חדשות בעולם

ממלכה בטלטלה: האו"ם מאשים את יורש העצר הסעודי ברצח חאשוקג’י

לאחר הערכות ה-CIA כי מוחמד בן סלמאן הזמין את חיסולו של העיתונאי הסעודי, דוח של האו"ם מאשים את המשטר הסעודי ב"פשעי מלחמה", וקושר את יורש העצר באחריות לרציחתו. לפי מחברת הדוח, על האו"ם להטיל סנקציות על סעודיה, עד שיוכיח כי הוא לא היה מודע למעשה

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן (צילום: שאטרסטוק)
אא

כחצי שנה לאחר רצח העיתונאי הסעודי מתנגד המשטר, ג'מאל חאשוקג'י, דוח של האו"ם קבע היום (רביעי) כי ישנו קשר בין רציחתו של העיתונאי לבין יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, וקרא לחקור את הנושא.

יחד עם העובדה כי מחברת הדוח, אנייס קלמרד, חוקרת ממשרד הנציב העליון של האו"ם לזכויות האדם, לא האשימה במפורש את בן סלמאן ואת יועצו, סעוד אל-קחטאני, כאחראים ישירים לרצח, הדגישה כי "המסקנה היחידה היא שיש ראיות מהימנות שמצדיקות המשך חקירה, על ידי גוף מתאים לכך, בשאלה אם מעשיהם של השניים עומדים ברף הפלילי".

לצד הסתייגותה מהטלת האחריות על יורש העצר הסעודי, קלמרד לא היססה לקרוא למדינות החברות באו"ם להטיל סנקציות על בן סלמאן - עד שיוכיח לעולם כי הוא לא אחראי לרצח. היא ציינה  כי בעבר הוטלו סנקציות על סעודיה, עוד קודם שהוכחה אשמתה. "המסקנה של מחברת הדו"ח המיוחד היא שחשוקג'י היה קורבן של הוצאה מכוונת להורג שתוכננה מראש", כתבה ואחר הבהירה: "סעודיה אחראית לרצח לפי חוק זכויות האדם הבינלאומי".

סעודיה מיהרה לדחות את הדוח, וטענה כי הוא מציג "עובדות ממוחזרות" שפורסמו פעמים רבות בכלי התקשורת. לטענת שר החוץ הסעודי, עאדל אל-ג'ובייר, "בדו"ח ישנן סתירות מובהקות והאשמות חסרות בסיס, והדבר מטיל ספק באמינותו".

לפי חוקרת האו"ם, לא נמצא "אקדח מעשן" שמקשר בין סלמאן עצמו, לבין הרצח, אולם נטען כי סביר שהוא ידע על יוזמה פלילית לחסל את חאשוקג'י, זאת לנוכח העובד הכי המשטר הסעודי נוהג לדכא את מתנגדיו באופן שיטתי.

קלמרד הביאה בדוח את הקלטות הרצח של העיתונאי, בו נשמעים רגעי חייו האחרונים, והזכירה את העובדה כי אחד מהסעודים שנכחו במקום אמר לו "אנחנו באים אליך". לפי קלמרד, "הערכות של גורמי מודיעין בטורקיה ובמדינות נוספות, שהקשיבו להקלטות, מעלות את האפשרות שהזריקו לחאשוקג'י סם הרגעה ואז חנקו אותו עם שקית ניילון".

כזכור, ב-2 באוקטובר 2018, נכנס חאשקוג'י לקונסליה הסעודית באיסטנבול על מנת לטפל במסמכי הגירושין שלו כדי שיכול להינשא בשנית. ארוסתו חדיג'ה ג'נקיז, שהמתינה לו בחוץ, התלוננה לאחר מספר שעות כי ח'אשוקג'י לא יצא מהקונסוליה. בהמשך התגלה כי הוא נרצח בשטח הקונסוליה על ידי 15 אנשי מודיעין סעודיים שהגיעו כמה שעות קודם לכן בטיסה.

כחודש לאחר הרצח, אמר נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי למרות חיסולו של העיתונאי הסעודי, והטענות המצטברות למעורבותו האישית של יורש העצר הסעודי בחיסול, ארצו אינה מתכוונת לנטוש את הברית שלה עם סעודיה. הנשיא האמריקני הדגיש כי חיסולו של ח'שוגי היה "פשע נורא ובלתי מתקבל על הדעת". לדבריו, סלמאן מלך סעודיה ובנו, יורש העצר הנסיך מוחמד, "מכחישים בתוקף כל ידיעה על תכנון הרצח או על ביצועו. המודיעין שלנו ממשיך לבצע הערכה של כל המידע, אבל יכול מאוד להיות שיורש העצר ידע על האירוע הטרגי הזו – אולי הוא ידע ואולי לא!".

בכך, סתר טראמפ את קביעת סוכנות הביון האמריקנית, שהובא ב"וושינגטון פוסט", לפיו התגבשה ההערכה כי מוחמד בן סלמאן הוא שהזמין את החיסול.

תגיות:האו"םסעודיהמוחמד בן סלמאןג'מאל חאשוקג'י

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה