חדשות בעולם

הסנקציות האמריקניות עושות את העבודה: חיזבאללה מתקשה בתשלום משכורות ללוחמיו

דיווח אמריקני טוען כי תוצאות הסנקציות האמריקניות על ארצות הברית הובילו לפגיעה כלכלית קשה בארגון הלבנוני שנאלץ להוציא את אנשיו לחופשה ללא תשלום

(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)(צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אא

לנוכח הסנקציות הכלכליות שהטיל ממשל טראמפ על איראן, ארגון הטרור חיזבאללה חווה משבר כלכלי חסר תקדים – כך דווח היום (ראשון) בוושינגטון פוסט. לפי הדיווח, הנשען על גורמים בכירים בארגון, אנשי הארגון המשמשים כלוחמים מוצאים לחופשות או מוצבים מחדש בכוחות המילואים, שם, במידה ואכן משלמים להם, נחתכות משכורותיהם. במסגרת הקיצוצים, לוחמי הארגון, שצבר את כוחו מלחימה בסוריה, המעורבים בלחימה מול כוחות המורדים הסורים מוצאים מסוריה.

גם בזירה ההסברתית של הארגון ניכרים הקיצוצים הכואבים כאשר כמה תכניות טלוויזיה בערוץ של חיזבאללה בוטלו, ואיתן גם התקנים של העובדים. גם הכסף שיועד למטרות חינוך ורווחה נחתך, כמו גם האספקה ללוחמים ומשפחותיהם – כמו מצרכי מזון ותרופות – בוטלו.

חיזבאללה, שנתמך במידה רבה על ידי איראן כפי שהצהיר מנהיגו, חסן נסראללה ב-2016, מסמל את עוצמת השיתוק שהסנקציות של טראמפ גרמו. בכיר בארגון שהתראיין לעיתון סירב לפרט את גובה הסכום שמעבירה איראן – וממנה את הגובה הכספי המדויק של הקיצוצים. עם זאת, בחודש שעבר אמר השליח האמריקני לענייני איראן, בריאן הוק, כי טהראן תקצבה את חיזבאללה בסכום שנאמד על סך של 700 מיליון דולר מדי שנה - כ-70% מכלל הכנסותיו. הגורם הוסיף כי לחיזבאללה יש מקורות הכנסה נוספים וכי הוא מחפש אחרי עוד מקורות, בתקווה "להפוך את האיום להזדמנות". יחד עם זאת, הגורם בארגון אמר כי "אין ספק שלסנקציות האלו יש השפעה שלילית, אבל בסופו של דבר הן חלק ממלחמה, ואנחנו נתמודד מולן בהתאם לכך". לפי הבכיר, לא רק שהסנקציות על איראן משפיעות על הארגון, אלא אף מה שהוטל על חברות, גופים ואנשים פוגע ביכולתו ההישרדותית של הארגון.

נזכיר כי בעת תקופתו של נשיא ארצות הברית הקודם, ברק אובמה, מה שגרם בסוף להתקפלותה של איראן והבאתה לשולחן המשא ומתן היה הסנקציות החריפות שהטיל ממשל אובמה על טהראן. כעת, מעריכים מומחים, מה שיגרום לאיראנים לחזור לדיונים – אם יחזרו בכלל – יהיו הסנקציות שמטיל טראמפ, שלדבריהם חמורות פי כמה וכמה. לטענת גורמים בממשל האמריקני, מאז נובמבר ספגה איראן נזק כלכלי של כעשרה מיליארד דולר, שנחתכו מהכנסותיה מאז החל טראמפ לטפל בשוק הנפט החזק שלה.

עדות ללחץ של האיראנים ניתן ללמוד מהתנכלותם, כך לפי דיווחים, לאוניות הנפט הסעודיות וכן שליחתם של החות'ים בתימן לחבל בצינור הנפט הראשי של סעודיה. עובדה זו, שהצטרפה לעובדות רבות, חלקן מודיעיניות שאף סופקו על ידי המוסד הישראלי, הובילה את ארצות הברית לשגר כוח צבאי כולל למזרח התיכון שיפטרלו בחופי המפרץ הפרסי וינסו לשמור על הרתעה אמריקנית באזור.

את זאת ניתן לצרף לדבריו של הפרשן הפוליטי הלבנוני, כמאל ווזאן, הידוע בשל זיהויו עם הפלג השיעי, שאמר כי "האיראנים רגילים לסנקציות, אבל אלו הפעם ייצרו תגובה אחרת". בסנקציות אלה, טוען הפרשן השיעי, ארצות הברית דחקה, דה-פקטו, את איראן לקיר, כך שלאחרונה אין עוד כדורים בקנה שיובילו למניעה ממלחמה. "הן סוג של מלחמה יותר מכרעת מאשר מלחמה אמתית. זהו מוות אטי של מדינה, של ממשלה ושל אזרחיה".

"עדיין מקבלים נשק מאיראן"

על רקע טענת הבכיר בארגון כי המשכורות קוצצו באופן משמעותי, טוען גורם אחר בארגון כי המשכורות משולמות במלואן אך בוטלו מספר הטבות. נוסף על זאת, טוענים גורמים נוספים בארגון, אל משפחות השהידים מהלחימה בסוריה ובישראל ממשיכות לזרום קצבאות, זאת מאחר והארגון רואה בכך ערך אסטרטגי בתודעה במאבקו לגייס פעילים ולוחמים חדשים.

לפי אחד הגורמים שהתראיינו לעיתון האמריקני, לקיצוצים של ממשל טראמפ אין שום השפעה על חוסנו של הארגון, כשהוא מוסיף כי חיזבאללה מוכן היטב למלחמה הבאה. "אנחנו עדיין מקבלים נשק מאיראן, אנחנו עדיין מוכנים להתעמת מול ישראל. התפקיד שלנו בעיראק ובסוריה עדיין קיים. אין שום אדם בחיזבאללה שעזב כי הוא לא קיבל משכורות, והשירותים הסוציאליים לא נפסקו", אמר הגורם. לדבריו, "הסנקציות לא יימשכו לעד" כאשר הוא טוען כי "אנחנו ננצח גם במלחמה הזו". לפי הדיווח בוושינגטון פוסט, חיזבאללה מתכנן את האסטרטגיה שלו לטווח ארוך, ולוקח בחשבון שטראמפ עשוי להישאר בבית הלבן עד 2024.

למעשה, כבר במרץ האחרון, בסרטון שפורסם בתקשורת רק בחודש שעבר, הודה נסראללה כי הארגון מצוי במשבר כלכלי מתקדם כאשר הוא קורא ל"ג'יהאד כספי" שירחיב את מלאי הכספים של הארגון. במסגרת קריאתו, נפרשו קופות התרמה במעוזי חיזבאללה ובמקומות אחרים, שעליהם נכתב בין היתר "צדקה למניעת אסון". חיזבאללה גם הציב משאיות לאיסוף כספים בבסיסו המרכזי של הארגון, ברובע דאחיה שבביירות, לצד פעולות כמו של קמפיין שקט בו הוצבו שלטים לאורך הכביש לנמל התעופה, וכן פרסום סרטונים ברשתות החברתיות. הוא מזכיר לאזרחים את "חובתם הדתית" לתרום לאנשים הנזקקים.

תגיות:איראןסנקציותחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה