חדשות יהדות

מחריד: מאות שלדים בקבר האחים היהודי שנחשף בבלארוס

משלחת של מתנדבי זק"א בתל אביב הגיעה לעיר ברסט (בריסק) שבבלארוס כדי להביא לקבורה את שלדיהם של מאות יהודים שנרצחו בעיר בתקופת השואה. בקבר האחים אותרו ממצאים מזעזעים, שהחרידו גם את המתנדבים המנוסים במראות קשים

קרדיט צילום: דוברות זק"א תל אביבקרדיט צילום: דוברות זק"א תל אביב
אא

משלחת של מתנדבי זק"א בתל אביב יצאה בימים האחרונים לעיר ברסט (בריסק) שבבלארוס, בה התגלה בתחילת השנה קבר אחים מתקופת השואה, ובו מאות שלדים של יהודים – גברים, נשים וילדים – שנורו בראשם במהלך מלחמת העולם השנייה.

המתנדבים, שיצאו לברסט על מנת להביא לקבורה את השלדים של גופות הנרצחים הקדושים הי"ד, דיווחו בזעזוע רב על הממצאים הקשים אותם חשפו באתר הבנייה בו אותר קבר האחים. בערימות העפר שהוצאו מהקבר על ידי הרשויות המקומיות, מצאו המתנדבים עצמות, בגדים, נעליים וחפצים אישיים של הנרצחים איתם הובלו אל מותם.

מדובר באחד הממצאים המחרידים ביותר שנמצאו מתקופת השואה – עדות בלתי אמצעית להוצאתם להורג של יהודי בריסק שנותרו בגטו. בערימות העפר נותרו פריטים כמו חלקי גופות, שיער, ארנקים ופריטי לבוש של הנרצחים, שעדיין מושלכים כדומן על פני האדמה. המתנדבים, שכבר התנסו בעבר לא אחת במראות קשים, נחרדו מן הממצאים. הם פועלים מסביב לשעון להביא מה שניתן לקבורה.

ראש המשלחת, מנכ״ל זק״א הרב צבי חסיד, מסר כי המראות שנחשפו בפני המשלחת מזעזעים כל לב יהודי. הוא ציין כי בעקבות לחץ שהופעל על השלטונות, נכנסו המתנדבים לאתר הבנייה בו נמצא קבר האחים, כדי להמשיך באיסוף שלדיהם של היהודים הנרצחים הקדושים.

העיר ברסט, שנקראה בעבר ברסט-ליטובסק, נמצאת בסמוך לגבול של בלארוס עם פולין. בין שתי מלחמות העולם היא הייתה בתחומה של פולין, וכמחצית מתושביה – כ- 25 אלף איש – היו יהודים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נכבשה העיר על ידי גרמניה, אך הועברה לידי ברית המועצות במסגרת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב. ביוני 1941 פלשו הגרמנים לברית המועצות, וברסט הייתה העיר הראשונה אותה כבשו. רובם המכריע של יהודי ברסט נרצח על ידי הנאצים ימ"ש.

בזיכרון היהודי ידועה ברסט כעיר בריסק, או בריסק דליטא. ראשיתה של הקהילה היהודית בה במאה ה- 14. עד המאה ה- 17 היא היוותה המרכז הרוחני והתורני של יהודי ליטא. בין גדולי התורה שגרו בה היו הרב שלמה לוריא (המהרש"ל), רבי יואל סירקיס (הב"ח), רבי יהושע יהודה לייב דיסקין (המהרי"ל דיסקין), רבי יוסף דוב-בר סולובייצ'יק ("בית הלוי") ובנו, רבי חיים סולובייצ'יק מבריסק.

תגיות:השואהקבר אחיםבריסק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה