חדשות בארץ

"שגשוג לשלום": תכנית השלום האמריקנית יוצאת לדרך

לצד "תכניות הליבה" העסקות במדיניות וביטחון, תכלול עסקת המאה של טראמפ פרק כלכלי – שיפורסם בסוף יוני. גורם בכיר בבית הלבן: "יש הרבה גורמים שרוצים להשקיע בעזה, אבל לא במצב שיש מתיחות ביטחונית. כל חבילת השקעות תהיה חייבת להתבסס על הסכם הפסקת אש רציני ויציב"

צוות השלום של ממשל טראמפ צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בתל אביב)צוות השלום של ממשל טראמפ צילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בתל אביב)
אא

ביוני הקרוב יפרסם הממשל האמריקני את הפרק הכלכלי של תכנית השלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני – כך מסר הערב (ראשון) הבית הלבן. על פי דיווח ב-CNN, חלקים מהפרק עשויים להתפרסם בשעות הקרובות תוך התעלמות מהנושא הנפיץ של הסוגיות המדיניות הביטחוניות. בהודעה המשותפת שנמסרה ביחד עם בחריין, נמסר כי הסדנה הכלכלית שתעסוק בקידום הכלכלה הפלסטינית, תערך ב-25 ביוני, תחת הכותרת ״שגשוג לשלום״ בהשתתפות ישראל והרשות הפלסטינית. בוועידה ישתתפו בכירי הכלכלה משני הצדדים, כאשר בראש המשלחת הישראלית צפוי לעמוד שר האוצר, משה כחלון, לצד נציגים ממדינות מזרח תיכוניות, אירופה ומזרח אסיה.

חרף עמדת הפלסטינים המוחים על התמקדותה של התכנית בנושאים כלכליים ולא בנושאי ליבה, הערכות הן כי זה יהיה הנושא הראשון שעליו תובע הסכמה משותפת. על רקע זה, בבית הלבן מיהרו הערב להדגיש כי התכנית איננה שמה דגש מיוחד על שלום כלכלי, אלא תכלול גם נרטיבים מדיניים-ביטחוניים. בעוד בפן הכלכלי כבר סוכם מועד להצגתו, בפן המדיני טרם ברור מתי תהיה מועד הצגתו לציבור.

על רקע ההודעה שתוכננה להערב, ג'ארד קושנר, בכיר הממשל האמריקני ומוביל הסכם השלום יחד עם ג'ייסון גרינבלט, שליח הממשל למזרח התיכון, קיימו במהלך פברואר מרתון פגישות במדינות המפרץ, במהלכן דנו על הפן הכלכלי של תכנית שלום, אם תוכרז.

חרף ההבהרה הערב כי חלק הארי יוקדש לפן המדיני, הערב טען גורם בכיר בבית הלבן כי חלק משמעותי מהתוכנית יעסוק בשיפור פני מצב הכלכלה ברצועת עזה. לדבריו, "לאנשים אין תיאבון לזרוק כסף לפח, והם ראו איך לאורך השנים התקפות טרור והידרדרות ביטחונית פגעו בתשתיות בעזה. כרגע, מה שאנחנו רוצים לעשות זה להציג מה אפשר להשיג, ואנחנו מקווים שהאנשים בעזה יראו שיש לנו תכנית רצינית מאוד". הגורם הוסיף: "יש הרבה גורמים שרוצים להשקיע בעזה, אבל לא במצב שיש מתיחות ביטחונית. כל חבילת השקעות תהיה חייבת להתבסס על הסכם הפסקת אש רציני ויציב". את הנימוק להקדשת חלק משמעותי לעניין הכלכלי, תולה הבכיר בכותרת של התכנית האמריקנית המצביעה על "שגשוג לשלום". לדבריו, ״הנושא הכלכלי והנושא המדיני שלובים זה בזה. יש רצון אדיר בעולם לקדם השקעות ופרויקטים, אבל זה לא יכול לקרות אם לא נפתור חלק מהבעיות הקשות מאוד שלא פתרנו לאורך שנים".

כזכור, בנאום שנשא במועצת הביטחון של האו"ם בשבוע שעבר, אמר ג'ייסון גרינבלט כי עסקת המאה האמריקנית, שבשונה מממשלים קודמים – לא נוקטת בקו המסורתי של הקורא לשינוי פני המציאות אלא בהטבעת המצב הקיים, "תעסוק בנושאי הליבה של הסכסוך, בפירוט מספיק כדי שכולם יוכלו לדמיין איך ייראה השלום בין הצדדים".

לפי הדלפות שהובאו בתקשורת האמריקנית, התכנית הנרקמת לא תעניק לפלסטינים מדינה בעל ריבונות מליאה, אך תגדיר להם שטחים שיגדרו כאוטונומיה. בריאיון שהעניק בפברואר לרשת סקיי ניוז בערבית, קושנר אמר כי הממשל מעוניין בסיום הפיצול בין הגדה המערבית לרצועת עזה. "אנחנו רוצים לראות אותן תחת הנהגה אחת שתאפשר לעם הפלסטיני לחיות בכבוד, כפי שהוא שואף", הסביר.

תגיות:עסקת המאהדונלד טראמפֿ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה