חדשות בארץ

שליח ארצות הברית למזה"ת: "אם עסקת המאה תיכשל – אבין מדוע"

אדריכל תכנית השלום האמריקנית, ג'ייסון גרינבלט, נשמע הערב פסימי באשר לסיכויי ההישרדות של עסקת המאה, כאשר הוא מאשים בחריפות את הפלסטינים. למרות זאת, גרינבלט מסתייג מהתבטאותו אתמול אודות זכותה של ישראל לספח באופן חד-צדדי, ואומר כי "אף אחד לא צריך לנקוט במהלכים חד-צדדיים, עד שנחשוף את התוכנית לכל הפחות"

גרינבלט בוועידת הג'רוזלם פוסט, אתמול (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)גרינבלט בוועידת הג'רוזלם פוסט, אתמול (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
אא

"ממשלת ישראל לא תיוצג בוועידה אך אנשי עסקים ישראלים יהיו שם", כך הצהיר הערב (שלישי) שליח הממשל האמריקני למזרח התיכון, ובכך אישר את דבריו, אתמול, של בכיר בבית הלבן. הצהרתו של גרינבלט באה בניגוד לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר שעות קודם לכן כי ישראל תשלח נציגות מטעמה.

ימים ספורים לפני השקת הוועידה הכלכלית בבחריין, התראיין גרינבלט לחדשות 12 וטען כי ההחלטה שלא לזמן נציגים מממשלת ישראל נובעת מכך כי הממשל האמריקני לא רצה "להפוך את העניין לפוליטי". לדבריו, "המטרה שלנו היא להציג תוכנית כלכלית שהפלסטינים יוכלו להפיק ממנה תועלת רבה, כמו גם הירדנים והמצרים". עם זאת, שליחו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ תקף בחריפות ההנהגה הפלסטינית כשהוא טוען כי החלטתם להחרים את הסדנה בבחריין "יפגע בפלסטינים".

בניגוד לדיווחים בחודש שעבר כי שר האוצר משה כחלון צפוי לעמוד בראש המשלחת הישראלית ביחד עם שרי אוצר ממדינות נוספות, אתמול דווח ב'הארץ' מפי גורמים בסביבתו כי השר לא ישתתף בוועידה בשבוע הבא. "אנחנו רוצים שהסדנה תתמקד בעסקים", אמר גרינבלט והוסיף: "ישתתפו בה שרי אוצר ממדינות אחרות כי אנחנו חושבים שהם עשויים לתרום לתוכנית ולתת לנו תובנות כלשהן, אבל כדי לא להפוך את העניין לפוליטי החלטנו שממשלת ישראל לא תהיה שם, אלא רק נציגים מהמגזר הפרטי".

מאז הודעת הממשל על כינון ועידה כלכלית, הרבו הפלסטינים לקבול כי תחת שלום אזורי, מנסה הממשל האמריקני להזרים לידיו סכומי-עתק במטרה להרפות מהתנגדותם העקרונית לתהליך השלום. הערב, הדף גרינבלט את הטענות וחידד את המסרים לקראת השקת תכנית השלום: "חשוב להדגיש כי זהו חלק ראשון בעסקה בת שני חלקים. יש הרבה דיבורים שאנחנו מנסים כביכול לשחד את הפלסטינים, שזה שלום כלכלי בלבד, אבל זה לא נכון לחלוטין. אנחנו לא יכולים לכונן שלום בלי לדאוג גם לצד המדיני וגם לצד הכלכלי".

יחד עם זאת, גרינבלט, שהתייחס לחרם שהטילו ברשות הפלסטינית על תכנית השלום "הנוטה באופן מובהק לכיוון ישראל" לטענתם, אמר כי הוא "לא מופתע מהצד הפלסטיני". לדבריו, "אני חושב שלפעמים הם מקבלים החלטות שלא מועילות לא רק לשלום אלא לבני עמם". שליח טראמפ הוסיף כי הוא "לא מופתע ולא מאוכזב" מהחלטתם שלא להשתתף. "בצד הישראלי אין סיבה להתאכזב, ממשלת ישראל סייעה לנו רבות במהלך השנתיים ורבע האחרונות. אם יתמזל מזלנו ונוכל להשיג הסכם מדיני יחד עם חזון כלכלי אני סמוך ובטוח שממשלת ישראל תסייע מאוד במסגרת הרעיונות שיגובשו וקרוב לוודאי שגם תשפר אותם, ויש לנו זמן לעשות את השיפורים האלה בהמשך הדרך".

 

"אם לא נזכה לתמיכה שאנחנו רוצים, נבין את העיתוי"

אתמול, במהלך הוועידה השנתית של הג'רוזלם פוסט בניו יורק, הודה גרינבלט כי הממשל צפוי לפרסם את תכנית השלום שלו עד לאחר הבחירות "אולי ל-6 בנובמבר". לצד זאת הבהיר כי ההחלטה הסופית על כך תתקבל אחרי הוועידה הכלכלית בבחריין.

היום, כאשר נשאל על כך שוב, נשמע גרינבלט פחות בטוח בעצמו, כאשר הדגיש כי "עוד מההתחלה אני לא נוקב בתאריכים, אני לא נוקב בתאריך שבו נחשוף את התוכנית ואני לא אנקוב בתאריך שבו נצליח או ניכשל. אני חושב שנדע כשנדע. נדע כשנחשוף משהו ונראה אם נזכה לתמיכה, ואם לא נזכה לתמיכה שאנחנו רוצים, נבין את העיתוי".

באשר לאופי הסדנה הכלכלית, אמר השליח המיוחד: "ג'ארד קושנר וצוות של  מוכשרים מאוד מהמועצה לביטחון לאומי, ממשרד החוץ, ממשרד האוצר ורשויות שונות בארה"ב, אנשי המגזר הפרטי וארגונים בינלאומיים עבדו קשה מאוד כדי לגבש את החזון למען הפלסטינים. אם נשיג הסכם פוליטי זה מה שיכול לקרות, אלה הדברים הגדולים והרבים שהפלסטינים יוכלו ליהנות מהם".

לאחר שאתמול תמך באופן מלא בדבריו של שגריר ארצות הברית דייוויד פרידמן, שאמר כי לישראל הזכות לספח לפחות חלקים מהגדה המערבית, גרינבלט הבהיר כי הוא "לא חושב שאף אחד צריך לנקוט במהלכים חד-צדדיים, עד שנחשוף את התוכנית לכל הפחות. אני לא חושב שזה יועיל לאיש. זה סכסוך קשה ומורכב, הוא נמשך כבר הרבה זמן, אני חושב שכל מי שמבין את האופי של הסכסוך הזה מבין את סיכויי ההצלחה בעיתוי הנוכחי אבל אנחנו כמובן מקווים להצליח".

"אם נצליח", המשיך שליח טראמפ, "אנחנו מקווים להבטיח שאנשים יבינו את הסכסוך טוב יותר, שאנשים יוכלו לחלום, לקוות ולשאוף למה שיכול להיות במקום למה שיש. אני לא רוצה לנקוב במספר לסיכויי ההצלחה אבל אני סבור שאנחנו חייבים לנסות לפעול למען מטרה מסוימת. אם ניכשל - אבין מדוע".

תגיות:ג'ייסון גרינבלטעסקת המאהדונלד טראמפהוועידה בבחריין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה