חדשות בארץ

נוסעי המטוס משחזרים: "קראנו תהילים שהכול ייגמר בשלום"

במערך החירום והרפואה לא לקחו סיכון ונערכו לגרוע מכל, אך רצה המכוון והטיסה, שלא תשכח לכל הנוסעים לנצח, נחתה בשלום על המסלול בנתב"ג. על הנחיתה החלקה, סיפרה אחת הנוסעות: "חשבנו שטייס חיל האוויר מנחית את המטוס"

המטוס הבולגרי עם נחיתתו בשלום (צילום: פלאש 90)המטוס הבולגרי עם נחיתתו בשלום (צילום: פלאש 90)
אא

אנחת רווחה נשמעה היום (שני) מפי נוסעי חברת "אלקטרה איירווייז", שעברו בכל שעות הצהריים מגה-סיוט כאשר נודע להם כי מטוסם עשוי לנחות בנחיתת חירום, בה תיתכן סבירות גבוהה להתרסקות, לאחר שרכיבים חיוניים מגלגל המטוס התנתקו בהמראה מגרמניה.

הגלגל הקרוע (צילום: רשות שדות התעופה)

הדיווח הראשוני יצא בסביבות השעה 14:20, כאשר עובדי נמל התעופה בקלן שבגרמניה יצרו קשר עם קברניטי הטיסה שהמריאה לישראל, ויידעו אותם כי זוהו חלקי צמיגים מהגלגלים של המטוס. בשלב זה, מעדכנים הטייסים את רשות שדות התעופה הישראלית, שלא לוקחת סיכונים ומכריזה על מצב חירום ברמה 2. מאוחר יותר, כאשר נודע כי הנזק חמור יותר משתואר בתחילה, הועלה מצב החירום לרמה החמורה ביותר. במקביל, מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי מוקפצים למטוס, שכבר  הספיק להיכנס למרחב האווירי של ישראל, ובודקים את חומרת הנזק, כאשר הם אישרו כי הצמיג השמאלי בכן השמאלי נקרע, אך הבהירו כי מדובר בגלגל אחד ולא בשניים.

הגלגל הקרוע (צילום: רשות שדות התעופה)

על השלב של הטיסה ומה שעבר על הנוסעים, סיפרה אסתר לוי, אחת מהנוסעות, שטענה כי כבר בעת ההמראה "שמענו רעש כלשהו, אבל לא אמרו לנו שיש בעיה". אמרה ל-ynet. לדבריה של אסתר, כמו שאר הנוסעים, "רק לקראת הנחיתה נאמר לנו שיש תקר באחד הגלגלים וניאלץ לבצע נחיתת חירום".

אנדרו, נוסע נוסף, סיפר: "כשהמראנו כל המטוס רעד והיה רעש. אחרי שהמטוס ניתק מהקרקע הטייס הודיע לנו שמצאו חלקי גומי על המסלול ושכנראה קרה משהו לאחד הצמיגים. כשהתקרבנו אמרו לנו שמטוס של חיל האוויר עשה בדיקה ואמנם יש צמיג מפוצץ". באופן מפתיע למדי, אנדרו טוען כי "אנשים היו רגועים. הקברניט דיבר בצורה מאוד מרגיעה ושקולה וכולם היו בהרגשה שזה יסתיים בטוב".

כוחות ההצלה בזירת המטוס לאחר הנחיתה (צילום: רשות שדות התעופה)

לדברי יוסי, נוסע נוסף, "הודיעו לנו שיש בעיה בגלגל ושהכול בסדר. אמרו שיבואו מטוסי קרב לבדוק את הנזק. זה לא היה מפחיד, לא לקחנו את זה כל כך ברצינות. מה שראינו בארץ זה פי עשרה יותר קשה ממה שהיה במטוס. רק לקראת הסוף התחילו קצת לדאוג". נוסע נוסף תיאר את החרדה שאחזה בחלק מהנוסעים, והוסיף כי הם קראו תהילים והתפללו שהסיוט ייגמר.

כמו אסתר, גם נתן דיווח כי כבר משלב ההמראה צצו חששות: "חשבנו שהמסלול שם בקלן דפוק כי ההמראה הייתה זוועתית. כל המטוס רעד, נכנסנו לפחד, חשבנו שעוד רגע המטוס מתפרק, ואז הוא הסביר לנו שהוא חושב שיש בעיה בצמיג", אמר לחדשות 12, "הטייס סיפר שיש קשר עם חיל האוויר הישראלי וזה הרגיע אותנו קצת. הנחיתה עצמה הייתה ממש נקייה, כאילו טייס מחיל האוויר הישראלי עשה את זה. היו מחיאות כפיים, שירה וכל הכבוד".

"הטייס דיבר רגוע וסיפר מה קרה, הטייס היה מעולה הייתה לו אנגלית טובה", אמר. הנוסע הוסיף כי הדיילות חידדו את הנחיות החירום, והדריכו את הנוסעים באיזו עמדה עליהם לשבת, וכיצד להגן על ראשם מפני מכה חזיתית במקרה של נחיתת חירום.

על הסערה בארץ, סיפר, כלל לא היה מודע. כמו בנותיו ששהו בביתם, גם הוא לא היה מודע לחשש הכבד שהשתרר בארץ מחשש ממשי להתרסקות המטוס: "בכלל לא היינו מודעים, אף אחד לא ידע, העיקר שזה נגמר בשלום וכל טוב, הייתי מוכן לפגוש את הטייס וללחוץ לו את היד".

בעקבות החשש, כוחות חירום רבים מכל חלקי הארץ, בהם אנשי מד"א, משטרה, כיבוי אש וצה"ל הוזנקו לאתר הנחיתה. בית החולים איכילוב בתל אביב החל בפינוי מחלקת מיון כירורגי, במטרה לקלוט את 350 הנוסעים במקרה של אסון.

 

תגיות:נתב"גנחיתת חירום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה