חדשות בארץ

האם בליכוד ובכחול לבן פועלים לבטל את הבחירות ולהקים ממשלת אחדות?

על פי הדיווח בחדשות 12, בשתי המפלגות הגדולות בוחנים את האפשרות לבטל את החוק לפיזור הכנסת ולכונן ממשלת אחדות. בכחול לבן ובליכוד מכחישים

הכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)הכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

בסוף החודש שעבר קיבלה הכנסת ברוב קולות את ההחלטה להתפזר וללכת לבחירות מוקדמות ב- 17 בספטמבר. אלא שגורמים פוליטיים בליכוד ובכחול לבן בוחנים את האפשרות להחזיר את הגלגל הפוליטי לאחור, לבטל את החוק לפיזור הכנסת ולכונן ממשלת אחדות. כך חשף אמש (ראשון) עמית סגל בחדשות 12.

על פי הדיווח, היתכנותו של מהלך חריג זה נבדקת בימים אלו ב- 2 המפלגות הגדולות, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה משפטית. כזכור, בכחול לבן הביעו – וממשיכים להביע בפומבי – התנגדות נחרצת למדי לישיבה בממשלה אחת עם בנימין נתניהו. עם זאת, כניסתו המסתמנת למרוץ של אהוד ברק בראשות מפלגה עצמאית טורפת את הקלפים במערכת הפוליטית, ומהווה גורם כבד משקל שעשוי לזרז את ראשי כחול לבן לשקול שוב את סירובם הקטגורי לשתף פעולה עם נתניהו.

מסתבר שהמכשול הרציני יותר הוא הסוגיה המשפטית – האם וכיצד ניתן לבטל את החוק לפיזור הכנסת. על פי אחת הפרשנויות, דרוש רוב של 80 חברי כנסת לפחות שיצביעו בעד ביטול פיזורה של הכנסת כדי שהחוק הקודם יבוטל, וכך תוכל הכנסת ה- 21 להמשיך את כהונתה. במסדרונות הפוליטיים מסתובבת גם פרשנות משפטית מקלה יותר, לפיה די ב- 61 חברי כנסת כדי לבטל את ההליכה לבחירות.

לאחר פרסומה הראשוני של הידיעה, התקבלו דיווחים מגורמים שונים בסיעות נוספות בבית המחוקקים, לפיהם בכחול לבן ובליכוד בדקו אצלם את האפשרות לשיתוף פעולה עם המהלך לביטול פיזורה של הכנסת. על פי הפרשנות המשפטית המחמירה, גם אם כל חברי הכנסת של כחול לבן והליכוד (כולל 4 חברי הכנסת של כולנו) יתמכו במהלך, מספרם מגיע ל- 74, והם יזדקקו ל- 6 חברי כנסת נוספים כדי להוציא אותו לפועל.

בדיווח של סגל הודגש כי בשלב זה ראשי שתי המפלגות הגדולות, נתניהו ובני גנץ, אינם מעורבים במגעים לקידום המהלך לביטול הבחירות.

בכחול לבן נמסרה התגובה הבאה לידיעה, ברוח הסירוב המוכר לכהן בממשלה בראשות נתניהו: "יש רק אפשרות אחת לביטול הבחירות – נתניהו יתפנה לטפל בענייניו המשפטים וכחול לבן תוביל ממשלה רחבה". יו"ר סיעת כחול לבן, חבר הכנסת אבי ניסנקורן, אמר הבוקר בגלי צה"ל כי מדובר מ"ספין מבית מדרשו של נתניהו", וכי "רכבת הבחירות כבר יצאה לדרך".

השר זאב אלקין (הליכוד) טען הבוקר כי אין כל בסיס לפרסום על ניסיון לבטל את פיזור הכנסת ולהקים ממשלת אחדות. "אני מציע לא להתייחס לדיווחי הסרק האלה", אמר אלקין בראיון לאריה גולן בכאן רשת ב', "אפשרות כזאת אינה אפשרית משפטית". חברו למפלגה, חבר הכנסת מיקי זוהר, אמר כי למד על היוזמה אך ורק מהפרסומים בתקשורת. בראיון לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן בכאן רשת ב' הוסיף זוהר כי בנוסף לקשיים הפוליטיים הטמונים במהלך, ההיתכנות המשפטית לקידומו "נמוכה עד בלתי אפשרית".

ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק – שכאמור מתכנן לחזור לזירה הפוליטית בראש מפלגה חדשה – הגיב בחריפות על הפרסום בחדשות 12. הוא כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו כי "הקומבינה עליה דיווח הערב עמית סגל מוציאה שם טוב ל'תרגיל המסריח'. לנתניהו אין סמכות מוסרית למשול. המנדט צריך לחזור לנשיא או לציבור".

תגיות:הליכודבחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה