חדשות בארץ

התשובה של נכי צה"ל להחרמה של מקדונלדס: 'שטח M'

השתתפות במכרז ממשלתי - כן, הפעלת סניפים ביהודה ושומרון - לא: ענקית המזון המהיר מתחרה על מכרז ממשלתי להפעלת מזנון בנתב"ג, ובפורום נכי צה"ל החלו לצאת במאבק נגד החברה והציבו מחוץ לסניפים שלטים הקוראים לציבור להחרים את החברה

מקדונלדס (צילום: שאטרסטוק)מקדונלדס (צילום: שאטרסטוק)
אא

בעקבות הדיווח כי ענקית המזון האמריקנית 'מקדונלדס' משתתפת במכרז הממשלתי של רשות שדות התעופה על ספקית מזון בשרי מהיר בשדה התעופה, במערכת הפוליטית ומחוצה לה התעוררה סערה לאחר שזו מסרבת לפעול בשטחי יהודה ושומרון.

במסגרת המחאה, שהחלה במערכת הפוליטית והתפשטה למחאות אזרחיות-ספונטניות, הציב פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל שלטים מחוץ לסניפי החברה ברחבי תל אביב. השלטים הנושאים דמיון רב לשלטי האזהרה בכניסה לשטחים פלסטינים, נכתב: "השטח שלפניך הינו 'שטח M', שטח בשליטת חברה המחרימה חלקים בישראל. הכניסה אליו מהווה תמיכה בחרם".

עם דבר הפרסום על השלטים לא היה ברור מי עומד מאחוריהם, עד שבפוסט בעמוד הפייסבוק שלהם, הודו בפורום כי הם אחראים  לכך. "פורום נכי צה"ל מורכב ממאות לוחמים אשר נפצעו במסגרת פעילות המבצעית בזמן שהם מגנים על כל חלקי מדינת ישראל".

"מדינת ישראל היא הבית שלנו", כתבו. "היא יקרה לנו, ובדיוק בגלל זה אנחנו לא יכולים להמשיך ולשתוק שיש מי שמנסים לפגוע בנו". עוד הוסיפו בפוסט: "ההחלטה של מקדונלדס לא לפתוח סניפים מעבר לקו הירוק היא בזויה, אבל אם עמרי פדן שעומד בראש החברה והיה ממקימי 'שלום עכשיו' רוצה לעשות כך - זאת זכותו".

"אבל במדינת ישראל יש חוק - חוק החרם", חידדו. "והחוק הזה בא להתמודד בדיוק עם חברות כמו מקדונלדס שמצד אחד מבקרות את מדיניות מדינת ישראל ופועלות להחרים חלקים מהאוכלוסיה, אבל מצד שני אין להן שום בעיה להתמודד למכרז ממשלתי ולהתפרנס מאותם אזרחים שהם מחרימים".

בפורום נכי צה"ל תקפו כי בלתי מתקבל על הדעת כי חברה שמחרימה את  ממשלת ישראל תקבל זיכיון להפעיל עסק  בכניסה הקדמית למדינה - בשדה התעופה. "אז החגיגה הזאת מסתיימת היום. עמרי פדן (מנכ"ל מקדונלדס ישראל – א.פ.) חייב להבין שלאידיאולוגיה שלו יש מחיר - והיום אנחנו מגישים לו את החשבון".

 

"צביעות בלתי נסבלת"

 

מחברת מקדונלדס נמסר בתגובה: "לחברת אלוניאל, שפתחה בשנת 1993 בקניון אילון ברמת גן את הסניף הראשון של מקדונלד'ס במזרח התיכון, מעולם לא היה זיכיון לפתוח סניפים בגדה המערבית".

מחאת פורום נכי צה"ל מצטרפת, כאמור, למחאתם של מספר פוליטיקאים שתקפו את המהלך בעקבות מכתב שפרסם ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, ששיגר אתמול מכתב לשר האוצר משה כחלון ולשר התחבורה ישראל כץ, בדרישה לפעול על פי חוק החרם ולאסור על חברת מקדונלדס להתמודד במכרז של רשות שדות התעופה על הפעלת חנות לממכר מזון בשרי בשדה התעופה. לדבריו: "מכיוון שניתנה לשר האוצר האפשרות על פי חוק החרם – להגביל חברות המחרימות את ישראל או חלקים ממנה, מלהשתתף במכרזים של המדינה, ומכיוון שחברת מקדונלדס מסרבת להכניס חנויות שלה ליהודה ושומרון, וזאת בגלוי, אני קורא לשר האוצר לממש את יכולתו. לא ייתכן שמדינת ישראל תלין על מדינות אחרות המאפשרות פעילות ל bds ולארגוני חרם אולם לא תפעל בעצמה בכלים שיש לה נגד אותם ארגונים".

דגן הוסיף: "חברת מקדונלדס ישראל בראשותו של עמרי פדן מחרימה באופן גס וברור את אזרחי ושטחי מדינת ישראל מעבר לקו הירוק. החרם הבוטה לא נעשה כבדרך אגב, אלא בצורה רשמית וגלויה, כפי שדאג להדגיש עמרי פדן בשנת 2013 כאשר סירב בתוקף לפתוח סניף של הרשת באריאל דבר אשר כזכור לכם עורר סערה ציבורית גדולה וצודקת.

"כעת, מבקש עמרי פדן שמתנגד למדיניות מדינת ישראל מעבר לקו הירוק ולהשקפותיהם של מיליוני אזרחים-, להתפרנס מהם ולהפוך לספק יחיד בנתב"ג, דבר אשר יוביל למצב אבסורד לפיו אותם אנשים אשר סובלים מהחרם, ימצאו עצמם במצב בלתי נסבל בו יצטרכו להחליט אם לרכוש במסעדה אשר מחרימה אותם או לקוות לפתרון חלופי", כתב דגן.

גם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, תקף את המהלך: "שיא האבסורד הוא שמדינות בעולם ולאחרונה בגרמניה החליטו להוציא אל מחוץ לחוק ארגוני BDS וארגונים הקוראים לחרם על ישראל וכעת בחברות ובגופים בבעלות ממשלת ישראל תינתן לחברות שמחרימות במופגן חלק חשוב מהמדינה שלנו, להתמודד במכרזים".

תגיות:מקדונלדסיהודה ושומרוןיוסי דגןנכי צה"לחוק החרם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה