כתבות מגזין

700 איש בחתונה כשרה – שכמעט היתה רפורמית

הרב ישראל מאיר ריאני, יוזם הארגון "בנועם", מספר על המאמץ לקרב יהודים בנועם ובאהבה, ועל המטרה הברורה שלא לוותר על אף יהודי. טפח מהשליחות הגדולה של הארגון

  • כ"ב אייר התשע"ט
עם הראשון לציון, הרב יצחק יוסףעם הראשון לציון, הרב יצחק יוסף
אא

במהלך השיחה שניהלנו עם הרב ישראל מאיר מאיר ריאני (37) מייסד ארגון "בנועם" שהינו ארגון המאגד בתוכו עשרות רבנים ברחבי הארץ המעניק שירות בכל נושא היהדות והמסורת לציבור הרחב, להטו גבר. להט ערכי תורני, חדור מטרה, של דברים היוצאים מן הלב. חביבותו ושלוות רוחו אמנם נותרו בעינן, אך קולו נסדק והפך נוקב. "אוי לנו מעלבונה של תורה", ריחף מעל כל משפט שנאמר בדבריו שנסובו בעיקר על תחושתו בין מה שהמציאות מוכיחה בפנינו, למול תצוגתה בפני הציבור. עובדות מול בדיות. אמת כנגד היעדרה.

 

פייק ניוז

על נחיצותו של הארגון שכבר פועל מספר שנים יעיד הרב ריאני מאוחר יותר, על פעילותו של הארגון יעדו עשרות אלפי תושבי ישראל, החילוניים ברובם, שנזקקו לו.

ארגון בנועם למעשה הוקם ביוזמתו של הרב ריאני לפני למעלה משלוש שנים, "הארגון אמנם היה ביוזמה שלי", אומר הרב ריאני, "אבל הוקם על ידי רבנים צעירים ומנוסים בפעילותם הנמרצת למען הקהילה, כשירות לקהילה היהודית בארץ ומתוך תחושה של שליחות אישית וציבורית ורצון אמיתי לסייע לכל אזרחי ישראל באופן אישי ולחברה ככלל".

מה זה אומר?

"לתת לציבור כתובת מרכזית אליה ניתן לפנות בכל נושא הקשור ליהדות ולקבל מענה ענייני, אדיב ותומך ועל ידי כך לפתוח בפני הציבור הישראלי את השער לתחומים שונים של עורך חיים יהודי, המנהגים, החגים והמועדים. אני  סבור כי מענה שניתן לאזרח מתוך כבוד ואהבה הוא דרך להחזיר אלינו את היהדות היפה, המחבקת, שאיחדה אותנו במשך אלפי שנים חרף כל הסיכויים. הקמנו מוקד מרכזי המרכז את כל נושא היהדות, ההלכות והמסורת, ונותן לפונים מענה מהיר וידידותי".

יש דרישה לכך?

"רוב הציבור בישראל הוא ציבור יהודי מאמין", אמר הרב ריאני "ציבור בעל זיקה למסורת ישראל סבא מינקותו, זו לא תחושה, זו לא איזו פנטזיה שאנחנו מוכרים לעצמנו אלא עובדות שמוכחות פעם אחר פעם בכל המדדים בסקרים ובתוצאות אמפיריות בבחירות. זה ציבור שמוכיח שהוא המשך ישיר לעם אשר ראה בסיני את הקולות ואת הברקים, ואף על פי שבמרוצת הדורות חלק ממנו חטא ואולי אינו מקיים תרי"ג מצוות אף על פי כן ישראל הוא. למול העובדה הזו שאין עליה עוררין, כי עובדה היא, ניצבים להם מספר גורמים שמציגים את היפוכה. התקשורת בעיקר, ואלו שמזינים אותה, כל מיני בעלי אינטרסים זרים שאינם מן העניין. אדם שצורך תקשורת, והיום ישנן מספר דרכים לצרוך אותה, נדמה לו שהוא חי בשני עולמות שהם הפכים גמורים. כאילו התקשורת מדברת על עם אחר ועל מדינה אחרת. והאדם הממוצע עומד ומשתאה. זוהי אנומליה שאין לי את הכלים לדעת אם היא קיימת במקומות נוספים בעולם, אך בוודאי היא קיימת בישראל".

עם מרן הרב חיים קנייבסקיעם מרן הרב חיים קנייבסקי

תוכל להיות יותר מדויק?

"בהחלט. אני אתן לך דוגמה פשוטה מאוד מתחם עיסוקנו בארגון 'בנועם'. אני יכול לקבוע בוודאות שכיום הרבנות הראשית ושני הגאונים שעומדים בראשה, וגם הזרוע הביצועית שלה, הלא הן המועצות הדתיות בישראל, הם הגוף הכי יעיל בישראל. לא אני קבעתי את זה - אלא מוסדות רשמיים חילוניים מובהקים שבדקו את כל הפרמטרים שבהם גופים ציבוריים נבחנים והם קבעו זאת בהשוואה לשאר מוסדות הציבור הממשלתיים, כולל רשויות מקומיות, ביטוח לאומי וכיו"ב. הם קבעו זאת, לא אני. אנחנו בנועם, כארגון התנדבותי, מהווים השלמה וידא אריכתא של הרבנות הראשית ושני הרבנים הראשיים, ומשלימים אותה במקומות נוספים שתכף נרחיב עליהם. עכשיו קח את העובדה הפשוטה הזו, שהיא אמת עובדתית, ותנסה 'למכור' אותה לתקשורת היום. יחשבו שנפלת על הראש. למה? כי הם התחילו להאמין בשקר ובמציאות הבדויה שהם בעצמם יצרו".

אבל הציבור יכול לראות שהמציאות שמדברים עליה בתקשורת שונה. אז מה החשש הגדול?

"זהו, שלא. הדברים הללו מחלחלים, טיפין טיפין, עד שהופכים ל'אמת'. מה יעשה אדם שכל יום צורך בתקשורת שהרבנות מושחתת, ומה שמעניין אותם זה רק הכסף, והם טפילים ומוצצי דם ה' ישמור ועוד כל מיני מרעין בישין. הוא אומנם מכיר בחוויותיו האישיות ובנקודות הממשק שלו עם המועצות הדתיות והרבנות הראשית  שאין הדבר כן, אבל הוא אומר לעצמו, 'בטח בעיר פלונית זה אחרת, או שמא אצלי זה היה ככה, אבל אצל אחרים המצב הוא כזה'. ואז בדיה הופכת ל'אמת' ומתקבעת ואין מי שיסתור אותה. זו הסיבה שבעצם החלטתי ליזום את ארגון בנועם".

 

שירות ללא תשלום

הרב ישראל ריאני נולד בבני ברק ("זכיתי בגדול") ולמד בישיבת "נתיבות התורה" בירושלים. הוא נשוי ואב לארבעה ילדים. את מסירותו ודבקותו שהביאה אותו להקים ולייסד את ארגון 'בנועם' שקיבל את ברכת הגר"ע יוסף זצ"ל, הוא ינק עוד בימי בחרותו עת נחשף למה שהוא הכיר כציבור שומרי התורה וכיצד הם הצטיירו בעיני הציבור החילוני מסורתי.

כאמור, ארגון בנועם מאגד עשרות רבנים ברחבי הארץ שללא דרישת תשלום מעניקים שירותים בכל נקודות הממשק של יהודי עם היהדות: "בכל נקודה שיש לאדם יהודי עם ההלכה היהודית תמצא אותנו", אומר הרב ריאני, "הרבנים המעולים שבארגון עורכים חופה וקידושין, רושמים נישואין, נותנים גישור וייעוץ זוגי, ברית מילה, ברית יצחק, פדיון הבן, בר מצווה, חנוכת הבית, אבלות לא עלינו, ואפילו ייעוץ וליווי משפטי בדרך ההלכה. כל זאת אנחנו עושים ללא דרישת תשלום מכל מי שנדרש לכך ובעיקר כשם הארגון - בנועם הליכות שכן דרכיה דרכי נועם".

ארגון בנועם מאגד עשרות רבנים ברחבי הארץארגון בנועם מאגד עשרות רבנים ברחבי הארץ

אתם לא בעצם תחליף לשירותי הרבנות והמועצות הדתיות?

"בדיוק ההיפך. אנחנו בעצם מביאים את הציבור הזה אל המועצות הדתיות ואל הרבנות. אנחנו לא מחתנים ולא נותנים כשרות, אנחנו נקודת הממשק, הוויז, אם תרצה, שמפנה אותם אל הרבנות והמועצות הדתיות שמבחינתנו ומחינת החוק הם הגורמים המוסמכים והיחידים לכך. אנחנו לא גוף נפרד, אלא חלק אינטגרלי ממנו. היד הארוכה שלו שבעצם נבעה מתוך העניין ששוחחתי איתך קודם. יש חשש שבגלל התדמית הנוראה שנוצרה, אנשים מתרחקים מהרבנות והמועצות הדתיות ופונים אל מקומות אחרים, אם הזה אזרחיים או רפורמיים וכו'. אנחנו כאן כדי להחזיר אותם למקום שממנו ישקו כל העדרים. אל מקור המים החיים. וזו עבודה קשה כמובן".

מה ההבדל ביניכם לבין ארגון "צהר"?

"צהר הוא אופוזיציה של הרבנות. הוא גוף נפרד שמצהיר שהוא לא מקבל על עצמו את הרבנות והמועצות הדתיות. בגלל כשלים שהיו בעבר הוא לא בא לתקן מבפנים, אלא הקים גוף נפרד. פרש מדעת התורה והלך לחצוב בורות נשברים בעצמו. חוץ מזה, שאנחנו נותנים שירות שאף ארגון לא נותן, בטח לא צהר. אנחנו נותנים שירותים בימי שישי, אין ארגון מוסדי בארץ שנותן שירות ביום שישי, אנחנו גם נותנים שירות במוצאי שבתות, ואפילו בשבתות (ברית מילה וכו') ואנחנו עושים זאת גם ללא תשלום, ודי לחכימא".

איך השירותים שאתם מעניקים פותרים את הבעיה של התדמית כלפי הרבנות?

"כשאדם מכיר רב אחד מהארגון, שבתוך עמו הוא יושב, ויודע את נועם הליכותיו ורואה כמה הוא בא לקראתו ללא שום אינטרס, כמה אהבה הוא נותן לכל יהודי, אז הוא אומר לעצמו 'הרבנים הם לא כל כך נוראיים'. וכמוהו יש עשרות, מאות ואלפים, ולאט לאט התדמית תשתנה, ואז יבינו שהתקשורת וגורמים נוספים מתארים מציאות מזויפת. אומרים על הרבנים שהם לוקחים כסף וזה כל מה שמעניין אותם. זה שקר גס. אנחנו עורכים חופה ללא דרישת תשלום. אתה יודע כמה לוקח רפורמי כדי לערוך חופה? בין שלושת אלפים שקלים לחמשת אלפים שקלים. מישהו שמע על זה? מוהל שלהם, ה' ישמור, לא יוצא מהבית אם לא נותנים לו 1500 שקלים וזה אם הוא רחום וחנון. הרפורמים, יקירי התקשורת, עוטפים את פעילותם במילים יפות כמו 'חתונה שווה' וכו', כשלמעשה ההיפך הוא הנכון. אנחנו ברוך ה' מעניקים את כל הדברים האלו ללא תשלום. אתה חושב שהציבור בסופו של דבר לא ישים לכך לב? קמעא קמעא השינוי הזה יגיע לכלל הציבור, ומאליו התקשורת כבר לא תוכל 'למכור' לציבור דברים שאינם קיימים, שאיך תעיד על המת בעודו חי? ועם ישראל חי".

 

לבכות על מדרגות הרבנות

הרב ריאני, כמו שהבנתם, חי בתוך עמו ומנסה למזג או כמו שהוא מגדיר "להחזיר את החיבור בין היהדות לעם היהודי שחלק ממנו נפרד ממנה", אבל גם הוא יודע שישנם דברים שבהם הוא לא יוכל לעזור, ושהם נמצאים על סדר היום הציבור גם בנקודות הממשק האלו.

יש הרבה מקרים שההלכה היהודית כובלת אותך מלסייע לציבור. מה אז עושים?

"כמובן שיש דברים שאנחנו לא יכולים לסייע בהם. אנחנו לא יכולים להשיא זוג שלא יכול להתחתן על פי דת משה וישראל. אנחנו לא יכולים להשיא גוי עם יהודיה, ולא יכולים להשיא כל מיני נישואים שעדיף לא לדבר עליהם שהיום נמצאים על סדר היום. בעניין הזה אנחנו לא נעבור על ייהרג ובל יעבור בפני אף אחד, אבל לא נעשה את זה בצורה סתמית, לא נוותר על אף יהודי, נסביר בנועם מדוע  אי אפשר, וגם אם זה לא הצליח, עדיין הרב יהיה בקשר עם הבחור או הבחורה הזו בהמשך חייהם.

סוכות עם ארגון בנועםסוכות עם ארגון בנועם

"בהקשר הזה אני ממש חייב לספר לך משהו ממש אקטואלי. מנכ"ל של חברה מאוד ידועה בארץ הוא כהן והכיר גרושה. הם באו להתחתן ברבנות והם כמובן אמרו להם שהדבר לא אפשרי. סוף סוף אנחנו מדברים על איסור תורה. השניים התחתנו אזרחית בקפריסין. לפני מספר שבועות התקיים פורום מנ"לים שמתכנס אחת לכמה חודשים. המנכ"ל הזה סיפר את הסיפור שלו תוך שהוא מביע ביקורת קשה מדוע הרבנות לא מאפשרת לו להתחתן. אחד מהנוכחים שם שמכיר את הארגון שלנו, פנה אליו אחרי המפגש והפנה אותו אלי. הבחור מתקשר ומספר את הסיפור. אנחנו בארגון לא דוחים אף אחד וקבענו להיפגש. איך אמרנו, 'לא מוותרים על אף אחד'. במקביל הרצנו את השם שלו ושל זוגתו במאגר שלנו, וגילינו שהחתונה של האישה מהבעל ממנו התגרשה נעשתה בשני עדים שהם דודים. היינו חתונה פסולה למהדרין. ואם החתונה פסולה, אז היא לא באמת גרושה. מיד פנינו לרב זבדיה כהן, שהוא אב בית דין ואחיו של הרב זמיר כהן, שפתר לנו עשרות מקרים סבוכים עם הגאונות שלו ו'כוחא דהיתרא' שיש לו, ותוך כמה שעות קבע להם מועד לחתונה. הם אגב אמורים להתחתן בימים אלו. יצאנו מבית הדין ובני הזוג ישבו על המדרגות והתחילו לבכות. ממש. שאלתי אותם למה אתה בוכים והם אמרו לי 'אתה יודע מה זה עבורנו להתחתן כדת משה וישראל?'. זה ארגון בנועם על רגל אחת אם תרצה".

יש לכם גם מחלקה משפטית, לא?

"כן בהחלט. נקודה חשובה מאוד. זו מחלקה מאוד אקוטית שגם אותה אנחנו נותנים כשירות ללא תשלום, ואמורה לפתור כל מיני בעיות מאוד סבוכות כמו צווי ירושה, עיכובי יציאה מהארץ וכו'. אנחנו שם בשביל כל הדברים האלו. בראש המחלקה עומד יהודי יקר, חסיד גור, הרב ענדין, שיש לו גאונות בתחום, ואין לך מושג כמה מקרים סבוכים משפטית הוא פתר לפונים".

 

וגם: שני סיפורים מרגשים

ארגון בנועם, כאמור, מודרך ומונחה על ידי גדולי ישראל שנתנו את ברכתם לארגון ובראשם הראשון לציון הרב יצחק יוסף, עליו אומר הרב ריאני: "גדול הדור והדרו שמיליונים יהודים ברחבי הארץ והעולם למדו את פסיקותיו והולכים על פיהן". כמו כן, בארגון מרבים להתייעץ עם יו"ר ארגון "הידברות" הרב זמיר כהן, שעליו מעיד הרב ריאני: "זכה לכתר כהונה כתר תורה וכתר מלכות. הדור שלנו זכה באחד הגדולים אשר קמו לו אשר עושה לילות כימים למען עם ישראל. אני רוצה לספר לך סיפור אחד שימחיש מהי גדולתו של הרב זמיר ומהי דעת תורה טהורה ונקיה שלו שבשלה הצלחנו להציל יהודי.

"לאחרונה, עמד יהודי יוצא ברית המועצות לשעבר להתחתן. הוא כבר סגר עם 'רב' רפורמי שיערוך את החופה, אחד מהרבנים של ארגון 'בנועם דניאלי' לזכרה של דניאלי זוננפלד ע"ה העוסק ברישום נישואים על פי ההלכה, יחד עם רעייתו שתחי' הצליחו לשכנע את הבחור לקיים חופה על פי ההלכה, ומיד המציאו לו, דרך מערכת טכנולוגית משוכללת שיש לארגון, את המסמכים הדרושים לחתונה כדת משה וישראל. ואז התברר שהוא עבר המרה בכנסיה אורתודוכסית, וכיהודי מומר, פסק אחד מבתי הדין, הוא אמור לערוך 'הטפת ברית', שהבחור לא היה מוכן לעבור. אנחנו חששנו כבר מהסיפור הזה, והעלנו את החשש בפני הרב זמיר כהן שפסק חד משמעית לא לוותר עליו בשום אופן. בסיעתא דשמיא גדולה תוך מאמצים גדולים הדבר הזה נפתר לאחר פתרונות הלכתיים למהדרין בהדרכת הרב. ואז הועלה החשש על ידי גורמים מסוימים שהוא כלל אינו נימול. אנחנו מדברים כבר על יומיים לפני החתונה, ואז הרמנו ידיים, כי הבחור לא התכוון בשום אופן שנבדוק אותו אפילו. התקשרתי לרב זמיר ואמרתי לו שאנחנו מרימים ידיים. הרב לא היה מוכן לוותר. 'לעשות פשוט את כל המאמצים', קבע. בסופו של דבר ולאחר שהרב של הארגון שליווה את הבחור הצליח לוודא את העניין יחד איתו, התקיימה החופה יום למחרת. בחופה הזו היו 700 איש. אם הרב לא היה מתעקש, היה עורך את החופה הזו רפורמי, ומאות האנשים שנכחו שם היו אומרים 'נו, הדבר כבר מקובל'".

על אלפי האנשים שנזקקו לשירות ארגון בנועם לא נוכל לספר אפילו מקצת שבמקצתם, ובכל זאת הרב ריאני "כדי לסבר אוזן ועין", כדבריו, "מהו חשיבותו של הארגון", מספר לנו סיפור קצר: "לפני מספר חודשים נולד תינוק בשבת בבית חולים הדסה עין כרם בירושלים. מסיבות קשות התינוק הזה ננטש על ידי אמו בבית החולים, ובשבת שלאחריה היה אמור לעבור ברית. פנו אלינו והרב בלנרו, מחדרה הסכים להגיע ולשהות כל השבת בבית החולים בירושלים כדי לקיים את המצווה. ברית המילה נערכה והמעמד היה מרגש מאוד לנוכח הנסיבות הכואבות. החלטנו לפרסם את הסיפור כדי להראות עד כמה צריכה להיות מסירות נפש עבור כל יהודי באשר הוא שם. הפרסום הזה הוביל למאות טלפונים מרחבי הארץ והעולם של הורים שהיו מעוניינים לאמץ את התינוק, וברוך ה' כרגע משפחה אמידה מחו"ל נמצאת בהליכים סופיים לאמץ אותו. זה ממש אפס קצה של מאות הסיפורים המרגשים המוכיחים שכאשר נלחמים על כל יהודי ונלחמים על עם ישראל הקב"ה לא ימנע טוב להולכים בתמים".

תגיות:ארגון בנועםהתקרבות ליהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה