חדשות בארץ

"אף אחד לא יפחיד אותנו. נטפל בשחיתות השלטונית"

בנאום שנשא הערב, תקף היועמ"ש, בדרכו, את ראש הממשלה על הביקורת החריפה שהאחרון נוהג למתוח על רשויות המשפט ואכיפת החוק. מנדלבליט: "אנו פתוחים לביקורת. אנו פתוחים לשיח ענייני על שינויים. אך אנו עומדים כחומה בצורה אל מול פעולות של דה-לגיטימציה מערכתית ואישית"

מנדלבליט ואוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מנדלבליט ואוחנה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בנאום שנשא הערב (ראשון) בכנס הרצליה, עלה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לעימות חריף מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, והבהיר כי "אין איש מעל לחוק - שלטון החוק הוא הערובה לכך שכולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול".

"כפי שכבר מסרתי בעבר במספר הזדמנויות, ואני שב ואומר זאת גם כאן בפניכם בצורה הכי ברורה: אני רואה חשיבות רבה בהליך השימוע שנקבע לראש הממשלה בקשר לתיקים אלו", הדגיש בפתח דבריו. "כל טענה תישמע בלב פתוח ובנפש חפצה. הדברים יישקלו לעומקם, וההחלטות יתקבלו, כפי שהיה עד היום, משיקולים ענייניים בלבד, לפי הדין והראיות. אף אחד לא יסיט אותנו מדרך הישר -  לא המפגינים מפה, ולא המתלהמים משם".

"שמעתי שיש כאלו שכבר יודעים, לפניי כמובן, איזו החלטה אקבל בסוף השימוע. ולא רק זאת, הם גם יודעים שההחלטה הזו תתקבל לשיטתם שלא מטעמים ענייניים: לא לאור הראיות והדין, אלא בגלל לחצים כאלה ואחרים שמופעלים עליי כביכול. ולכן הם טוענים מראש שאין להתייחס ברצינות להחלטה שאקבל, אלא יש לפעול בכל דרך כדי לסכל ולחסום אותה, בלי למצות את ההליך הפלילי כמקובל ביחס לכל חשוד במדינה. ואולם – צריך לומר את האמת: מי שטוען כך – מבקש למעשה לשנות מעיקרון השוויון בפני החוק", אמר מנדלבליט.

לדבריו, "מובן ששום לחץ לא יכול ולא ישפיע על החלטותיי שיתקבלו אך ורק לפי הראיות והדין. מה שיש כאן זה ניסיון לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט, גם באופן מערכתי וגם באופן אישי, והכול כדי לשנות את כללי המשחק, באופן שיפגע בעיקרון הבסיסי ביותר של השוויון בפני החוק. מדובר בתהליך הרסני לביטחון המשפטי של כל אזרח ואזרח במדינה. כי אם יהיה אדם אחד מעל החוק, אחריו יבואו גם אחרים. ואת כדור השלג הזה, שיתחיל להתגלגל במורד ההר, איש לא יוכל לעצור".

"בנפול לבנה אחת מעיקרון השוויון בפני החוק", הזהיר היועמ"ש, "יעמוד בסכנת קריסה המבנה כולו".

"חשוב לי להדגיש, וכבר אמרתי זאת בעבר, שבמדינת ישראל אנו נתקלים לעיתים בתופעות של שחיתות שלטונית, ואנו נחושים לטפל בהן במלוא העוצמה", הבהיר. "אולם", סייג, "מדינת ישראל איננה מדינה מושחתת, דווקא בזכות שיש לה מערכות אכיפת חוק עצמאיות, אפקטיביות, הנאבקות בשחיתות השלטונית. אם המערכות הללו ייחלשו או ייסדקו, לא נוכל עוד לומר שאנחנו חיים במדינה שאיננה מושחתת. בהעדר שוויון בפני החוק, כל אדם הנפגע ממעשה פלילי, יאבד מהביטחון המשפטי לכך שהפוגע בו ייענש".

 

"ניסיונות הדה-לגיטימציה של העומדים בחזית השמירה על שלטון החוק לא יצליחו"

"חשוב לחזור ולומר: הטיפול בתיקי ראש הממשלה נעשה, לאורך כל הדרך, באופן מקצועי ויסודי. התייחסתי לזה בהרחבה בעבר, במספר הזדמנויות.  כל טענה על רדיפה או תפירת תיקים, וכיוצא בזה טענות שנועדו לפגוע בלגיטימציה של התהליך - הן חסרות ביסוס, ויש לדחותן.  תיקי החקירה הללו טופלו על ידי הגורמים הבכירים ביותר, המנוסים ביותר, עובדי ציבור מסורים, ישרים, אמיצים והגונים. אני ער לניסיונות לעשות דה-לגיטימציה לאנשים הללו, ודוחה אותם בכל תוקף. כל הניסיונות לעשות דה-לגיטימציה לאותם משרתי ציבור נאמנים, ולרבים אחרים שעומדים בחזית השמירה על שלטון החוק במדינת ישראל, לא יצליחו. אף אחד לא יפחיד אותנו. אף אחד לא ירתיע אותנו. אנחנו נקבל החלטות אך ורק לפי הדין והראיות", אמר מנדלבליט.

לפי מנדלבליט, חוסנה של המדינה נעוץ בחשיבות "הביטחון המשפטי" של ישראל. "כאשר הוא נמצא תחת מתקפה או תחת איום, זהו אינטרס לאומי וציבורי ראשון במעלה להיאבק בכך", הדגיש, "ללא ביטחון משפטי אין ביטחון אישי ואיש הישר בעיניו יעשה". לדבריו, חיוני לשמור על הגנתה של מערכת המשפט, וזאת לנוכח "התחושה שנוצרה בקרב הציבור בדבר קיומו של איום ממשי ומוחשי לביטחון המשפטי במדינה. התחושה הזו נובעת ממספר תהליכים מקבילים, שמשותף להם הוא הניסיון להחליש באופן משמעותי את המוסדות שתפקידם לשמור על הביטחון המשפטי ולהגן עליהם".

היועץ המשפטי לממשלה נמנע מלהתייחס לחקיקת פסקת ההתגברות, שבעבר התבטא כי הוא תומך בה במצבים מסויימים, אולם הדגיש כי הפעולות המבקשות לעשות דה-לגיטימציה למערכות החוק והמשפט, לרבות פעולות המבקשות לעשות דה-לגיטימציה אישית לבכירים במערכות אלו, אינן "עוד שינוי כזה או אחר בדרכי העבודה של גופי החוק והמשפט או במערך יחסי הכוחות בינם לבין הרשות המבצעת והרשות המחוקקת, אלא בכרסום של ממש, הלכה למעשה, בקווי ההגנה שבמשך 71 שנות עצמאותה של המדינה ביססו את הביטחון המשפטי של כל אדם ואדם במדינה".

"בעת האחרונה, למרבה הצער, עקרונות היסוד הבסיסיים ביותר של שלטון החוק, ובראשם עיקרון השוויון בפני החוק, הפכו לפתע לשאלה לגיטימית לדיון ולבחינה", אמר מנדלבליט, ואחר מיהר להבהיר: "אנו פתוחים לביקורת. אנו פתוחים לשיח ענייני על שינויים. אך אנו עומדים כחומה בצורה אל מול פעולות של דה-לגיטימציה מערכתית ואישית, ואל מול ניסיונות להחלשת שלטון החוק, באמצעות פגיעה בסמכותן של המערכות שתפקידן לשמור עליו".

תגיות:אביחי מנדלבליטתיקי נתניהושחיתותמערכת המשפט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה