חדשות בעולם

הנשיא היהודי של אוקראינה הושבע לתפקידו: "ללמוד מהישראלים הגנה על אדמות"

ולדימיר זלנסקי, הקומיקאי לשעבר והפוליטיקאי בהתהוות, הושבע היום לתפקידו וכבר החל בעבודה. כדי לא להרגיז את פוטין, ישראל לא שלחה נציג

זלנסקי בנאום הניצחון (צילום: שאטרסטוק)זלנסקי בנאום הניצחון (צילום: שאטרסטוק)
אא

זה לא צחוק: הנשיא היהודי הנבחר של אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, הושבע היום (שני) לתפקידו והורה על פיזור הפרלמנט והקדמת הבחירות. בטקס ההשבעה שנערך במרכז קייב, נשא זלנסקי נאום מפויס כשהוא מצהיר כי בראש סדר היום של ממשלתו יעמוד הנושא שישים קץ לסכסוך עם הבדלנים הפרו-רוסים במזרח המדינה. המשימה שלנו זה הפסקת אש", אמר בהתייחס למתיחות עם הקרמלין הרוסי, והוסיף כי על אוקראינה "להיות כמו שוויץ ביכולת לחיות בשלום אחד עם השני, למרות ההבדלים". עוד אמר כי "עלינו להיות כמו האיסלנדים בכדורגל, כמו הישראלים בהגנה על האדמה שלנו וכמו היפנים בטכנולוגיה".

בטקס המסורתי ניגנה התזמורת לכבודו של הנשיא החדש, שקיבל לידיו את סמלי השלטון והשרביט המוזהב. זלנסקי, דובר אוקראינית, עבר במהלך נאומו לדבר ברוסית כאשר התייחס למשבר עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שנמצא במאבק מול אוקראינה על רקע משבר סיפוח חצי האי קרים על ידי רוסיה ב-2014. "אני משוכנע שכדי שהדיאלוג יתחיל, עלינו לראות את חזרתם של כל האסירים האוקראינים", אמר לאוזניות הרוסיות. עם זאת, ממשלת רוסיה לא הוזמנה לאירוע ולא שלחה נציג לטקס.

מאז פרוץ המשבר בחצי האי קרים במזרח אוקראינה, הונהג באזור שלטון עצמאי הרואה עצמו ישות חלק נפרד מהממשלה בקייב, עובדה שגרמה לממשלה שלא להכיר בה ולא לדון איתה. במהלך קמפיין הבחירות שלו, זלנסקי הצהיר על רצונו לפתח איתם יחסים, ומשכך נכונה לנשיא החדש עבודה רבה בטיפול בנושא הרגיש לעם האוקראיני הפטריוטי. למרות הפסקת האש הרשמית שנחתמה ב-2015, כ-13 אלף איש נהרגו מאז.

על רקע זה, לפי הערכות, במדינת ישראל לא חפצו בעימות מול פוטין והחליטו להסתפק בשגריר הישראלי במדינה, יואל ליאון, ולא לשלוח שר או סגן שר להשבעתו של זלנסקי. עם זאת, לאחר ניצחונו בירך אותו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואף הזמין אותו לביקור בישראל. באוקראינה לא אהבו את היחס הישראלי לטקס ההשבעה והעלו את החשש כי זה עשוי לפגוע ביחסים בין שתי המדינות "יוצאי אוקראינה בישראל חושבים שיחס מזלזל לוולדימיר זלנסקי יכול לגרום נזק ליחסים בין שתי המדינות", אמר אלכס טנצר, יוצא אוקראינה שעוקב אחר התהליכים. טנצר הוסיף: "אנחנו מצפים שישראל תשנה את גישה ותשלח שר בכיר או את יו"ר כנסת כדי לייצג את ישראל בטקס".

וולודימיר אולכסנדרוביץ' זלנסקי, הוא קומיקאי, שחקן ובמאי אוקראיני יהודי. אירוני משהו, אך זלנסקי נודע בציבור בעיקר בשל גילום דמותו של נשיא אוקראינה בסדרת הטלוויזיה הפופולרית משנת 2015. בינואר האחרון, בעת שהודיע על התמודדותו בבחירות, פרסם זלנסקי הודעה לפיה הוא מגייס אנשים לצוות הקמפיין שלו, כשתנאי הסף היה שהם יהיו ללא ניסיון קודם בפוליטיקה המקומית.

תגיות:אוקראינהחצי האי קריםולדימיר זלנסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה