חדשות בעולם

ללא תנאים מוקדמים: ארצות הברית תקיים משא ומתן עם איראן

בהמשך לדבריו של טראמפ ובניגוד מוחלט להצהרות קודמות, מזכיר המדינה האמריקני עושה סיבוב פרסה ומודיע כי הממשל יהיה מוכן לדון עם איראן ללא תנאים מוקדמים. עם זאת, פומפאו עמעם במעט את הצהרתו ואמר כי יתקיים רק אם. איראן תתנהג "כמו מדינה נורמלית"

פומפאו . (צילום: שאטרסטוק)פומפאו . (צילום: שאטרסטוק)
אא

פליק-פלאק נוסח וושינגטון: מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הודיע היום (ראשון) כי ארצות הברית תישא ותיתן עם איראן ללא תנאים מוקדמים, כאשר זו האחרונה תיעתר למתן את התנהלותה. במקביל, פומפאו הדגיש כי הממשל ימשיך בהפעלת מכבש הלחצים הכלכליים על הרפובליקה.

"נשוחח עם איראן כאשר תתנהג כמו אומה נורמלית", אמר מזכיר המדינה בביקורו בשוויץ. "הבעיות נוצרו בגלל 40 שנות המשטר במדינה, ולא בשל הסנקציות". ברמיזה הנוגדת את דבריו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בנוגע לחוסר הרצון של הממשל להחליף את הממשלה באיראן, פומפאו הדגיש כי "המאמצים להחליף את המדיניות הזדונית של המשטר באיראן יימשכו".

דבריו של פומפאו, שכאמור הועברו בפגישתו בשוויץ, לא נאמרו על חלל ריק. מאז חילופי השלטון בטהראן ועליית הקיצונים. ב-1979, שוויץ משמשת כמייצגת האינטרסים של וושינגטון בטהראן,  ומכאן הביקורים התכופים של בכירי הממשל האמריקני בשוויץ, הנעשים המטרה לבנות ערוץ הידברות שימנע את ההסלמה במפרץ. בחודש שעבר דווח כי טראמפ העביר לנשיא השוויצרי את מספר הטלפון האישי שלו תוך שהאחרון מתבקש להעביר זאת לבכירי השלטון בטהראן.

 

אחורה פנה, קדימה צעד: ממדיניות בדלנית חסרת פשרות, להתרפסות מלאת פשרות

 

על רקע זה אמר טראמפ בשבוע שעבר כי הממשל כלל לא מעוניין בהפלת השלטון האיראני. "אנחנו לא מחפשים שינוי במשטר באיראן", הצהיר. "אלא רוצים שלא יהיה להם נשק גרעיני", הוסיף וכיוון את דבריו לראש ממשלת יפן, שינזו אבה, הידוע בשל קשריו הטובים עם איראן. "בגלל הסנקציות והמצב הכלכלי במדינה, איראן חוזרת אחורה בתמיכה בטרור במזרח התיכון".

נזכיר כי דבריו של טראמפ, ובפרט הצהרתו האחרונה של פומפאו, עומדים בסתירה מוחלטת להצהרות שנאמרו לפני כשנה בדיוק, אז הציג מזכיר המדינה שהחל אז את תפקידו, את נאום 12 הנקודות, שעמדו בסימן הפלת השלטון בטהראן, כאשר הוא מציג דרישות שהממשלה האיראנית לא יכולה לעמוד בהם.

בין הדרישות שהציב פומפאו: הוצאת כל הכוחות האיראניים מסוריה; הפסקת התמיכה בחיזבאללה; הפסקת האיומים לפגוע בישראל; הפסקת העשרת האורניום; מתן אפשרות כניסה בלתי מוגבלת לפקחי גרעין; הודאה מפורשת של איראן על כל המאמצים שעשתה עד כה כדי להשיג נשק גרעיני; הפסקת התמיכה במורדים החות'ים בתימן; ושחרור את כל האזרחים האמריקנים העצורים באיראן בגין האשמות שווא.

"אחרי שהסנקציות האמריקניות ייכנסו לתוקף במלואן איראן תידרש למאמצים כבירים כדי לשמור את הכלכלה שלה בחיים", אמר פומפאו והדגיש כי הממשל לא יקל בסנקציות כל עוד איראן לא תשנה בצורה דרמטית את מדיניותה התוקפנית.

פומפאו הוסיף ואיים: "הדרישות שלנו בנוגע לאיראן אינן בלתי הגיוניות – ותרו על התוכנית שלכם. אם הם יחליטו לחזור לתוכנית, אם הם יחליטו להעשיר שוב אורניום, אנחנו מוכנים לגמרי להגיב גם על זה. אני מקווה שהם יקבלו החלטה אחרת ויבחרו בדרך אחרת". נוסף לזאת, המזכיר האמריקני התחייב כי הממשל לא ינהל כל משא ומתן על הסכם הגרעין במתכונתו הנוכחית, אלא אם איראן תביע נכונות מוצהרת לעשות "שינויים מהותיים" בהסכם.

וכאילו כדי לחזק הערכה כי ארצות הברית חפצה בהפלת המשטר בטהראן, בכיר איראני מיהר אז להתראיין לסוכנות הידיעות רויטרס, ואמר  כי מהצהרותיו של פומפאו ניתן ללמוד על הכוונות הנסתרות של ארצו להפיל את שלטון האייתוללות. "אמריקה רוצה להפעיל לחץ על איראן כדי שהיא תיכנע ותקבל את דרישותיה הבלתי חוקיות. דבריו מוכיחים שאמריקה חותרת בוודאות להחליף את המשטר באיראן".

תגיות:מייק פומפאודונלד טראמפאיראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה