חדשות בעולם

ארדואן מאבד את השליטה: הפסיד בפעם השנייה את איסטנבול

הנשיא שהתעקש להציב את הבחירות כמשאל עם על נשיאותו ושר נלחם לקיים סבב בחירות חוזר, נוכח לגלות כי דווקא העם לימד אותו ההפך: ברוב יותר גדול מהפעם שעברה, נחל מועמדו של ארדואן תבוסה צורבת

פוטין וארדואן (צילום: שאטרסווק)פוטין וארדואן (צילום: שאטרסווק)
אא

בבחירות החוזרות באיסטנבול שנערכו לדרישת מפלגתו של נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן, המפלגה האסלאמיסטית, הפסידה מפלגתו בפעם השנייה. לאחר ספירת 97% מהקלפיות, מועמד האופוזיציה, אכרם אימאמאולו, מוביל בפער של כ-9%, כאשר זכה ב-54% מקולות הבוחרים. הערב, עם היוודע התוצאות, הודה מועמדו של ארדואן, בינאלי יילדרים, על הפסדו, לאחר שגרף רק כ-45% מהקולות. בנאום ההפסד בירך את יריבו על ניצחונו, וייחל לו כי יצליח בהנהגתו את העיר הגדולה.

מדובר על מכה קשה לנשיא טורקיה, לאחר שהציב את הבחירות, במכוון ובמודע, כמשאל עם על נשיאותו. משכך, לנוכח תוצאות הבחירות האחרונות שנערכו בסוף מרץ, בהן זכה מועמד האופוזיציה בניצחון זעום על פני יילדרים, דרשו במפלגת השלטון לעשות בחירות חוזרות – בחירות שאכן התקיימו היום, ובהן ספג יילדרים תבוסה גם בפעם השנייה. מוטב להניח כי מדובר בהשפלה לארדואן, שנכשל פעם אחר-פעם בניהול הכלכלי של המדינה. כזכור, לכל אורך מערכת הבחירות, הרבה ארדואן לחזור על קביעתו כי "מי שמנצח באיסטנבול מנצח בטורקיה".

בתחילת מאי הפקיעה מועצת הבחירות העליונה של טורקיה את תוצאות הבחירות לראשות העיר איסטנבול, והורתה לקיימן מחדש. ההחלטה על כך התקבלה לאור דרישתה של מפלגת השלטון בראשות נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שבמהלך הבחירות לרשויות המקומיות נחלה כישלון צורב, כשאיבדה את בסיס תמיכתה בבירה.

בעקבות ההודעה מסרו במפלגת האופוזיציה המרכזית באיסטנבול כי ההחלטה מסמלת את הדיקטטורה של ארדואן. "זה לא חוקי לנצח נגד מפלגת AKP", כתב סגן ראש מפלגת האופוזיציה, CHP, אונורסאל אדיגוזל ברשתות החברתיות. "השיטה שעוקפת את רצון העם ומתעלמת מהחוק אינה דמוקרטית ואינה לגיטימית. זוהי פשוט דיקטטורה", הוסיף.

כזכור, בבחירות לרשויות המקומיות שנערכו בתחילת החודש בטורקיה, איבדה המפלגה השלטת של ארדואן את המעוז הנצחי שלה – בירת המדינה, אנקרה, ואת ראשות העיר הגדולה - איסטנבול. מהתוצאות הסופיות עלה כי האופוזיציה הצליחה להגדיל את כוחה כשבבחירות הקודמות זכתה ב-14 מחוזות בעוד שבבחירות הנוכחיות היא גדלה ל-20.

מדובר בהפסד מוחץ למחנה של ארדואן זאת מאחר וב-25 שנים האחרונות החזיקה מפלגתו של ארדואן, מפלגת "הצדק והפיתוח", בבירת טורקיה ובעיר איסטנבול. זאת ועוד, על פי דיווחים אחרונים, מפלגתו נחלה הפסדים נוספים במחוזות שנחשבו למעוזי מפלגתו של ארדואן.

לאחר שנודע לה כי ספירה מחודשת של פתקי ההצבעה לא תשנה את התוצאה, ב-16 באפריל ערערה מפלגתו של ארדואן על התוצאות כשהיא דורשת לערוך מחדש את ההצבעה. לדבריה, בהצבעה חלו "אי סדרים". לפי התוצאות, מועמד האופוזיציה אקרם אימאמגולו, הביס את יריבו בינאלי ילדרים, מועמדו של ארדואן.

נוסף לזאת, יש לזכור כי הבחירות בטורקיה מתקיימות בצל המגעים המתוחים עם הממשל האמריקני על רקע גירוש הטייסים הטורקים בעקבות רכישת מערכות ההגנה האוויריות מרוסיה והסנקציות האמריקניות שבו יבואו, ובצל המיתון הכלכלי של טורקיה.

"אם אימאמאולו ינצח שוב תהיה שרשרת רצינית של שינויים בפוליטיקה בטורקיה", אמר העיתונאי מורט יטקין. "רבים צפויים לפרש את הדבר כתחילת ההיחלשות של AKP וארדואן", הוסיף יקטין, וציין כי הנשיא עצמו אמר כי הבחירות המקומיות הן קרב הישרדות.

תגיות:רג'יפ טייפ ארדואןאיסטנבולטורקיהבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה