי תבערה, התקפות על שוטרים, על אזרחים, על רכוש פרטי – זה דבר שהדעת אינה סובלת והמשטרה נערכת בהתאם כדי למנוע את זה".

בהקשר זה יש לציין כי רוב משתתפי הפגנת בני העדה האתיופית בנתיבי איילון, אינם בני העדה, כי אם אזרחים ישראלים שונים, שמביעים סולידריות עם העדה.

בתוך כך, המשטרה דיווחה על כעשרים מפגינים שיידו אבנים לעבר כוחות המשטרה ליד מחלף ראשון לציון. בתגובה, נקטו באמצעים לפיזור הפגנות, וביצעו מעצרים של שני מפגינים שהחזיקו ברשותם בקבוקי תבערה. החשודים הועברו לחקירת המשטרה. בהפגנה הנערכת בתל אביב, עצרה המשטרה חמישה מפגינים, ונרשמו מספר ניסיונות כושלים לחסום צירי תנועה.

במשטרה העריכו כי ההפגנות הערב ייערכו במסגרת מצומצמת, ביחס להמוניות שאפיינה את ההפגנות אמש. יחד עם זאת, לנוכח העובדה כי לא ידוע על גוף או אישיות המארגן את המחאות, ישנה אי ודאות באשר למהלכים הבאים שיינקטו. רוב ההתקשרויות בין המשתתפים מתבצע דרך הרשתות החברתיות, שם נקראו בני העדה שלא להפגין. לפי נוסח ההודעה, "לא תתקיים היום הפגנה. ראש ממשלת ישראל ביבי נתניהו נתן אישור לבצע בנו מה שעולה על רוחם", נכתב בהודעה. "היזהרו והישמרו לא לתת למערכת הביטחון את התענוג. מתי תצא ההפגנה לפעול? מתח שנחליט – וכך גם נהווה גורם הפתעה".

גם אחד מהפעילים שבלטו בהפגנות אמר היום כי "יש סיכוי גבוה שרוב ההפגנות היום יתבטלו", לדבריו, "יכול להיות שיהיו הפגנות, אבל מה שמסתמן כרגע זה שראש ממשלת ישראל הכריז על 'מבצע צוק איתן' על יוצאי אתיופיה מבחינת הרשויות כל האמצעים כשרים".

"ראש הממשלה התיר את דמנו", הטיח הפעיל. "לא ניתן לילדים ולצעירים בקהילה להיות שק החבטות. נשקול את הצעדים, אנחנו נגד אלימות".

 

בכירי הקהילה הבהירו: לא לאלימות

בצהריים נפגשו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, ומ"מ מפכ"ל המשטרה, ניצב מוטי כהן, עם בכירים בקהילת יוצאי אתיופיה, במטרה להביא להסכמות עם הקהילה, ובניסיון לקיים שיח שימנע את האלימות החריגה שנראתה אמש. בפגישה, התחייב השר לפעול למיגור גילויי הגזענות מצד השוטרים, עם זאת הבהיר כי "מחאה-כן אבל אלימות ואנרכיה אסור שתהיה".

מוקדם יותר היום פנה אחד מקייסי הקהילה, סמאי אליאס, לבני העדה האתיופית והפציר בהם שלא לנקוט באלימות במהלך המחאות היום: "שלום לכל חבריי שנמצאים בשטח ביום הקשה הזה, ביום הטרגדיה הקשה של חברנו, אחינו, סלומון טקה. ביום המתסכל הזה אנחנו חייבים לזכור שלארץ הזו אבותינו חלמו. הם שילמו מחיר כבד בדרך בכדי להגיע לירושלים ובכדי לחיות בארץ שלנו".

 "אנחנו ניאבק בדרך הלגיטימית, ללא אלימות וללא אובדן חיים חלילה", הוסיף קייס אליאס. "כן לקדושת חיים, ולא לקדושת המת. אנא שימרו על איפוק, שחלילה לא נאבד עוד חיים. אני קורא לכם חבריי - אנחנו נדרוש את הצדק. הגיע הזמן, הגיעו מים עד נפש, אבל כן למחאה ולא לאלימות".

בהמשך לדבריו של קייס אליאס, גם אביו של הצעיר ההרוג פנה לבני הקהילה האתיופית וביקש מהם "לא לפגוע בנפש וברכוש". לדבריו, "יש שוטרים שבאו להגן על העם ועושים את עבודתם נאמנה", אך העביר ביקורת על "מעטים שהתגייסו למשטרה ומשתמשים בנשק שלהם ובכוח שלהם". הוא הוסיף: "אני מקווה באופן אישי שה' ייתן את הדין".

תגיות:יוצאי אתיופיההפגנת האתיופיםמשטרת ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה