אמונה

אילן שואל: "איך ייתכן שהרהורים יהיו גרועים יותר מחטא?"

מהו מקור הפתגם שאומר, שהרהורים חמורים יותר מעבירה? והאם זה נכון שמחשבה תהיה יותר חמורה מחטא הנעשה בפועל?

אא

שלום. ברצוני להפנות את השאלה לרב דניאל בלס שליט"א. למדנו בשיעור שמובא באחד הספרים (לא זכור לי איזה), שמחשבה יותר גרועה ממעשה בפועל. כלומר אם עכשיו אדם חושב על חטא הדבר גרוע אבל אם הוא עושה את המעשה בפועל הדבר פחות גרוע אבל המחשבה הייתה הרבה יותר גרועה. מדוע זה כך ? לפי דעתי אם יש מצב שלאדם 2 אפשרויות 1. לחטוא, 2. לחשוב על החטא ולא לחטוא- עדיף שהוא יבחר בדרך השנייה. אולי אנחנו טועים אבל נשמח לדעת מה הרב אומר תודה מראש!

 

שלום וברכה,

דברי המוסר ששמעת לא נאמרו כפשוטם המילולי. למה הדבר דומה? לכך שאומר: "נחש הוא יותר גרוע מאריה, כי הוא נוהג לתקוף את האדם בכל מצב ללא הבחנה, בעוד האריה לא נוהג לתקוף את האדם אלא כשהוא רעב מאוד".

מובן שמבחינה עובדתית האריה הוא יצור הרבה יותר מסוכן מהנחש. מאריה כידוע אי אפשר לברוח, וגם אי אפשר להילחם בו. אלא שיש צד אחד שלגביו הנחש יותר גרוע מן האריה, וזו העובדה שהנחש תוקף בהפתעה ללא הבחנה.

כך היתה כוונת הדברים לומרשיש דבר אחד, שלגביו המחשבה חמורה יותר מהמעשה: והוא משך הזמן שבו האדם שקוע בדבר העבירהכי למרות שהעבירה חמורה הרבה יותר (ואף נענשים עליה!), אלא שלאחר עשייתה האדם כביכול "שבע" ממנה, ונפשו נרגעת מהעיסוק בה, בעוד מי שרק חושב מחשבות על החטא - עסוק בו כל היום כולו מבלי להגיע לעולם ל"שובע", כך מחשבותיו על החטא מלוות אותו זמן רב מאוד - הרבה יותר זמן מעצם עשיית העבירה בפועל. וכבר אמרו חכמים, שהאדם נמצא במקום שבו מחשבתו נמצאת.

אך אין ספק שהעבירות שהאדם עושה בפועל, הן חמורות הרבה יותר, שהרי הן מקלקלות את האדם, ולכן האדם מתחייב עליהן בחיובי לאו וכרת ומיתה, ונענש על עשייתן.

פירוש נוסף מצאתי לשאלתך על פי הרמב"ם:

הרמב"ם כתב בהלכות תשובה, שיש דבר אחד שלגביו עבירות קלות - יש בהן חומרה גדולה יותר מן העבירות החמורות, והוא שלגבי עבירות חמורות יודע האדם שעליו לשוב בתשובה, והוא מתחרט עליהן מאוד ומתכפר לו, אך מעבירות "קלות" שבמחשבה ובדיבור - אין האדם חושב כלל לשוב בתשובה, והוא אינו מתחרט עליהן כל כך, כך שעבירות אלו נשארות איתו לעולם הבא, כי הוא לא זוכה לעשות עליהן תשובה! ובאופן זה, יש בעבירות קלות כמו מחשבה ודיבור לשון הרע - צד חמור שאינו מצוי בעבירות החמורות.

מצאתי בנושא זה גם תשובה שכתב הרב בן ציון מוצפי שליט"א: "כתבו המפרשים שחלילה לחשוב שהמעשה עדיף מהמחשבה, חס ושלום הוא, כי המעשה ענוש עליו מיתה בתורה, ועל המחשבה לא נזכר בתורה, אלא חכמים אמרו כן, וכוונת דבריהם שאינו מתיישב בדעתו כי המחשבות של העבירות טורדות אותו, ובודאי שעבירה עם מחשבה היא הקשה מכולם". 
בברכה,
דניאל בלס

תגיות:שאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה