חדשות בארץ

המשא ומתן הקואליציוני: בדרך לממשלת 60?

על רקע התעקשותו של אביגדור ליברמן בסוגיית חוק הגיוס, זימן ראש הממשלה נתניהו את ראשי המפלגות האחרות לפגישה דחופה כדי לסגור עמם על הקמת קואליציה שתישען על 60 חברי כנסת

ליברמן ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)ליברמן ונתניהו, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

6 ימים נותרו עד לתום הארכה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכבת הממשלה, והערב (חמישי) מסתמן כי המשבר עם אביגדור ליברמן על רקע חוק הגיוס ימנע את כניסתו לקואליציה. ליברמן ממשיך לדרוש כי חקיקת חוק הגיוס תושלם במתכונת בה עבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, וגורמים בליכוד טענו כי הוא משתמש בסוגיה זו כדי להכשיל את הקמת הקואליציה.

על פי הדיווחים, נתניהו זימן את ראשי המפלגות האמורות להיכנס לקואליציה – למעט ישראל ביתנו – לפגישה דחופה הערב בלשכתו, והוא מעוניין לסכם עמם על הקמת ממשלה שתישען על 60 חברי כנסת בלבד. מוקדם יותר שוחח ראש הממשלה עם יו"ר איחוד מפלגות הימין, הרב רפי פרץ, על מנת לשכנעו לחתום באופן מיידי על כניסה לממשלה. הרב פרץ הציב בפניו שלושה תנאים, הכוללים שמירה על הסטטוס קוו, קידום ההתיישבות ביהודה ושומרון וקבלת תיקי החינוך והמשפטים.

אתמול נדמה היה כי חלה התקדמות של ממש במשא ומתן הקואליציוני בין הליכוד וישראל ביתנו. בכירים במפלגתו של ליברמן טענו כי הושגה התקדמות בנוגע לחלק מדרישותיה של המפלגה. ליברמן ונתניהו נועדו אמש, ועל פי הדיווח של יובל קרני ב"ידיעות אחרונות", חלה התקדמות משמעותית בדרישותיו של ליברמן לשינוי ההתנהלות מול חמאס, והוא סיכם עם נתניהו כי במידה וישראל ביתנו תצטרף לקואליציה – הוא יחזור למשרד הביטחון, התפקיד ממנו התפטר בנובמבר 2018. בחדשות 13 דווח אמש כי לקראת חזרתו המיועדת למשרד, נפגש ליברמן השבוע עם הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש השב"כ נדב ארגמן.

סמוטריץ' מתעקש על המשפטים, כולנו מתרככת

באיחוד מפלגות הימין ממשיכים להתעקש על קבלת תיק המשפטים. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' דחה הבוקר את הטענות שהגיעו מכיוון הליכוד לפיהן מפלגתו מגזימה בדרישותיה. בראיון לקרן מרציאנו ואודי סגל בגלי צה"ל, אמר סמוטריץ': "לא טיפסנו על עץ, אנחנו דורשים את הדבר הטריוויאלי ביותר". הוא הודה כי קיימים קשיים במשא ומתן אך העריך כי בשבוע הבא ניתן יהיה לברך על המוגמר. "אני לא מכשיל את הרכבתה של ממשלת ימין, אבל לא מוכן שהציונות הדתית תחזור להיות גלגל חמישי וילד כאפות בפוליטיקה. אנחנו עומדים על דרישתנו לקבל את תיק החינוך והמשפטים. זו הדרישה הכי צודקת והכי מוסרית. בשונה ממפלגת כולנו, אנחנו עם חמישה מנדטים ולכן אנחנו לשון מאזניים".

בתוך כך, נראה כי מפלגת כולנו מתקרבת לקואליציה, ושר האוצר משה כחלון, המיועד להישאר בתפקידו, יסכים לוותר על הסמכויות הנרחבות שקיבל בקדנציה הקודמת בתחום הדיור. מדברים שאמר כחלון אתמול בישיבת קבינט הדיור עולה כי מינהל התכנון, שעבר ב- 2015 למשרד האוצר, יחזור למשרד הפנים שיישאר בידיו של השר הנוכחי אריה דרעי. רשות מקרקעי ישראל תנותק אף היא מהאוצר וככל הנראה תחזור למשרד השיכון.

יו"ר הסיעה בכנסת, רועי פולקמן, דיבר הבוקר עם פעילים של כחול לבן שהפגינו מול ביתו, והבהיר להם כי בניגוד להצהרות שהשמיעו בכולנו לפני הבחירות, לאור תוצאותיהן המפלגה לא תתנגד לשבת בממשלת נתניהו גם אם יוגש נגדו כתב אישום. "בעבר אמרתי שלא אשב עם ראש ממשלה עם כתב אישום והיום שיניתי את דעתי", אמר פולקמן. "אני מוכן לשקול את זה. אני והמפלגה עמדנו לאורך כל הדרך לצד שלטון החוק. בגלל הפעילות הפוליטית שלכם אני לא רלוונטי כעת. אני והמפלגה שלי לא לשון מאזניים. הציבור בישראל אמר שהוא רוצה את ראש הממשלה הזה עם כל כתבי האישום שלו". הוא הוסיף כי הוא תומך "חד-משמעית" בחקיקת פסקת התגברות שתאפשר לכנסת למנוע מבג"ץ לפסול חוקים, אך הדגיש כי יהיה צורך ב"איזונים" ולקיים דיון על הרוב בו יתאפשר לחברי הכנסת להתגבר על בג"ץ.

מאוחר יותר הגיב פולקמן על הביקורת שנמתחה על דבריו, בין היתר על ידי יאיר לפיד, מספר 2 בכחול לבן: "לא אני ולא מפלגתי צריכים לקבל הטפות מוסר. במשך 4 שנים מנענו חוקים פרסונליים, עמדנו לצד שומרי הסף ומנענו התקפות על שלטון החוק. אבל היו תוצאות לבחירות ואני מקבל אותן, בניגוד ללא מעט אנשים שלא מוכנים לקבל אותן". 

"הלוואי שהיה לי את הכוח הפוליטי לממש את כל העקרונות שאני מאמין בהם", הוסיף פולקמן, "אבל זה לא המצב. אמשיך להיצמד לערכים שלי, אצטרך לבחור מחדש את הקרבות שלי, ואעשה ככל יכולתי – אם אהיה חלק מקואליציה עתידית – לדחוף את ממשלת ישראל להתנהג באחריות ולשים את האזרח לנגד עיניה ולא שום דבר אחר. מעשים קובעים יותר מדיבורים".

תגיות:אביגדור ליברמןבצלאל סמוטריץ'רועי פולקמןכולנוישראל ביתנו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה