חדשות בארץ

טראמפ על המשבר הפוליטי בישראל: מקווה שנתניהו יקים קואליציה

נשיא ארצות הברית הביע תקווה כי "הדברים יסתדרו" על מנת שיוכל לעבוד עם ראש הממשלה נתניהו לקידומה של הברית בין שתי המדינות. לאחר שהכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק לפיזורה, נמשכים המאמצים למצוא מוצא למשבר שיזם אביגדור ליברמן

טראמפ ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)טראמפ ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

עידוד נשיאותי: נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שיגר הערב (שני) מסר של חיזוק לראש הממשלה בנימין נתניהו, העומד בפני אחד הרגעים הדרמטיים ביותר בחייו הפוליטיים.

"מקווה שהדברים יסתדרו עם הקמת הקואליציה של ישראל, וביבי ואני נוכל להמשיך להפוך את הברית בין אמריקה וישראל לחזקה הרבה יותר. יש עוד הרבה מה לעשות", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

זמן קצר לאחר דבריו של טראמפ, אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק שהגיש חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד) לפיזור הכנסת ה- 21 ולהליכה לבחירות חוזרות. ההצעה עברה ברוב של 65 תומכים מול 43 מתנגדים. 6 חברי כנסת נמנעו. הערב, ככל הנראה, תיערך הצבעה נוספת על החוק – בקריאה ראשונה. בליכוד מתכננים להביא את החוק לאישור סופי ביום רביעי, זאת במידה ולא יחול מפנה דרמטי של הרגע האחרון במשבר אותו יזם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, סביב חוק הגיוס. המטרה בכך היא למנוע את חזרת המנדט להרכבת הממשלה לנשיא ראובן ריבלין והטלת התפקיד על מועמד אחר.

ליברמן הבהיר בצהריים – בהצהרה שמסר לתקשורת – כי אינו מתכוון להתפשר בסוגיית חוק הגיוס. למרות זאת, נמשכים הניסיונות הפוליטיים למציאת נוסחה שתגשר על הפערים. פגישה שנערכה בין ליברמן ונתניהו הסתיימה ללא תוצאות, ולפי חלק מהדיווחים חל אף פיצוץ שהקטין עוד יותר את הסיכוי הנמוך ממילא לפתור את המשבר. יו"ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, נועד בצהריים עם ליברמן בניסיון לשכנעו להגמיש את עמדותיו. על פי הדיווח של מיכאל האוזר טוב בגלי צה"ל, הרב פרץ והשר יריב לוין מנסים לקדם הצעת פשרה, לפיה חוק הגיוס בנוסחו המקורי יאושרר בהצבעה בממשלה, ותוחל עליו רציפות שתאפשר את המשך קידומו בכנסת מבלי לחזור על שלב הקריאה הראשונה. בנוסף, המפלגות החרדיות יוכלו להציג את התנגדויותיהם לסעיפים השונים בחוק, ובתוך פרק זמן של חודשיים וחצי יגובש נוסח סופי שיובא לאישור בקריאה שנייה ושלישית. על פי הצעת הגישור, החוק יעבור בהסכמת כל מפלגות הקואליציה, כשלכל אחד מהצדדים תהיה זכות וטו להתנגד לו. בשלב זה לא ברור האם ליברמן יהיה מוכן בכלל לשקול את ההצעה.

על רקע המשבר העמוק ביחסיו עם ליברמן, מסר הערב ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהרה לתקשורת, בניסיון נוסף להעביר את הכדור למגרשו של יו"ר ישראל ביתנו. הוא קרא לליברמן לנצל את הזמן שנותר ולהתעשת, ושיגר לעברו עקיצה כשאמר כי "נותרו 48 שעות. אפשר לעשות הרבה דברים ב-48 שעות" - רמיזה להצהרתו הידועה של ליברמן ב- 2016 כי אם ימונה לשר ביטחון הוא ידאג לחיסולו של איסמאעיל הנייה בתוך 48 שעות. נתניהו עשה שימוש בחיזוק שקיבל מעבר לים כשהזכיר את דבריו התומכים של טראמפ.

בתוך כך, לפני שעה קלה עשתה מליאת הכנסת צעד נוסף לקראת ההחלטה על בחירות חוזרות, כאשר אישרה את הקמתה של ועדה מיוחדת לדיון בהצעת החוק לפיזורה. 64 חברי כנסת הצביעו בעד, 46 התנגדו ולא היו נמנעים. בסיכום הדיון אמר חבר הכנסת מיקי זוהר כי "האירוע הזה ייזכר בתולדות מדינת ישראל לנצח על שמו של אדם אחד, ולא קוראים לו בנימין נתניהו. בנימין נתניהו עשה ככל יכולתו להקים ממשלה, ומי שהודיעו מראש וקבעו במסמרות שלא יישבו עם נתניהו אלו כחול לבן ומפלגת העבודה, ולכן לטעון שנתניהו הוא הסיבה לבחירות זה לא יותר ממופרך". זוהר הוסיף, בפנותו לספסלי האופוזיציה, כי "הסיבה הראשונה לבחירות הוא איווט ליברמן שלא מסכים להיכנס לקואליציה, והסיבה השנייה לבחירות זו השנאה התהומית שלכם כלפי אדם אחד, ראש הממשלה של מדינת ישראל, בנימין נתניהו. אם הייתם לוקחים את השנאה והופכים אותה לאהבה, לרצון טוב ולפתיחות, יכול להיות שניתן היה להקים היום ממשלת אחדות. אנחנו לא יכולים לשלוט ברגשות השמאל אלא לנסות ולשפר את רחשי הציבור בימין. אני עדיין מקווה שאיווט ליברמן יתעשת אך האופטימיות מתחלפת בפסימיות מרגע לרגע, ואני עדיין מקווה שיחול שינוי".

תגיות:דונלד טראמפאביגדור ליברמן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה