טורים אישיים - כללי

די לכפייה החילונית

אין פה כפייה דתית. להיפך, מי שאינו מאפשר את החרם מפעיל כפייה חילונית. החילונים יגידו לחרדים היכן לרכוש בקבוקי יין? ארגוני הפמיניסטיות יאסרו על אישה חרדית ללמוד באקדמיה בהפרדה?

  • ח' סיון התשע"ט
(צילום: Nati Shohat/Flash90)(צילום: Nati Shohat/Flash90)
אא

לא בכדי הדברים הקיצוניים ביותר בנוגע ליחסי דת ומדינה נשמעו מפיו של בצלאל סמוטריץ׳ — "מדינתו של העם היהודי תחזור להתנהל כפי שהתנהלה בימי דוד ושלמה, על פי משפט התורה" — ולא מאחד הח"כים החרדים. החרדים אפילו חשו שלא בנוח למשמע הדברים. ח״כ משה גפני אמר: "אנחנו לא נגיד כמו סמוטריץ' שאנחנו רוצים מדינת הלכה. לא מביאים את בית המקדש או המשיח באמירה או בחוק, ולכן האמירות האלה אינן נכונות. הרצון שלנו הוא לשמור על הסטטוס קוו".

כמי שמייצג את הציונות הדתית, סמוטריץ' רואה במדינת ישראל "אתחלתא דגאולה" ואמצעי שיוביל לחזון אחרית הימים. מנגד, החרדים, האמונים על תפישת "הגלות בין יהודים", סבורים כי המדינה הינה מכשיר טכני ומשמשת כמסגרת קהילתית רחבה לכלל היהודים המתגוררים בה, אך אין להם שאיפה להחיל עליה תפישה הלכתית. לדידם, אנחנו כאן בגלות בדיוק כפי שהיינו בפולין ובליטא, כמו מאות אלפי חרדים היום בברוקלין ובאנטוורפן.

אמנם, בניגוד לחרדים בחו״ל, שאינם מתעניינים בצביון מדינתם, מבקשים החרדים בישראל לשמור על צביונה של המדינה היהודית ולהכיר בפרהסיה שלה כמייצגת את העם היהודי, ולכן הם דורשים לשמור על נראות יהודית בשבתות ובחגים ולשמר את אחדות העם באמצעות חוקי הנישואין והגירושין. אולם אין להם שאיפה להפוך את ישראל למדינת הלכה. האינטרס הראשון במעלה הוא לשמור על ״יבנה וחכמיה״, לדאוג לצורכי הגטו ולעמוד על משמר החומות של תפישת ההיבדלות החרדית. החרדים אינם מעוניינים בכפייה דתית, אלא רוצים להגן על אורחות חייהם ולהציל עצמם מכפייה חילונית.

יו״ר יש עתיד יאיר לפיד אמר בשבוע שעבר, כי ״‏העובדה שביבי נכנע לדרישת יהדות התורה להכניס לחוק הפרדה בין גברים לנשים במקומות ציבוריים היא לא פחות מטירוף הדעת. האיש ש–20 שנה מדבר נגד איראן, מייבא אותה לכאן״. זהו טקסט שקרי, שכן החרדים אינם דורשים להכניס לחוק הפרדה בין המינים במקומות ציבוריים. אם זה היה כך, זו היתה באמת כפייה דתית. החרדים דרשו בסך הכל לבטל את האיסור על הפרדה, דרישה לגיטימית לחלוטין במדינה דמוקרטית. ירצו, יפרידו, לא ירצו — לא יפרידו. תנו לציבור את הזכות לבחור. מדוע להדיר גברים ונשים מסורתיים וחרדים מאירועים פומביים?

דברים דומים אפשר לומר על המתקפה על החרדים בעקבות ה"חרם" שהטילו על חברת פניציה. מדובר בזכות לגיטימית של יהודים חרדים, המבקשים שלא לרכוש תוצרת ממפעל שמחלל שבת. אין פה כפייה דתית. להיפך, מי שאינו מאפשר את החרם מפעיל כפייה חילונית. החילונים יגידו לחרדים היכן לרכוש בקבוקי יין? ארגוני הפמיניסטיות יאסרו על אישה חרדית ללמוד באקדמיה בהפרדה?

הצביעות וכפל הלשון של המחנה הדמוקרטי והפלורליסטי מקוממים. חרם על מוצרים מהתנחלויות צודק וראוי, אבל חרם חרדי על מפעל שפוגע ברגשות החרדים אסור. אנא מכם, מסיתים יקרים, אל תתערבו לנו באורחות חיינו ואל תנסו לכפות עלינו את הערכים שלכם בצבא, במערכת החינוך ובאזורי המגורים שלנו. תנו לנו לשמור על עצמאותנו. טלו קורה מבין עיניכם ותבינו, לא באנו להקים מדינת הלכה או להפעיל כפייה דתית, באנו בסך הכל למנוע כפייה חילונית.

תגיות:יאיר לפידכפייה דתית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה