חדשות בארץ

מנדלבליט: ההפרדה המגדרית בקורסי נהיגה מונעת – לא חוקית

בעקבות תלונות שדולות נשים, היועץ המשפטי לממשלה מודיע כי ההפרדות המגדריות הננהגות בחלק מקורסי נהיגה מונעת - אינן חוקיות, ואסר על משרד התחבורה או מי מטעמו להפעיל קורסים הכוללים הפרדה בין נשים לגברים. ח"כ מקלב: "זו לא הדרת נשים, אלא נשים שמבקשות קורסים באופן נפרד"

מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מנדלבליט (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הורה למשרד התחבורה לבטל לאלתר את ההפרדה המגדרית בקורסי נהיגה מונעת – כך דווח היום (חמישי) ב'הארץ'.

"לא מדובר בתאי שירותים, גם לא בחוף רחצה נפרד", כתב מנדלבליט בהודעתו, כאשר הוא תוקף את מדיניות הממשלה: "לא בטוח שקביעה כזאת תצליח לעמוד לאורך זמן מול ממשלה הדוהרת לנרמל את ההפרדה בין גברים לנשים — בצבא, באקדמיה ובמקומות העבודה, תחילה בקרב חרדים ודתיים ובהמשך גם במרחב הציבורי".

הודעת מנדלבליט, שהועברה למשרד התחבורה לפני כשבועיים, הגיעה בעקבות תלונות של ארגוני נשים, במהלך 2017, כנגד משרד התחבורה ו"מרכז ישיבות בני עקיבא", שקבלו כי השניים מונעים מנשים להשתתף בקורסים שיועדו לגברים בלבד. עם זאת, היועץ המשפטי למשלה קבע כי קבוצות שהתארגנו באופן עצמאי יכולות לדרוש מהמשרד לקיים עבורן קורסים בהפרדה.

התלונות שהופנו למשרד התחבורה זכו להתעלמות מוחלטת מצידו, כאשר ב"מרכז ישיבות בני עקיבא", שזכו במכרז מטעם המשרד, טענו בצדק כי המשרד אישר להם זאת. הנתונים סביב הקורסים המתקיימים בהפרדה לא ברורים, אך הם מלמדים כי הקורסים בהפרדה יועדו לגברים בלבד.

לטענת מנדלבליט, בהוראות החוק האוסרות על אפליה מגדרית במוצרים ובשירותים, נקבעו שתי תנאים שמתירים הפרדה: אם היעדרו של הפרדה יוביל לכך שהציבור הרלוונטי לא יחפוץ בשירות כלל, והשני הוא שההפרדה מתייחסת רק לאופי השירות או למוצר. מכאן, הוסיף היועמ"ש, יש להתייחס לשיקול נוסף, והוא התייחסות העקרונית לציבור הרחב שנפגע מהפיכת ההפרדה לנורמה ציבורית.

"זו לא הדרת נשים, אלא נשים שמבקשות קורסים באופן נפרד — ולא מאפשרים להן", אמר ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה. תלמיד ישיבה מסר ל'כיכר השבת' כי "בושה וחרפה שיועצת משפטית לא מבינה דבר בסיסי הקשור לציבור החרדי, ומנסה לכפות דברים בכוח".

משדולת הנשים בישראל מסרו בתגובה להחלטה, כי "בדומה למקרה של ההפרדה באוטובוסים ובאקדמיה, מעולם לא נבדק ברצינות אם הפרדה מגדרית היא התנאי שבלעדיו לא יגיעו חרדים וחרדיות. לאחר שכמה משרדי ממשלה הפנימו את החוק ואסרו על הפרדה מגדרית, הגיע הזמן שגם משרד התחבורה לא ישתף פעולה עם הדרת נשים".

ממשרד התחבורה נמסר, כי הוא "מקיים קורסי נהיגה מונעת לכלל האוכלוסייה ולקבוצות מעורבות. עם זאת, לפי הכרעת היועץ המשפטי לממשלה, המשרד רשאי לקיים קורסי נהיגה מונעת לקבוצת נרשמים שהתאגדה באופן עצמאי כקבוצה נפרדת". במשרד אמרו כי הקריטריון לקבוצה מעין זו הוא 30 בקשות לפתיחתה.

תגיות:אביחי מנדלבליטהפרדה מגדריתדתייםנהיגהמשרד התחבורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה