חדשות בעולם

הפנטגון פרסם את תיעוד הפלת המטוס. טראמפ: "מניח שגנרל טיפש הפיל את המל"ט"

בתיעוד שמפרסם הפנטגון נצפה המטוס כשהוא טס בשטח בינלאומי. במקביל, גם באיראן מפרסמים תיעוד. נתניהו: "ב-24 השעות האחרונות איראן העצימה את התוקפנות שלה נגד ארה"ב ונגד הקהילה הבינלאומית"

מזל"ט של צבא ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)מזל"ט של צבא ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שאיים על איראן כי היא "עשתה טעות גדולה מאוד", נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אמר הערב (חמישי) כי הוא "חושב שאיראן ככל הנראה טעתה - אני מניח שזה היה גנרל או מישהו קל דעת וטיפש שעשה טעות והפיל את המל"ט". את הדברים אמר לאחר דיון חירום עם יועציו בבית הלבן.

מוקדם יותר הערב, כאשר נשאל האם ארצות הברית תצא למתקפה על טהראן בעקבות הפלת המל"ט האמריקני על ידי איראן, אמר הנשיא כי "בקרוב תגלו". טראמפ גם חזר על קביעת הפנטגון כי המל"ט כלל לא חדר לשטחה הטריטוריאלי של איראן, וכי הוא הופל מעל מצר הורמוז, בשטח בינלאומי.

במקביל, במאמציו להוכיח את התוקפנות האיראנית, הערב פרסם הפנטגון תיעוד של הפלת המל"ט, כשהוא נצפה טס מעל מים בינלאומיים. בטהראן לא נשארו חייבים, ופרסמו תיעוד מהצד שלהם. קודם לפרסום התיעוד, בצבא האמריקני טענו כי המל"ט יורט כ-34 ק"מ מחופי איראן, ומשום כך מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי. "זו ההתקפה מסוכנת וחסרת אחריות", אמרו גורמים בצבא ארצות הברית. "התקרית התרחשה בין במפרץ הפרסי וסיכנה אזרחים חפי מפשע".

התיעוד האמריקני

בצעד חריג, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב לתקרית במפרץ, וקרא לעולם להתייצב לצד טראמפ במאבקו מול איראן. "ב-24 השעות האחרונות איראן העצימה את התוקפנות שלה נגד ארה"ב ונגד הקהילה הבינלאומית. אני חוזר וקורא לכל האומות החפצות בשלום ובביטחון לתמוך בארה"ב במאמציה נגד התוקפנות האיראנית".

אחר הצהריים הזהיר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, את וושינגטון, כי אם תעז להפעיל כוח נגד טהראן יהיו לכך השלכות קטסטרופליות לאזור. פוטין שב על ההצהרות לפיהן בניגוד לעמדת הבית הלבן, איראן מכבדת את התחייבויותיה בהסכם הגרעין. לדבריו, הסנקציות האמריקניות על איראן הינן חסרות בסיס.

התיעוד האיראני

העימות בין מוסקבה לוושינגטון החל הבוקר, עם הודעת סוכנות הידיעות האיראנית על יירוטו של מל"ט ריגול של הצבא האמריקני ששוהה באזור. לטענת טהראן, המל"ט חדר לתוך השטח האווירי שלה כאשר טס מעל מחוז הורמוזגאן שבדרום המדינה. צבא ארצות הברית אישר את הדיווח אך הכחיש בתוקף את הטענה כי הפרו את ריבונות איראן. ב"פוקס ניוז" אף נטען כי בוצע ניסיון איראני כושל להפיל מל"ט נוסף.

בטהראן התרברבו על הפלת המל"ט האמריקני, ומפקד משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סלאמי, אמר כי הפעולה מהווה "מסר ברור" לממשל בוושינגטון. במשרד החוץ של הרפובליקה גינו את "ההפרה של המרחב האווירי" שלה, ומסרו כי איראן תגיב בעוצמה על "הפרובוקציה" של ארצות הברית.

"הגבולות שלנו הם קו אדום ואנחנו נגיב בעוצמה על כל תוקפנות", אמר סלאמי. "אירן לא מעוניינת במלחמה עם אף אומה, אבל אנחנו מוכנים להגן על אירן". לטענת הצבא האיראני, כלי הטיס שיורט עסק בריגול. בהודעה הוסיפו כי המל"ט ברשותה, וחלקיו פורקו והועברו לבדיקה.

תגיות:דונלד טראמפאיראןההסלמה במפרץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה