עובדות שלא ידעתם

הידעתם מי המציא את הקופסה השחורה של המטוס?

למה הלמה יורקת, מי המציא את הקופסה השחורה, ומדוע אלמוגים מלבינים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. הידעתם כיצד פועל מנוע הקיטור? מנוע הקיטור היה המנוע הראשון שלא נזקק לכוח פיזי של אדם או בעל חיים. הוא פועל בזכות הכוח שנוצר כאשר נפלטים אדים מדוד מים רותחים. כתוצאה מעיבוי האדים שבדוד, נוצר לחץ אטמוספירי בשם "קיטור". הקיטור מניע בוכנות אשר מפעילות את המנוע.

2. הידעתם למה הלמה יורקת? למה היא בהמת משא ממשפחת הגמלים. היא אמנם דומה לגמל, אך קטנה ממנו ואין לה דבשת. כאשר הלמה חשה מותקפת, היא מגנה על עצמה באמצעי מקורי: היא יורקת על בעל החיים התוקף, כדי להרחיק אותו.

3. הידעתם מהו הפולדר ההולנדי? שטחים שונים בהולנד בנויים על אדמה שיוצרה באופן מלאכותי. פולדר הוא אדמה מיובשת מתוך הים. סביב השטח נבנים סכרים אשר עוצרים את זרימת הים, וכך נוצרת חלקת אדמה שנמצאת מתחת לפני הים.

4. הידעתם מי המציא את הקופסה השחורה של המטוס? טייס אוסטרלי בשם דייוויד וורן אחראי להמצאה. בילדותו, נהרג אביו בתאונת מטוס שאיש לא ידע להסביר. המתנה האחרונה שקבל וורן מאביו היתה מקלט רדיו, שהעניק לו את הרעיון – ליצור מעין רשמקול עמיד שיוטמן במטוס, ויקליט את הנעשה במטוס, למקרה של התרסקות.

5. הידעתם למה העלים נצבעים בעונת הסתיו? בסתיו, כאשר יש פחות אור, נוצר בעלים פחות כלורופיל – החומר שצובע את העלים בירוק. כיוון שאין צבע ירוק, מתגלים הצבעים האחרים של העלים במלוא תפארתם.

6. הידעתם מיהו הקוף האיטי הנתון בסכנת הכחדה? הלוריס האיטי הוא סוג של קוף אשר נע באיטיות מרובה, מה שהקנה לו את שמו. הלוריס האיטי חי בדרום מזרח אסיה, והוא הזן היחיד של קוף שהינו ארסי. בגלל עיניו הגדולות, הוא נראה כחית מחמד בלתי מזיקה, וגם אהוב על ציידים – מה שגורם לו להיות בסכנת הכחדה.

7. הידעתם מדוע אלמוגים מלבינים? ההתחממות הגלובלית גורמת לאלמוגים שבשוניות להלבין. הסיבה היא שהאצות, אשר מזינות את האלמוגים, נהרסות יותר בעקבות ההתחממות, ואינן מזינות מספיק את האלמוגים. בהעדר אוכל, האלמוג נעשה "רעב", וצבעו הופך לבן.

תגיות:אלמוגיםלמהעובדות שלא ידעתם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה