שידוכים וחיפוש זוגיות

להצליח בנישואים שניים – מאמר ראשון בסדרה: מדוע צריך הכנה לנישואים שניים?

למה צריך בכלל להתכונן לנישואים שניים, זה לא כמו נישואים ראשונים? ומה עוזר לנו לנהל את הנישואים המורכבים בצורה טובה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נישואים שניים נפוצים בזמננו, בגלל שהחברה משתנה, ויש יותר גירושים, רווקות מאוחרת ונישואים בגיל מבוגר. נישואים שניים שונים מאוד מהראשונים, והם מהווים מצב מורכב ורגיש. לבני הזוג ולילדיהם מסתיימת כאן תקופה אחת בחיים, והם נכנסים לתקופה חדשה, מלאה במצבים לא-מוכרים.

במאמרים שלפנינו נראה מה ניתן לעשות כדי שנישואים שניים יהיו יציבים ומאושרים.

 

עם מה באים בני הזוג לנישואים שניים?

לקשר החדש, בני הזוג מביאים עימם כוחות חיוביים, אבל גם דברים אחרים. מצד אחד, כל אחד נושא עימו את "החבילה" האישית הגדולה שיצר במשך השנים:

  • מדובר באנשים שכבר עברו מצבים קשים: גירושין, התאלמנות או בדידות של רווקות מאוחרת. גם הילדים, אם ישנם, עברו עימם את המשברים הללו.
  • הם צברו מטענים רגשיים משלהם, ופתחו הרגלים אישיים שקשה לשנות.
  • הם רגילים לחיות במקום מגורים מסוים, וקשורים למקומות העבודה ולסביבה החברתית.
  • ישנה עייפות החומר שבאה עם השנים, ואולי גם בעיות בריאות.
  • הם חייבים להשקיע בילדים שכבר נולדו, בהורים מזדקנים ולפעמים גם בנכדים.
  • יתכן שיש חובות כספיים שמהווים נטל.

בגילאי ארבעים שנה ומעלה יש לגורמים שתיארתי כאן משקל הולך וגובר.

אבל מצד שני, יש לבני הזוג שלנו גם יתרונות:

  • הניסיון הגדול שצברו, בחיים בכלל ובחיי משפחה וזוגיות בפרט.
  • גישה מציאותית ומפוכחת.
  • רצון להצליח, לשקם את החיים ולעבור לתקופה טובה יותר.

 

משבר הזוגיות בימינו

בנוסף לנתונים המיוחדים עימם בא זוג לנישואים שניים, האמת היא שבזמננו לא קל להצליח בכל נישואים שהם. בחברה היום נושבות רוחות חזקות השוחקות את המסגרת המשפחתית: מתירנות, אנוכיות, שאיפה לשיוויון בכל מחיר, קצב החיים המהיר והאשלייה הרומנטית שהכל תלוי באהבה ובהנאה. המצב הזה הביא לכך שבעולם המערבי יש ייאוש ממוסד הנישואים המסורתי, שיעור הגירושים עולה ואנשים רבים חיים במסגרות לא-מחייבות או לבדם. התחושה היא שרוב הנישואים נכשלים בסופו של דבר.

בני זוג בנישואים שניים אינם מנותקים מהמתרחש בחברה, כמובן. בגלל הקשיים הגדולים יותר שיש בנישואים שניים יש בהם חשש גדול יותר לכישלון.

מצד שני, יש זוגות שמצליחים לקיים את נישואיהם באושר ובהצלחה רבה. במאמרים הבאים אשתדל לבאר מה גרם לאותם זוגות להצליח.

 

נישואים – במחשבה תחילה

עם החבילה האישית המורכבת שראינו למעלה, והמצב בחברה כיום, ברור שנישואים שניים הם משימה לא-פשוטה, שצריכה תכנון והכנה. האם הזוגות מודעים לכך?

לא כולם. הכרתי זוגות שלא היו מודעים כלל. הם חשבו לתומם שזו יהיה כמו קודם, בנישואים ראשונים, אבל הופתעו, כי לא ידעו שצריך תכנון, זהירות והשקעה מיוחדת. מחקרים הוכיחו שנישואים מאושרים חשובים מאוד לבריאותו ואושרו של האדם; אבל אנשים מקדישים יותר זמן לקניית דירה או מכונית מאשר לתכנון נישואים. דירה ומכונית שאינם מתאימים אפשר למכור ולהמשיך הלאה, אך נישואים שניים שנכשלו יכולים לגרום לנזק בריאותי, רגשי וכספי לא מבוטל.

לכן לא כדאי לקפוץ מהר לנישואים החדשים, אלא לאחר הכנה מתאימה.

 

סדרת המאמרים הזו

כיון שאין מספיק מודעות לנושא, כתבתי מדריך צנוע זה בתקווה שיעזור לזוגות היקרים שנכנסים לנישואים שניים. אני קרוב לנושא, בהיותי אלמן שנישא בשנית, ומכיר גם את ניסיונם של רבים אחרים. אשתדל להאיר נקודות שתעזורנה לזוג לצלוח בשלום את העניין, וליצור לעצמם ולמשפחתם מציאות חיובית ומאושרת.

הגישה כאן מפוכחת. נדבר פתוח על קשיים שצפויים לעלות, וכיצד מתמודדים ופותרים אותם; נביא עצות וטיפים מעשיים. הנסיון הראה שדווקא גישה כזו שמכירה היטב במציאות על כל היבטיה עוזרת לזוג לעבור בהצלחה את הנחשולים שעלולים להתנשא מולם. ואגב, זוהי הגישה היהודית המסורתית שהוכיחה את עצמה היטב במרוצת הדורות.

החומר נכתב לזוגות שומרי תורה, בעלי תשובה ומתקרבים בכל הרמות, אבל גם אחינו החילוניים יפיקו ממנו תועלת רבה.

הערה: "נישואים שניים" מוגדרים גם כשרק אחד מבני הזוג היה נשוי בעבר, והשני רווק. הסיבה לכך היא, כי גם אז יש מורכבות בשני הצדדים. בכל מקום שיוזכר בן מין אחד, הכוונה לשניהם.

 

יש לנו מי שעוזר

ישנו גורם חשוב מאוד הבא לעזרת בני זוג. כשיש אידיאל נצחי שמוביל, ומכוחו הם ניגשים לבנות את נישואיהם, גוברים הסיכויים להצליח. בית שמושתת על תורה ועל ערכים נעלים יהיה יציב ובריא יותר. בתורה יש את ההדרכה האמיתית למידות טובות, זוגיות נכונה, חינוך ילדים וכדומה, ולהולכים בדרכה מובטח שילווה אותם אותו אחד, ברוך הוא, שחפץ מאוד בהצלחתם, שכן הוא זה שכתב בתורתו "לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ".

הייתי רוצה לומר כמה מילים מקרב לב לזוגות היקרים שנישאו, או שינשאו בנישואים שניים:

לקחתם על עצמכם משימה מאוד לא פשוטה, אבל יקרה, חשובה ואפשרית. זוגות שהתכוננו היטב לנישואים אלה יכולים להצליח, ולשמוח מאוד בחייהם המשותפים. אתם ראויים לשבח גדול על שבחרתם בדרך זו, של עשיית רצון שמים על ידי הקמת עוד בית יהודי, למרות הקשיים. יש אנשים במצבכם שהתייאשו מלהקים בית חדש, אך אתם מצהירים שהחיים ממשיכים, ואתם רוצים לחיות אותם בצורה נכונה ובריאה.

כדאי לזכור לבקש מה' תמיד את הצלחת הנישואים, הצלחת בן הזוג ואושרו, והצלחת הילדים ואושרם. והמתפלל על חברו – הוא נענה תחילה. יגעת ומצאת – תאמין.

לפניות למחלקת שלום בית ליעוץ והכוונה ולהזמנת סדנאות חייגו 073-2221310.

תגיות:שלום ביתנישואים שנייםזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה