חדשות בארץ

דרמה: מועצת גדולי התורה אישרה את מתווה הגיוס של נתניהו

לאחר שהעבירו את הכדור לידי ליברמן, שעל פי תוקם עוד הערב ממשלת ימין, בליכוד מנסים ללחוץ לפינה כאשר בשעה האחרונה הם מפרסמים הודעה כי על כלל הח"כים להתייצב מחר באולם המליאה להצבעה על פיזור הכנסת. "אין קיזוזים ואין היעדרויות", הבהירו. כצפוי, גם זה לא עזר ובישראל ביתנו הודיעו שהם הולכים עד הסוף

האדמו"רים החסידיים בדרכם לדיון, היום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)האדמו"רים החסידיים בדרכם לדיון, היום (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל אישרה הערב (ראשון) את מתווה הפשרה לסוגיית חוק הגיוס שגיבש בכיר ש"ס לשעבר, אריאל אטיאס – ואשר זכתה לגיבוי מראש הממשלה, בנימין נתניהו. לפי המתווה המוצע, מתכונת חוק הגיוס שגובש במשרד הביטחון תחת השר אביגדור ליברמן, יאושר בכנסת, אך יעדי הגיוס עצמם יקבעו בהחלטת ממשלה ולא בחוק של הכנסת. למעשה, זו הייתה נקודת המחלוקת העיקרית שגם עליה הובע מחלוקת ומשכך לא ברור האם יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, יסכים לה.

אלא, שתגובת ישראל ביתנו לא איחרה לבוא, שהיא, כצפוי, מסרבת לכל פשרה. "תכליתו של המהלך הוא לתפור את האשמה על ח"כ ליברמן ועל "ישראל ביתנו" כאשמים בבחירות חוזרות לכנסת", נכתב בהודעת המפלגה. "האמת שכל האשמה על בחירות חוזרות היא על הליכוד ועל העומד בראשו". במפלגה הוסיפו: "לאחר ניסיון כושל להקים ממשלה בתנאים מיטביים היינו מצפים מרה"מ להפעיל לחץ על המפלגות החרדיות והרבנים העומדים מאחוריהן". בישראל ביתנו שבו והבהירו כי הם מסרבים לכל הצעת פשרה וכי הם אינם זזים מעמדתם "העקרונית".

כאמור, שלושת הקווים המנחים של החלטת מועצת גדולי התורה החסידית כוללים יעדים ופקיעת החוק רק בממשלה ולא בחוק. בנוסף, בקווי היסוד של הממשלה יופיע הסעיף שלא יגייסו שום בחור ישיבה בכפייה, כמו גם חקיקת פיסקת ההתגברות שתמנע מבג"ץ לבטל את החוק. המשמעות המידית של מהלך זה היה לעביר את הכדור לידיו של ליברמן, מהחרדים. משכך, מיהרו בליכוד לצאת עם ההודעה כי "מועצת גדולי התורה קיבלה את מתווה ראש הממשלה בעניין חוק הגיוס. זאת פריצת דרך שמאפשרת להשלים את חוק הגיוס. כעת הכדור עבר לאביגדור ליברמן - אם יסכים, יש ממשלת ימין עוד הערב".

על פי הדיווחים, האדמו"ר מגור בעצמו לא נכח בישיבה, אך יוצג בה על ידי אנשיו. במפלגות החרדיות, ש"ס ודגל התורה, הביעו תמיכה בהצבעה כשהם מבהירים כי עולה בקנה אחד עם האינטרס החרדי. על החשש מהליכה לבחירות חוזרות, אמר יו"ר יהדות התורה, יעקב ליצמן, בסוף הישיבה כי הוא "לא חושש מבחירות, נקבל 10 מנדטים".

ספין? בליכוד מנצלים את ההחלטה וזורקים את הכדור לליברמן

בעוד בגיזרה החרדית דואגים להעביר את הכדור למגרש של ליברמן, בליכוד החלו בבליץ תקשורתי שנועד ללחוץ את יו"ר ישראל ביתנו לפינה. על פי הודעה שפורסמה הערב, נדרשים חברי הכנסת של הליכוד להתייצב מחר, בשעה 16:00, במליאת הכנסת במטרה להעביר את חוק פיזור הכנסת – שכזכור רק לפני פחות מחודש החלה את דרכה. "הנכם מתבקשים להיות מחר בשעה 16:00 במליאה להצבעה על חוק פיזור הכנסת. הנוכחות חובה, אין קיזוזים ואין היעדרויות. נא לאשר!", נכתב בהודעה.

על רקע הדברים הללו, בכירים במפלגת הליכוד הסבירו היום כי "אם לא יהיה שינוי וכרגע הוא לא נראה באופק - הולכים שוב לבחירות". לדברי אותם גורמים, "זה כנראה מה שליברמן רצה והוא איכשהו חושב שיקבל יותר מנדטים". אותם גורמים בליכוד תקפו את יו"ר ישראל ביתנו ואמרו כי "ההתעקשות שלו לא ברורה, אין בה כלום ושום דבר מהותי".

מוקדם יותר הודיע ראש הממשלה על פגישת חירום שתערך הערב במשרד ראש הממשלה עם כל נציגי הסיעות, כניסיון "למנוע בחירות מיותרות". בהודעתו, הצהיר נתניהו כי הציב פתרון למחלוקת סביב סוגיית חוק הגיוס, ב"מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות". יחד עם ההודעה העמומה שלא פירטה מהו הפתרון, אמר נתניהו כי המתווה יהיה "מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה".

בעקבות הודעת נתניהו, מיהר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לשגר הודעה לפיה הוא לא מתכוון להגיע לישיבה מאחר, ומבחינתו, הנושא חתום. "עמדותיי ידועות, אין במה לדון", אמר לקשת 12.

בישיבת שרי הליכוד שהתקיימה מוקדם יותר היום, אמר נתניהו כי המפלגות החרדיות התקדמו ב-90% לקראת עמדתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בנוגע לחוק הגיוס השנוי-במחלוקת קשה. לפי נתניהו, כל הנקודות שעוררו התנגדות – הוסדרו בהסכמת הצדדים וכי המחלוקת היחידה שנותרה היא אם היעדים ייקבעו בידי החלטת ממשלה או בידי חוק של הכנסת. עם זאת, ראש הממשלה הדגיש: "אם לא יימצא פתרון, ביום רביעי נביא חוק לפיזור הכנסת בשלוש קריאות". עוד הוסיף, כי אם הבחירות לכנסת יוקדמו, כולנו תשולב ברשימת הליכוד.

בישיבה הבוקר, האשים נתניהו את הצדדים בכך כי "ניתן לפתור את המשבר אם רוצים אבל כנראה שלא רוצים". לדבריו, "הזוי לגרור את המדינה לבחירות אחרי שלושה חודשי ממשלת מעבר אבל אם לא תהיה ברירה ננסה ביום רביעי לפזר את הכנסת".

(עודכן: 20:55)

תגיות:אביגדור ליברמןחוק הגיוסמועצת גדולי התורהאריאל אטיאס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה