חדשות בארץ

קושנר: החרמת הוועידה בבחריין על ידי הפלסטינים – טעות אסטרטגית

בתדרוך שערך לסיכום הסדנה הכלכלית שנערכה במנאמה, אמר חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית כי בשבוע הבא יודיע הממשל על הצעדים הבאים בתוכנית השלום. הוא מתח ביקורת על המאבק שניהלה ההנהגה הפלסטינית נגד הסדנה והגדירו כמטופש, אך הוסיף כי הנשיא טראמפ מחבב את אבו מאזן: "דלתנו פתוחה תמיד"

קושנר (צילום: שאטרסטוק)קושנר (צילום: שאטרסטוק)
אא

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, ערך היום (רביעי) תדרוך טלפוני לכתבים מהארץ ומהעולם, שנועד לסכם את הסדנה הכלכלית שנערכה בשבוע שעבר במנאמה בירת בחריין. קושנר מתח ביקורת נוקבת על ההנהגה הפלסטינית בראשות אבו מאזן, שסירבה להגיע לוועידה בבחריין, והודיע כי הממשל יציג בקרוב צעדים נוספים במסגרת תוכנית השלום.

"אנחנו מרוצים מהאופן בו התנהלה הסדנה בבחריין, ומהעובדה שכולם אמרו שזו תוכנית טובה, אבל צריך שממשלות יהיו מוכנות להגשים את המטרות", אמר קושנר בתחילת שיחת הוועידה. הוא דחה את הביקורת על כך שהוועידה במנאמה לא הזכירה את פתרון שתי המדינות ולא התייחסה כלל להיבטים הפוליטיים של הסכסוך. לדבריו, מלכתחילה המטרה הייתה ללכת בדרך הפוכה מהמקובל ולהציג את המימד הכלכלי של תוכנית השלום: "כששמים קודם את הפוליטיקה, אנשים חוששים להמשיך הלאה. העובדה שהצבנו תוכנית ברורה של 140 עמודים מראה שמדובר בתוכנית רצינית".

הבכיר האמריקני ציין כי הוועידה הוכיחה את קיומו של פוטנציאל רב להשקעות ברשות הפלסטינית. הוא הבהיר, עם זאת, כי לא ניתן להתחיל ביישומן של השקעות לפני שתחול התקדמות פוליטית ויושגו "הבנות" בין הצדדים בנוגע לשלום: "בשבוע הבא נודיע מה הצעדים הבאים שלנו ואיך נמשיך להתקדם".

קושנר, המוביל את צוות השלום של הבית הלבן, אמר כי ההנהגה הפלסטינית עשתה "טעות אסטרטגית" בכך שלא הגיעה לבחריין: "הם נראו די מטופשים כשניסו להיאבק בסדנה, והתנהגו בצורה היסטרית. תפקידה של מנהיגות היא לדאוג לשגשוג עבור עמה, אבל לא ראינו שהמנהיגות הפלסטינית נוקטת בצעדים כלשהם לשם כך. לנשיא טראמפ אכפת מהעם הפלסטיני והוא רוצה לראות פתרון לסוגיה שתקועה כבר זמן רב. אבל הפלסטינים צריכים להתקדם".

"הרבה פלסטינים מתחילים להבין שלא הישראלים הם שאשמים בבעיות שלהם – אלא ההנהגה שלהם", אמר קושנר. "דלתנו פתוחה תמיד בפני ההנהגה הפלסטינית. יש לי כבוד רב לאבו מאזן. הוא הקדיש את חייו לניסיון לעשות שלום, אבל היו לו עיכובים בדרך, כמו איבודה של עזה לחמאס. אני מאמין שבלבו הוא רוצה לעשות שלום. הנשיא מחבב אותו מאוד באופן אישי". קושנר העריך כי מקורה של הסרבנות הפלסטינית נמצא במקורביו של יו"ר הרשות, שאומרים "דברים מטורפים".

בניגוד לקיפאון המסתמן בשלב זה בזירה הפלסטינית, הביע קושנר אופטימיות בנוגע להתקדמות ביחסים בין ישראל והעולם הערבי: "בסופו של דבר, יגיע שלב בו תהיה נורמליזציה בין ישראל והעולם הערבי. כשזה יקרה – המזרח התיכון יהיה בטוח ויציב יותר, והאפשרויות הכלכליות יגדלו עבור כל האזור".

תגיות:אבו מאזןדונלד טראמפג'ארד קושנרעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה