חדשות בארץ

נתניהו מכנס ישיבת חירום: "מאמץ אחרון למנוע בחירות". ליברמן: "אין על מה לדון"

משבר חוק הגיוס בין נציגי החרדים לישראל ביתנו עולה שולב: כמאמץ אחרון למנוע הליכה לבחירות חוזרות, בפעם השנייה ראש הממשלה נתניהו מכנס פגישת חירום בין כל ראשי הסיעות כאשר ליברמן מודיע מראש כי לא ישתתף בה. בתוך כך, ח"כ טיבי הודיע כי יתמוך בפיזור הכנסת

ליברמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן ונתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

בין בחירות חוזרות להליכה לממשלת מיעוט: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב (ראשון) כי הציב פתרון למחלוקת סביב סוגיית חוק הגיוס, ב"מאמץ אחרון להקים ממשלת ימין ולמנוע בחירות מיותרות". יחד עם ההודעה העמומה שלא פירטה מהו הפתרון, אמר נתניהו כי המתווה יהיה "מבוסס על העקרונות שהצבא קבע ועל הנתונים שהצבא קבע - אין שום סיבה לדחות את זה". ראש הממשלה הודיע על פגישת חירום שתערך הערב במשרד ראש הממשלה עם כל נציגי הסיעות, כניסיון "למנוע בחירות מיותרות".

בעקבות הודעת נתניהו, מיהר יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, לשגר הודעה לפיה הוא מחרים את הפגישה, זאת מאחר שמבחינתו הנושא חתום. "עמדותיי ידועות, אין במה לדון", אמר לקשת 12.

בישיבת שרי הליכוד שהתקיימה מוקדם יותר היום, אמר נתניהו כי המפלגות החרדיות התקדמו ב-90% לקראת עמדתו של יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בנוגע לחוק הגיוס השנוי-במחלוקת קשה. לפי נתניהו, כל הנקודות שעוררו התנגדות – הוסדרו בהסכמת הצדדים וכי המחלוקת היחידה שנותרה היא אם היעדים ייקבעו בידי החלטת ממשלה או בידי חוק של הכנסת. עם זאת, ראש הממשלה הדגיש: "אם לא יימצא פתרון, ביום רביעי נביא חוק לפיזור הכנסת בשלוש קריאות". עוד הוסיף, כי אם הבחירות לכנסת יוקדמו, כולנו תשולב ברשימת הליכוד.

בישיבה הבוקר, האשים נתניהו את הצדדים בכך כי "ניתן לפתור את המשבר אם רוצים אבל כנראה שלא רוצים". לדבריו, "הזוי לגרור את המדינה לבחירות אחרי שלושה חודשי ממשלת מעבר אבל אם לא תהיה ברירה ננסה ביום רביעי לפזר את הכנסת".

ליברמן מפיל את האשמות על החרדים, שלא טומנים ידם בצלחת אל מול ההסתה נגדם

מי שאשם, לתפיסת ליברמן, במשבר חוק הגיוס, הם החרדים, שלא מוכנים להתפשר על סוגיה חשובה להם, כאשר ניסה להעביר את החוק ללא היוועצות בהם. "אנו לא מנהלים מו"מ עם החרדים, אנו מנהלים מו"מ עם הליכוד", הכריז אתמול ליברמן בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו. "הדרישה שלנו היא שבהסכם בינינו יופיע סעיף, שחוק הגיוס בנוסח המקורי יעבור בקריאה שניה ושלישית. מצדנו הח"כים החרדים יכולים לצאת מן האולם בזמן ההצבעה בדיוק כפי שעשו בהצבעה בקריאה הראשונה, אבל כל שאר מרכיבי הקואליציה חייבים להתחייב לתמוך בנוסח המקורי. באותו הרגע שזה יוסדר תקום ממשלת ימין אמיתית ולא ממשלה חרדית".

תגובת המפלגות החרדיות לא איחרה להגיע ומיד עם צאת השבת מיהרו ביהדות התורה להבהיר כי הם לא מתכוונים לצאת מן האולם בהצבעה על "נושאים עקרוניים".

גם באשר לדרישתו "התמוהה" להעביר את החוק ללא שינוי של פסיק או מילה, הוסיפו היום בש"ס, היא בלתי מתקבלת על הדעת. "הציבור יודע, שאין כמעט שום הצעת חוק של משרד או ועדה העוברת בקריאה שניה ושלישית ללא שינויים או התאמות. לכן, כשמישהו אומר 'אני לא אשנה פסיק או מילה בחוק', בעיקר בחוק מורכב שכזה, ברור שאינו מעוניין בפתרון או דיון מהותי אלא כל רצונו הוא להכשיל את הקמת ממשלה".

לפי שעה, מסתמן כי החשש מפני הליכה לבחירות חוזרות – איננו מנותק מהמציאות. בשעות הצהריים המאוחרות הניח ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), את ההצעה לפיזור הכנסת על שולחן המליאה: "החוק לפיזור הכנסת מוכן, לצערנו אנחנו נגררים לבחירות בגלל התקטננות מיותרת של חלק מחברות הקואליציה. לאחר סיכום עם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין נתחיל בקידום החוק. נדרשות 61 אצבעות לאישורו", כתב זוהר בחשבון הטוויטר שלו.

בתוך כך, ח"כ אחמד טיבי הודיע כי אם הצעת החוק לפיזור הכנסת תעלה להצבעה, הרי שהוא יתמוך בה. לדבריו, "גם אם מדובר בספין, מאז הבחירות לכנסת ה-21 גרמתם ותגרמו נזקים רבים ולכן יש לפזרה היום לפני מחר", כתב טיבי לא לפני שהוא מוסיף: "נתמוך בפיזור. ואגב: "When you have to shoot - shoot, don't talk" ("כשאתה רוצה לירות - תירה, אל תדבר").

תגיות:אביגדור ליברמןחוק הגיוסאחמד טיביבנימין נתניהוֿ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה