חדשות בארץ

הוועידה הכלכלית בבחריין: הפלסטינים יחרימו – סעודיה ואיחוד האמירויות ישתתפו

למרות שדוברים מטעם הרשות הפלסטינית הבהירו כי רמאללה לא תשתתף בוועידה במנאמה, בסעודיה ובאיחוד האמירויות הודיעו כי ישלחו נציגות מטעמן. את סעודיה ייצג שר הכלכלה והתכנון, מוחמד בן מזיד א-תויג'רי

מנאמה, תמונת נוף (קרדיט: שאטרסטוק)מנאמה, תמונת נוף (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות הודיעו הלילה (רביעי) כי ישלחו נציגות מטעמן לוועידה הכלכלית שתתקיים בחודש הבא במנאמה בירת בחריין.

בהודעה שהוציא משרד החוץ האמירותי נאמר כי המדינה מברכת על הכוונה האמריקנית לערוך את סדנת "שגשוג לשלום", וכי היא תשתתף בה: "איחוד האמירויות תומכת בכל המאמצים הבינלאומיים שנועדו להביא לשגשוגו של האזור, לחיזוק אפשרויות הפיתוח הכלכלי ולהקלת התנאים הקשים בהם חיים רוב תושביו, ובפרט בני העם הפלסטיני. הסדנה נועדה ליצור מסגרת עבודה שתבטיח עתיד משגשג לאזור, ותקל על סבלו של העם הפלסטיני". ההודעה הדגישה את עמדתה הפוליטית של איחוד האמירויות, התומכת בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים: "המאמצים לפיתוח ושגשוג אינם סותרים עמדה זו אלא רק יקדמו ויתמכו בפתרונות מדיניים שיובילו לשלום כולל ובר-קיימא בין הפלסטינים והישראלים".

בהודעה שפורסמה על ידי סוכנות הידיעות הסעודית הרשמית וא"ס, נמסר כי שר הכלכלה והתכנון הסעודי, מוחמד בן מזיד א-תויג'רי ישתתף בסדנה. השתתפות זו, נטען, היא "המשך לעמדות הנחושות של הממלכה התומכות בעם הפלסטיני, כדי להשיג עבורו יציבות, פיתוח וחיים מכובדים, ולהגשים את תקוותיו ושאיפותיו, וכדי להביא לאזור ביטחון, יציבות ורווחה".

ההודעות מאבו דאבי וריאד באות על רקע הסירוב של הפלסטינים להשתתף בכנס, שנועד לקדם את יישום המרכיב הכלכלי של "עסקת המאה". השר הפלסטיני לפיתוח חברתי, אחמד מגד'לאני, הבהיר שלשום כי כל פלסטיני שישתתף ייחשב למשתף פעולה עם האמריקנים וישראל". ראש הממשלה הפלסטינית, מוחמד אשתייה, אמר כי ארצות הברית לא נועצה עם הפלסטינים בנוגע לכנס בבחריין, וכי הסכסוך הישראלי-פלסטיני ייפתר אך ורק "באמצעות פתרונות פוליטיים הקשורים לסיום הכיבוש", שיכללו "הקמת מדינה עצמאית לעם הפלסטיני בקווי 67' ובירתה ירושלים וזכות השיבה לפליטים". מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, סאיב עריקאת, הגיב באומרו כי "החזון של ממשל טראמפ מבוצע בשטח באמצעות ההחלטות בסוגיות ירושלים, ההתנחלויות, הפליטים ועוד. כל הניסיונות לקדם נורמליזציה כלכלית של הכיבוש הישראלי בפלסטין – יידחו".

בהודעה לתקשורת שפרסם ארגון חמאס שלשום נאמר כי הוא "עוקב בדאגה רבה" אחרי הכוונה לערוך את הוועידה הכלכלית בבחריין. "זהו צעד מעשי ראשון במסגרת 'עסקת המאה', שמטרתה לחסל את הסוגיה הפלסטינית. אנו מזהירים מפני המטרות הזדוניות העומדות מאחורי כל צעד או פעילות של נורמליזציה, ומעורבות ערבית מעשית באימוצה וביישומה של 'עסקת המאה'". ארגון הטרור הדגיש כי הוא מתנגד לכל צעד שנועד לסלול את הדרך ליישום תוכנית השלום האמריקנית. הוא קרא למדינות ערב שלא להשתתף בוועידה ולעמוד לצד העם הפלסטיני "בכל האמצעים והכלים" כדי להכשיל את "עסקת המאה".

שר החוץ של בחריין, ח'אלד בן אחמד אל-חליפה, הגיב אתמול על החלטת הרשות הפלסטינית שלא להשתתף בוועידה. "עמדתה הרשמית והעממית של ממלכת בחריין הייתה, ונותרה – תמיכה בעם הפלסטיני בהשבת זכויותיו הלגיטימיות בארצו ובמדינתו העצמאית שבירתה ירושלים המזרחית, ובנוסף לכך תמיכה בכלכלה הפלסטינית", כתב הבכיר הבחרייני בחשבון הטוויטר שלו. "אירוח הסדנה הינו המשך לגישה של בחריין, שנועדה לאפשר לעם הפלסטיני לקדם את יכולותיו ולקדם את מקורותיו כדי להגשים את שאיפותיו הלגיטימיות. אין כל מטרה אחרת באירוח".

כזכור, בהודעה משותפת, שפורסמה בתחילת השבוע על ידי הבית הלבן ובחריין, הוכרז על כינוסה במנאמה של סדנת "שגשוג לשלום" ב- 25 וב- 26 ביוני, אליה יוזמנו שרי אוצר ממדינות המערב וממדינות האזור, כולל ישראל. הכינוס במנאמה ישיק בפועל את השלב הראשון ב"עסקת המאה". בשלב זה הממשל מתכוון להציג את החלק הכלכלי של התוכנית, בעוד החלק המדיני יפורסם בשלב מאוחר יותר. בוועידה הכלכלית ישתתפו אנשי עסקים ומשקיעים מרחבי העולם. הממשל האמריקני שואף לגייס את הקהילה הבינלאומית – ובתוכה את מדינות המפרץ – להשקעות כלכליות מסיביות בשטחים הפלסטיניים ביהודה, שומרון ועזה ובמדינות ערב השכנות – מצרים, ירדן ולבנון. על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הסכום אותו מצפה הממשל להשיג הינו 68 מיליארד דולר.

תגיות:סעודיהבחרייןאיחוד האמירויותעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה