חדשות בארץ

הירי והסערה: הפגנות יוצאי אתיופיה עולות מדרגה. כביש 6 נחסם לתנועה

ככל שעובר הזמן, נדמה כי ההפגנות נגד משטרת ישראל בנוגע להתנהלותה מול המיעוט האתיופי במדינה – הולכות ומחריפות. חסימות כבישים בכל רחבי הארץ, 16 עצורים, צמיגים בוערים וגרימת נזק לכלי רכב: אלו חלק מתוצאות העימות הטעון של הקהילה האתיופית עם כוחות המשטרה

משפחתו של הצעיר בהלווייתו, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)משפחתו של הצעיר בהלווייתו, היום (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שעות לאחר שהצעיר האתיופי סלמון טקה הובא למנוחת עולמים, והמחאות הערב (שלישי) נגד המשטרה רק מחריפות ומלוות בחסימות כבישים ובמעצרים רבים. בהפגנות, הנערכות בכל רחבי הארץ, משתתפים מאות בני אדם, כאשר באחד מהמוקדים חסמו המפגינים את צומת עזריאלי בתל אביב, נוסף לצירים מרכזיים ברחבי הארץ, בהם כביש החוף באזור נתניה וצומת קריית אתא. ברקע, עימותים אלימים בין המפגינים והשוטרים שמנסים להשיב את הסדר על כנו. בהיערכות שקיימו הבוקר, במשטרה הבהירו כי לצד אפשור ההפגנות, תינקט אפס סובלנות כלפי אלימות.

לפי המשטרה, נכון לשעה זו, אלו הכבישים החסומים לתנועה:

תל אביב: צומת עזריאלי חסום

עפולה: רחוב הנשיא ויצמן חסום

צומת קריית אתא חסום

כביש 70 צומת יקנעם חסום

כביש 6 ממחלף אליקים לדרום

מחלף אשדוד

כביש 38 צומת הביג חסום

כביש 2 מחלף פולג לצפון חסום

כביש 4 מחלף ראשל"צ חסום

כביש 40 צומת קסטינה חסום

תיעוד מתוך ההפגנות 

הפגנות קהילת יוצאי אתיופיה החלה אתמול, לאחר שלילה קודם ירה שוטר בצעיר אתיופי בשכונת קריית חיים בחיפה. לפי הודעת המשטרה, התקרית החלה כאשר השוטר, ששמו נאסר לפרסום, ניסה להפריד בין שני צעירים שהתקוטטו ביניהם בגן ציבורי, בעת ששהה באזור עם בת זוגתו כשהוא לא בתפקידו. בחקירתו טען השוטר כי הוא הותקף באבנים, ובשל החשש לחייו החליט לפתוח בירי לעבר אחד הצעירים, ופצע אותו באורח אנוש. אלא, שעד ראייה שנכח במקום העיד נגדו במח"ש כי השוטר לא היה בשום שלב בסכנת חיים, וכי יתרה מזאת, הוא אף ביצע ירי ממרחק של 30 מטרים לפחות.

 

האם זעקה בדמעות: "למה לא ירו לו ברגליים?"

החשוד נעצר בחשד להריגה, ואתמול הורה בית המשפט השלום בחיפה לשחררו למעצר בית של 15 ימים. בשל חשש לאלימות כנגדו, צו איסור פרסום הוטל על פרטיו, כאשר במקביל במשטרה הגדירו את רמת האיום על חייו כגבוהה ביותר, ובשל כך הוא הועבר למלון במרכז הארץ, שם יאבטחו אותו שוטרים. בנוסף, יותקנו מערכות טכנולוגיות באזור ביתו.

"למה לא ירו לו ברגליים?" זעקה אמו של טקה בן ה-18, בתחנת המשטרה, וטענה כי בנה הוא קורבן נוסף לאלימות המשטרתית כנגד מיעוטים אתיופיים. צעירים אתיופיים שהפגינו היום, אמרו לכלי  התקשורת כי קהילתם מיצתה "בכל הדרכים הממלכתיות והמנומסות להשמיע את הזעקה שלנו. אל תתפלאו אם תראו מעשים קיצוניים".

לדברי מפגין נוסף בתל אביב, "רוצחים שחורים יהודים. רצחו לנו את יהודה ביאדגה. חלפו כמה חודשים ורצחו את סלמון טקה. ההפגנה הזאת תימשך עד שנתניהו יבוא לפה. לא יכול להיות שקצין משטרה רוצח ילד בן 17 ואחרי יום משחררים אותו". מפגין שחסם בגופו את צומת עזריאלי אמר כי הוא "לא מתכוון לזוז מכאן. אי אפשר להמשיך ככה. יש לי אחים קטנים שאני מפחד עליהם שייצאו לרחובות, תעשו משהו".

 

ח"כ אשר: "המשטרה מפלה את האוכלוסיות המוחלשות"

בעקבות ההסלמה בעימותים בין המשטרה לקהילה האתיופית, גינה היום בחריפות יו"ר סיעת יהדות התורה, ח"כ יעקב אשר, את התנהגותה של משטרת ישראל: "מקומם לראות איך באופן מחשיד ידה של המשטרה 'קלה על ההדק' דווקא במפגש עם אוכלוסיות ומגזרים בעלי צבע עור או לבוש כהה". לדברי אשר, "ההתנהלות הלקויה" של המשטרה מול אוכלוסיות מוחלשות מלמדים על "מגמה מדאיגה של איפה ואיפה ביחס אליהם". בכיר יהדות התורה הבהיר כי הם ידרשו מהמשטרה "לערוך בדק בית שיכלול הפקת לקחים ומסקנות מעשיות שיובאו לידיעת הציבור"

לפי הדיווחים, בקבוצות הוואטסאפ של המפגינים, נדרשו הבאים להצטייד בפפריקה חריפה כדי לנטרל את הסוסים של פרשי המשטרה, כיסוי לפה ולפנים כאמצעי נגד לגז מדמיע, מקלעים, אבנים ודלק להבערת צמיגים. "מי שפחדן ויפה נפש שיישאר בבית", נכתב.

עוד נכתב בהודעה: "יצאנו לכמה הפגנות מנומסות - השיא היה בכיכר רבין, ויצאנו להפגנות ותהלוכות שקטות במספר מוקדים", אמרו חלק מהמפגינים. "עכשיו נמאס לנו - אל תתפלאו אם יהיו דברים קיצוניים. יודעים שהמשטרה פונה למנהיגים הרוחניים שלנו, אנחנו יודעים שהמשטרה פונה לראשי עמותות - אנחנו יודעים מה הם ענו להם, גם הם אובדי עצות ומאוכזבים". בשונה מהפגנות אחרות שהתקיימו בעבר, ראשי המחאה לא מוכנים להיחשף לכלי התקשורת.

לדברי המפגינים, בשבוע הבא הם מתכוונים לנעול את הכניסה לנתב"ג. "אני לא מבין למה הקצינים במשטרה מתקשרים אליי בכל פעם שיש משהו חריג. קברנו היום ילד שכל עולמו היה לפניו", אמר אחד מבכירי הקהילה לחדשות 12 והוסיף: "אמרתי לקצינים שהתקשרו אליי - אין לי תשובה בפי. אני לא יכול לשלוט על הצעירים הכואבים, הכועסים והבוכים".

במקביל, במח"ש הודיעו אחר הצהריים כי קצין המשטרה שירה בצעיר נחקר גם היום, וכי ביומיים האחרונים נגבו עדויות מעוברי אורח ששהו באזור, ונסרקו כל מצלמות האבטחה באזור. נעשו שחזורים בזירת הירי ונמצאו ראיות נוספות. עם זאת הבהירו כי צו איסור הפרסום הינו בתוקף.

במח"ש ציינו כי מיד עם קבלת הדיווח הראשוני על המקרה ביום ראשון בערב, חוקרים הגיעו לזירה ופתחו בחקירה. עוד באותו הלילה נעצר קצין המשטרה היורה, שלא היה בתפקיד בזמן הירי, ומאז נמשכת החקירה.

עורך דינו של הקצין החשוד בהריגה, הבהיר היום כי "מרשי דבק בגרסתו לפיה נאלץ להגן על עצמו ועל משפחתו מפאת סכנת חיים מיידית ומוחשית בה היו נתונים ודומה כי ממצאי החקירה עד כה תומכים בגרסתו. מרשי לא חפץ בתוצאה הטרגית והוא מצר על כך מאוד".

"למרבה הצער מרשי ומשפחתו נתונים בלחץ כבד נוכח חשד לשלומם וביטחונם ועל אף צו איסור הפרסום גורמים שונים פרסמו את שמו ותמונתו ברשת תוך הוספת דברי בלע ואיומים. נוכח האמור הוגשה תלונה למשטרה ואנו תקווה כי החקירה תמוצה במלואה והאחראים יועמדו לדין. יודגש כי מרשי הנו קצין משטרה מוערך המשרת את מדינת ישראל על כל אזרחיה מתוך תחושת שליחות ונאמנות אין קץ", הוסיף הפרקליט.

תגיות:הפגנותמשטרת ישראליוצאי אתיופיהאלימות משטרתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה