חדשות בארץ

נתניהו וראשי סיעות הקואליציה: ממשיכים במשא ומתן לפתרון המשבר, מתכוננים לבחירות

מתחזקת ההערכה כי קלושים הסיכויים למצוא מוצא מהמבוי הסתום אליו הוביל ליברמן את המערכת הפוליטית. בישיבה של נתניהו וראשי הסיעות עלה התאריך המועדף לבחירות חוזרות - ה- 27 באוגוסט

נתניהו וליברמן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)נתניהו וליברמן, תמונת ארכיון (צילום: פלאש 90)
אא

פגישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי המפלגות שהמליצו עליו בפני הנשיא הסתיימה לפני זמן קצר (שני). יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נעדר מהישיבה.

בפגישה הוחלט כי יימשכו המאמצים למצוא פתרון למשבר חוק הגיוס. במקביל תקודם בהליך מהיר הצעת החוק לפיזור הכנסת, כדי שניתן יהיה לאשרה באופן סופי ביום רביעי אם יתברר כי לא ניתן לכונן קואליציה. התאריך שעלה במהלך פגישה לקיומן של בחירות חדשות הוא ה- 27 באוגוסט. יו"ר הוועדה המסדרת של הכנסת, חבר הכנסת מיקי זוהר (ליכוד), מסר: "נתבקשתי על ידי ראשי הסיעות לתאם עם ליברמן מועד לבחירות. התאריך המועדף 27.8.19".

מוקדם יותר היום נפגש נתניהו עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, ובכך השלים את סבב הפגישות האישיות עם ראשי הסיעות בו החל אתמול. ליברמן הוזמן אף הוא לפגישה עם נתניהו, אך סירב להגיע. למרות הלחצים הכבדים המופעלים עליו, הוא מתבצר בדעתו ואינו מוכן לפשרה כל שהיא בסוגיית חוק הגיוס, ומתחזקת ההערכה כי קלושים הסיכויים למצוא מוצא מהמבוי הסתום אליו הוביל את המערכת הפוליטית.

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה אמש את הצעת הפשרה, שגובשה על ידי השר לשעבר אריאל אטיאס ואומצה על ידי ראש הממשלה. על פי ההצעה, חוק הגיוס יעבור בנוסח המקורי, שאושר על ידי משרד הביטחון – כדרישתו של ליברמן – אך יעדי הגיוס יוצאו מהחוק ויאושרו בהחלטת ממשלה. בתום ישיבת מועצת גדולי התורה, נמסר מהליכוד כי היא קיבלה את המתווה של נתניהו: "זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן – אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

מישראל ביתנו נמסר בתגובה כי "ההזמנות למפגשים אישיים אצל ראש הממשלה, כמו גם הודעה ממועצת גדולי התורה 10 דקות לפני מהדורות הערב – אלו שני צדדים של מהלך אחד הנועד להפעיל לחץ על חבר הכנסת ליברמן. תכליתו של המהלך הוא לתפור את האשמה על ליברמן ועל ישראל ביתנו כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת. האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו. לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מראש הממשלה להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן. בכל אופן ההצעה שלנו מונחת על השולחן, פרסמנו אותה ברבים ואין בכוונתנו לוותר על עמדתנו העקרונית". ליברמן אמור למסור בצהריים הצהרה, בפתח ישיבת סיעתו בכנסת.

על פי הדיווח בכאן חדשות, בקואליציה שוקלים את האפשרות להוציא את סוגיית חוק הגיוס מההסכמים הקואליציוניים. במידה ופשרה זו תתקבל על דעת כל המפלגות – כולל ישראל ביתנו – יהיה צורך בפנייה לבג"ץ בבקשה לדחות שוב את מועד חקיקת החוק.

אלקין: התנהלות ליברמן "קיצונית"

בליכוד ובמפלגות החרדיות מאשימים את ליברמן כי הוא פועל להפלתו של נתניהו. חבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) אמר אתמול – בראיון לכאן רשת ב' – כי "חוק הגיוס הוא תירוץ ברור לחלוטין. אם באמת ליברמן היה רוצה חוק גיוס נורמלי שיתנהל כמו שצריך – היה צריך לדון עליו בוועדה, לדון עליו הוא ואנחנו אם זו כוונתו. הוא מתכוון למשהו אחר לחלוטין, אך הוא לא יכול להגיד שהוא הולך נגד ממשלת ימין בראשות נתניהו, בגלל שבוחריו הם אנשי ימין. לכן הוא אומר כל הזמן 'לא אמליץ על מישהו אחר, רק על נתניהו', כשבסופו של דבר הוא מתכוון להפיל אותו על רקע פרסונלי. זו האמת ואין בלתה".

השר זאב אלקין אמר הבוקר כי "כנראה מנוי וגמור עם ליברמן למנוע הקמת ממשלה בראשות נתניהו ולשלוח את כולם לבחירות". בראיון לאסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בכאן רשת ב', הגדיר אלקין את סירובו של ליברמן להיפגש עם נתניהו כ"התנהלות קיצונית". הוא הוסיף כי לצערו "גם הונאה לגיטימית בפוליטיקה. פוליטיקאי יכול להגיד לציבור בוחריו שהוא רוצה ממשלת ימין, ואז כשהוא בא להקמת הממשלה הזו – לשים תנאי שהוא יודע מראש שהוא בלתי ניתן ליישום. הרי ליברמן ידע שברגע שיש מחלוקת עם החרדים – אין סיכוי שהוא יעשה אפס פשרות והם יעשו מאה אחוז של פשרות. אין חיה כזו בפוליטיקה".

"המחלוקת הכמעט יחידה שנשארה היא סביב חוק הגיוס", ציין אלקין, "ולכן מתסכל אותי מאוד שכל המדינה תוציא 3 מיליארד שקל על בחירות, ועל מה? על השאלה איפה אותם מספרי גיוס יהיו כתובים – בהחלטת ממשלה או בחוק. זה לא משנה כהוא זה. ברור שיש כאן הטעיה של הציבור. כשהלכנו לבחירות, ליברמן לא אמר שהוא אולי יישאר בחוץ או יגרום לבחירות חוזרות, הוא אמר שברצונו להיכנס לממשלה בראשות נתניהו. למרות שכל דרישותיו האחרות נענו, הוא גורר את המדינה לחצי שנה של שיתוק ולהוצאות מטורפות".

תגיות:אביגדור ליברמןזאב אלקין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה