חדשות בעולם

איראן: חצינו את הרף המותר של אורניום מועשר

על פי הדיווח של סוכנות הידיעות האיראנית "פארס", איראן – שלפני כחודש וחצי הגבירה פי 4 את קצב ייצור האורניום המועשר ברמה נמוכה של 3.67% – מחזיקה כעת יותר מ- 300 קילוגרמים של אורניום מועשר, בניגוד למגבלה שהוטלה עליה בהסכם הגרעין

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" דיווחה לפני הצהריים (שני) מפי "מקור יודע דבר", כי איראן חצתה את רף 300 הקילוגרמים של אורניום מועשר ברמה נמוכה של 3.67%, שהסכם הגרעין מ- 2015 מתיר לה להחזיק.

בסוף השבוע דיווחה סוכנות "פארס" מפי גורם איראני בכיר, כי איראן צפויה לחצות בקרוב את מגבלת האורניום המועשר שהוטלה עליה, ובכך להפר את הסכם הגרעין עליו היא חתומה. מקור בכיר באיראן, שזהותו לא נמסרה, אמר לסוכנות כי השיחות שנוהלו בווינה בין נציגי המשטר האיראני ונציגי מדינות אירופה שנותרו מחויבות להסכם לא השיגו את התוצאות המקוות מבחינתו של המשטר האיראני, ועל כן איראן נחושה להמשיך בהפחתת המחויבויות שלה להסכם.

בחודש מאי הודיעה הרפובליקה האסלאמית על השעיית חלק מהמחויבויות שנטלה על עצמה בהסכם הגרעין. היא אף הציבה אולטימטום של 60 יום למדינות החתומות על ההסכם למצוא את הדרך למנוע את פגיעת הסנקציות האמריקניות בכלכלתה, אחרת – איימה – תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה יותר.

דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמאלבנדי, מסר לאחר מכן כי ייצור האורניום ברמה נמוכה של 3.6% הוגבר פי 4, וכי ארצו בוחנת את האפשרות להעלות את רמת העשרת האורניום ל- 20% – צעד שיקרב אותה לרמת העשרה המיועדת לצרכים צבאיים. הוא הוסיף כי ייתכן ואיראן תפעל לייצא מים כבדים, אך הדגיש כי אין מדובר בהפרה של הסכם הגרעין.

מוקדם יותר היום אמר שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, כי ארצו לא תיכנע לעולם ללחץ של ארצות הברית. בנאום, ששודר בטלוויזיה האיראנית הממלכתית, אמר זריף כי "אמריקה צריכה לנסות לכבד את איראן. אם הם רוצים לדבר עם איראן – עליהם להפגין כבוד". הוא הוסיף כי הסנקציות הכלכליות שהטילה וושינגטון על טהראן אינן נובעות מחולשה איראנית, אלא הן "תוצאה של התבוסות שספגה אמריקה במישור האזורי והבינלאומי בהתמודדות מול איראן. הסנקציות האמריקניות ייכשלו בטווח הארוך. לא נהסס להתעמת עם הלחצים הבינלאומיים. נאלץ אותם לדבר עם העם האיראני אך ורק בכבוד ולא לאיים על איראן".

בשבוע שעבר הודיע נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על הטלת סנקציות נוספות, שבחלקן כוונו נגד מנהיגה העליון של איראן, עלי חמינאי, ונגד המעגל הקרוב אליו. טראמפ הדגיש כי הוא אינו מעוניין בעימות עם איראן, אלא פועל למנוע ממנה להחזיק בנשק גרעיני: "אני מצפה ליום בו נוכל סוף סוף להסיר את הסנקציות, ואיראן תוכל להפוך לאומה שוחרת שלום, משגשגת ויצרנית".

נשיא איראן חסן רוחאני הגיב בלעג על הסנקציות החדשות וטען כי הן מבטאות את "תבוסתה המוחלטת" של ארצות הברית ואת הייאוש והבלבול של מקבלי ההחלטות בממשל. הוא הוסיף כי הטלת הסנקציות הינה צעד לא חכם ולא זהיר, וכי היא מעידה שהבית הלבן משקר באומרו הוא מעוניין במשא ומתן עם טהראן. דובר משרד החוץ בטהראן, עבאס מוסאווי, אמר כי הסנקציות "חסרות התועלת", כלשונו, משמעם "סגירה מתמדת של מסלול הדיפלומטיה עם הממשל האמריקני הנואש".

תגיות:איראןאורניוםמוחמד ג'וואד זריף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה